Döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zebran
    Användare
    • november 2008
    • 16

    #16
    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    kör regelbundna vattenbyten 1ggn per vecka ca 20-30% så funkar det säkert bättre och köp nåt annat vegetabiliskt foder till dem tex spirulina flingor av nåt slag, har du ca cikliderna i samma kar så är det kanske de som har ihjäl dem, det är enligt mig inte nån bra kombination av fisk, så det är omöjligt att svara på exakt varför dina malawisar dött, men du kan minimera riskerna på detta vis. var det länge mellan vattenbyterna förut kan det nog vara nåt sånt som är problemet

    Ja får väl prova med ngt annat foder då, jag har inga ca med dem.

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #17
      Fodret "Tropical Cichlid Gran" har jag som basfoder till nästan alla fiskar, verkar funka mkt bra!
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #18
        Ursprungligen postat av KuRtaN
        Har du mycket fisk i karet hade nog jag bytt 50% varje vecka.. Speciellt om du har bra PH direkt ur kranen.
        Sen bör du nästan göra ett nitrit test & skulle du ha nitrit kanske du har en underdimensionerat filter för den mängden fisk du håller med tanke på att karet hade vart igång i 4-5 månader så är det ju ingen "nystarts" nitrit.

        Lycka till !
        Eller som jag... bytt ut filtermaterialet/tvättat det noga vilket i båda fallen tar bort alla bra bakterier och med det finns det risk för nitrit, vilket är direkt dödligt. De fiskar jag plockade upp såg perfekta ut... borsett från att de var döda... inga märken eller andra skadorr.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #19
          Ursprungligen postat av Zebran
          Ja dom rekommenderade iaf de fodret till de fiskarna...
          Menar du att de rekommenderade Artemia till Malawi? Jag rekommenderar det jag beskrev, tror du kan ha en lösning där och även sköta vattenbyten såklart. Vilka fiskra har du?
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #20
            Tar man en 10liters hink me akvarievatten och kramar ur filtrena i skall inte dom goda bakterierna ta ngn större skada..

            Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Eller som jag... bytt ut filtermaterialet/tvättat det noga vilket i båda fallen tar bort alla bra bakterier och med det finns det risk för nitrit, vilket är direkt dödligt. De fiskar jag plockade upp såg perfekta ut... borsett från att de var döda... inga märken eller andra skadorr.
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #21
              Ursprungligen postat av KuRtaN
              Tar man en 10liters hink me akvarievatten och kramar ur filtrena i skall inte dom goda bakterierna ta ngn större skada..
              Exakt, det var igentligen vad jag menade... min tanke var att efter 4-5 månader kanske han gjort en rejäl rengöring av filtrena med varmt vatten och grundlig genomspolning... (vilket självklart är helt fel taktik utan man skall göra som du säger!)

              Mitt problem var att jag bytte ut filtermattan mot en ny större... felet var att jag tog ur den gamla filtermattan och de övriga små räckte inte till innan det nya kom igång. Men nu verkar allt stabiliserats och nitrithalten är 0-0,025... (alltså ingen matning på ytterligare någon dag.)
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #22
                Jag brukar göra rent filtret halvnoga och i lite lätt ljummet vatten, kan inte minnas att jag fått problem med nitrit eller något annat som jag tror har med filter att göra.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • KuRtaN
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 778

                  #23
                  Har hört att det funkar lika bra att rengöra filter i vatten som håller någorlunda samma temp som karet, men jag tycker det är så smidigt att köra i en 10L spann. Blir så blött på golvet när man ska springa till badrummet annars

                  Ursprungligen postat av Prayerman
                  Jag brukar göra rent filtret halvnoga och i lite lätt ljummet vatten, kan inte minnas att jag fått problem med nitrit eller något annat som jag tror har med filter att göra.
                  Over and out // Mathias

                  Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #24
                    Ursprungligen postat av KuRtaN
                    Har hört att det funkar lika bra att rengöra filter i vatten som håller någorlunda samma temp som karet, men jag tycker det är så smidigt att köra i en 10L spann. Blir så blött på golvet när man ska springa till badrummet annars
                    Jag brukar ha en hink som jag håller över karet, stoppar ner filtret där och går sen ut i tvättstugan och kramar ut filtret och sköljer det i ljummet vatten. Men tar bara bort det värsta. Så du behöver inte blöta ner golvet ;-)
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #25
                      Ursprungligen postat av Zebran
                      Mina malawi har börjat dö ut, har gjort ph test och det ligger på 7,5, bytt vatten och haft i salt.
                      Det har dött 5 st på mindre än två veckor.

                      Någon som har någon ide om vad det kan bero på?
                      Har du kommit fram till något? Har de övriga invånarna klarat sig?
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...