Uppstart Tanganyika 190liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Jansson
    Användare
    • september 2006
    • 58

    Uppstart Tanganyika 190liter.

    Hej!

    Tänkte prova med lite tanganyika.. Akvariet de skall gå i är på 190 liter med måtten L,b,h, 95x50x40.

    Har beställt en grupp på 1+4 av Callochrimis Macrops. Vad mer kan man ha i karet?

    Kan man köra med Kilesa, hästnos och någon Leptosoma eller Nigripinnis?

    Tacksam för svar!

    Martin
    Med 1460 liters Malawi.
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av Martin Jansson
    Hej!

    Tänkte prova med lite tanganyika.. Akvariet de skall gå i är på 190 liter med måtten L,b,h, 95x50x40.

    Har beställt en grupp på 1+4 av Callochrimis Macrops. Vad mer kan man ha i karet?

    Kan man köra med Kilesa, hästnos och någon Leptosoma eller Nigripinnis?

    Tacksam för svar!

    Martin
    Med 1460 liters Malawi.

    Hej!
    Kilesan kräver stor bottenyta. Tillsammans med macrops som har samma revir tror jag det blir för mycket.

    För att verkligen ha glädje av Kilesan så bör man köra 2+4 eller fler.

    Annars tror jag du kommer få ett intressant balja.
    Varför inte några occelatus (snäcklekare) ?
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      I det karet skulle jag ha Callochromisgruppen och nigripinnis. Callochromisarna tar nog hela bottenytan i beslag och det tycker jag att du ska låta dom göra. Du skulle ju kunna ha en stenröse i nåt hörn som utsatta individer kan hänga i. Men annars så tycker jag att du ska ha sand, bara en massa sand...

      Kommentar

      • Martin Jansson
        Användare
        • september 2006
        • 58

        #4
        Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Hej!
        Kilesan kräver stor bottenyta. Tillsammans med macrops som har samma revir tror jag det blir för mycket.

        För att verkligen ha glädje av Kilesan så bör man köra 2+4 eller fler.

        Annars tror jag du kommer få ett intressant balja.
        Varför inte några occelatus (snäcklekare) ?
        Okey, hoppar kilesan. Inne på att köra macrops 1+4, 1+1hästnos samt 3+4 nigripinnis eller leptosoma kan detta fungera?

        Har tänkt Rådasand 0,33 mm några faxestenar samt ett stenröse med småskrevor i botten och lite större skrevor högre upp.

        Eller finns det någon vit "kalksand" som är bättre?

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #5
          Om du tar hästnosar, så bör du ha två stenrösar. förslagsvis i varsin ände av karet. Ett par som verkar komma väl överens med varann, kan en dag bli dödsfiender. (Inte så stabilt psyke med andra ord.)

          Det råder delade meningar om leptosoman. Många verkar ha fått den att fungera i mindre kar utan problem. Jag tillhör den kategorin som inte skulle ha cyprichromis i ett kar mindre är 300L. Men man kan ju aldrig veta om man inte provar...

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            angående sanden, så ska den ju vara så finkornig som möjligt. Jag har biltemas blästersand i alla mina kar. Callochromisen gillar ju att simma omkring och sila sanden.

            Angånde stenarna verkar det som om din lösning låter prima.

            Kommentar

            • Martin Jansson
              Användare
              • september 2006
              • 58

              #7
              Tack för alla råd!

              Får bli två stenrösen..

              Har sett bilder på C. Leptosoma "kekese" och cape Nangu de ser fina ut, någon som har erfarenhet av den?
              Senast redigerad av Martin Jansson; 12 mars 2009, 13:10.

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av Martin Jansson
                Tack för alla råd!

                Får bli två stenrösen..

                Har sett bilder på C. Leptosoma "kekese" och cape Nangu de ser fina ut, någon som har erfarenhet av den?
                Jag hade hellre valt att köra Paracyprichromis än Cyprichromis. Jag har kört cyprisar i mindre kar, men det kan som nämnts ovan gå åt skogen.

                /Jocke

                Kommentar

                • Martin Jansson
                  Användare
                  • september 2006
                  • 58

                  #9
                  För mig som är novis vad det gäller tanganyika, vad är det som inte fungerar i ett mindre kar? Aggressioner, allmän otrivsel eller vad?

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Jag har inte haft några problem med Cyprichromis i mindre kar. Men vad jag har förstått så kan det bli aggressioner eftersom hannarna behöver lite större revir än sina släktingar, samtidigt bör man ha en lite större grupp av dessa (om man jämför med Paracyprichromis) enligt vissa. Men jag har haft bra fungerande odlingsgrupper av leptosomor i kar av din storlek. Då har jag max haft en art till och det har varit en snäcklekare. Ett tag hade jag ett tiotal leptosomor och en grupp signatus och båda grupperna lekte bra och trivdes i ett sådant kar.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      tycker att karet är aldeles för litet för c macrops oxå, kör nån annan fisk i stället.
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • Martin Jansson
                        Användare
                        • september 2006
                        • 58

                        #12
                        Tack för alla svar!

                        Jag får helt enkelt testa mig fram, lär väl bli en och annan lärdom..

                        MVH
                        Martin

                        Kommentar

                        Arbetssätt...