Blanda Aulonocara ocb Mbunayngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    Blanda Aulonocara ocb Mbunayngel?

    En fråga till er lite mer erfarna odlare, jag har äntligen fått igång min minilokal och har börjat dra upp yngel lite smått.

    Just nu har jag en liten kull (9st) demasoni och igår spottade en Röd Rubin-hona en lite större (ca 20st) kull. De går nu i varsitt kar. Eftersom storleken på dem är i det närmaste identisk så är frågan om man kan låta dem dela akvarium (70L) under de första månadernas uppväxt. Är det något som talar emot att göra så? Hade det varit två arter mbuna hade jag inte tvekat men nu vill jag ändå kolla av med er som kanske har erfarenhet av just detta.
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • si1ver
    Användare
    • augusti 2008
    • 63

    #2
    Ursprungligen postat av salo
    En fråga till er lite mer erfarna odlare, jag har äntligen fått igång min minilokal och har börjat dra upp yngel lite smått.

    Just nu har jag en liten kull (9st) demasoni och igår spottade en Röd Rubin-hona en lite större (ca 20st) kull. De går nu i varsitt kar. Eftersom storleken på dem är i det närmaste identisk så är frågan om man kan låta dem dela akvarium (70L) under de första månadernas uppväxt. Är det något som talar emot att göra så? Hade det varit två arter mbuna hade jag inte tvekat men nu vill jag ändå kolla av med er som kanske har erfarenhet av just detta.
    Jag har aulonocara eureka och hongie yngel tillsammans. Funkar fint

    Kommentar

    • diskus
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 276

      #3
      Demasoni Yngel & Aulonocara Yngel i samma burk...

      .....är inga problem att ha då Demasoni normalt bara "bråkar inom den egna arten" och det tar ju ett tag innan dessa bråk påbörjas.

      En utmaning kan möjligtvis vara fodret. Demasoni är kända för att vara lite kinkiga vad det gäller foder, men om du har vant dina vid NLS eller annat högkvalitativt torrfoder så kan de lätt gå med dina Aulonocara.
      Är det däremt räkmix med hög andel grönt (typ troffemix) så kanske inte fodret är tillräckligt kraftigt för att
      dina Rubiner ska växa bra.

      Lycka till

      Björn H
      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ja, jag brukar aldrig blanda aulonocara och mbunas.
        För att aulonocaror växer mycket sämre än mbunas, men i detta fallet så, kan jag se att det är större chans att det lyckas. För att demasoni är väl den mbunas som växer sämst.Janne

        Kommentar

        Arbetssätt...