Hur stort akvarium för Altolamprologusgrupper?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hur stort akvarium för Altolamprologusgrupper?

    Hej!
    Någon här som vet hur stort akvarium kan man ha för dessa höga ciklider som pga sin kroppsfprm kan ta sig fram mellan smala klippor?hur litet akvarium kan man ha?vilka grupper passar ihop?vilka krav ställer dom? hur liten kan en grupp vara antal individer etc/ Ann-Mari
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    #2
    Du kan ha hur stort akvarium som helst Minimum är nog 200 liter. Går bra i grupp, smågnabbas utan att ta död på varandra.

    Mata med pellets, räkor, mysis, fiskbitar.

    En cool grej är att ha dom med en massproducerande fisk, typ prinsessan av burundi. Då får du se deras rovbeteende, och prinsessans skydsbeteende.

    Mina går med Julidochromis transcriptus, som jag dock tycker är lite mesiga i sitt yngelförsvar. Puffar lite på compressisepsen, som inte bryr sig.

    För övrigt kan sägas att de är extremt långsamväxande, så försök få tag i hyffsat stora direkt.

    Glöm inte några snäckskal om du vill ha lek.
    Frontosamarkus

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      hej!
      Tack Barracudan för ditt svar,funderar på då och skaffa dom till hösten,eventuellt om jag då köper in ett 720 lit akvarium,skulle gärna inreda ett Tanganyika akvarium,dom är fina dessa ciklider,ja jag gör som du säger köper jag mitt 720 i höst får dom gå med prinsessor tack för ditt råd/Ann-Mari

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Någon här som vet om man kan ha dessa ciklider i ett 54 lit akvarium eller om ett sådant akvarium är för litet?/Ann-Mari

        Kommentar

        • Guy_P
          Användare
          • april 2002
          • 301

          #5
          Läs svaret från Barracudan en gång till, han har svarat dig min 200 liter
          Guy

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hej!

            Hej
            Ja jag vet undrade bara om det gick med mindre/Ann-Mari

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              54 liters är för litet Ann-Marie. Om du ska ha ett litet kar skulle du kunna köra på Altolamprologus compressiceps "shell" (eller om den bara kallas A. spec "shell" ibland kanske). Det tråkiga då är att den är trevligast om du har någon annan snäcklekare med, så att du kan studera beteendet. Så det är nog svårt att ha någon Altolamprologus i kar under 100 liter i alla fall.

              I ett 54 liters skulle du exempelvis kunna ha någon av följande arter:

              Lamprologus multifasciatus (liten grupp)
              L. similis (liten grupp)
              L. brevis (kanske 2 par)
              Neolmaprologus signatus (möjligen 2 par, de jag hade för 10 år sedan var ganska snälla mot varandra)
              N. caudopunctatus (1 par)

              /Jocke

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                jag har haft både a. compressiceps shell och vanlig a compressiceps och de är båda för "stora" för 54 liters. Jag skulle undvika att ha någon av dem i akvarium mindre än 200liter då den lille fisken verkar tro att den är lika stor som en vanlig. Shell compressicepsen är VÄLDIGT bra på att ta snäcklekares yngel och jag såg inte en enda liten L.similis dyka upp på över 6 månader då de bodde tillsammans. En vecka efter att compressiceps shell hade flyttat såg jag de första kullarna dyka upp =)

                De stora compressicepsarna är coola men som någon sade väldigt långsamtväxande fiskar. De jag köpte vart vildfångade och relativt stora och var väldigt coola men i mitt tycke så hände inte så mycket. Detta kan dock bero på att jag inte hade någon riktig yngelproducent i akvariet och att de var ensamma som substratruvare.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Tack Banderad för ditt svar ska undersöka hur jag gör/Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Just det, de små Julidochromisarna kan fungera med.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    Arbetssätt...