Uppstart Tanganyika 720:e

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Uppstart Tanganyika 720:e

    Har tänkt mig följande invånare, och eftersom jag är nybörjare på Tanganyika vill jag gärna få råd om vad ni tycker om upplägget..


    1+1 Altolamrologus Calvus

    15-20st Cyprichromis Leptosoma Jumbo

    4+6 Enantiopus sp. Kilesa

    10st Lamprologus similis

    Alternativt byta ut 5 av kilesan mot 4st Cyathopharynx Foae

    Vad tror ni?
    MVH

    Kristofer
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Bidde de inge tropheus? :/

    Jag hade kört dubbelt så många Kilesa, el typ minst 8+8. Kanske skulle det funka ÄVEN med Foaier däri. Jag vet ej säkert , har inte testat själv.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Nää pratade med Kent i Nol och han tyckte att 720L var i största laget för att troffekar och de blir ju en hel del pengar de handlar om då.
      Så troffarna får vänta tills jag har ett 375 eller 540 ledigt.

      Måste testa troffar ngn gång, så enkelt är det bara
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Eldnor
        Användare
        • juni 2008
        • 99

        #4
        Uppsättning i karet

        Hej!

        Här kommer lite råd från en gammal Tanganyikafantast. Jag tycket leptosoma jumbo är väl tuffa för Kilesor. Nu har jag i och för sig bara testat de från Kitumba, men dom tryckte tillbaka O. Ventralis, V. Moori och C. Pleurospillus i mitt kar. Nu går dom i Malawimiljö med P.Williamsi och P. sp Persipax red top och det är inga problem.

        Foaier är vackra och mäktiga, men jag hade inte blandat dom heller med Kilesor. Sandsillarna skall på nått sätt njutas för sig. Jag har E. kilesa och X Ochrogenys ihop med A. Calvus och N. Stappersi. Högt i karet simmar C. Leptosoma (ej jumbo). Det funkar kanon, sandisarna dominerar på botten och är väldigt aktiva, ett bra kar, tycker jag själv förståss.

        Foaierna kör jag ihop med hästnosar, Tanganyikakillis, B. Tricoti, A. Calvus. Det är mer sten i det karet och det är ju lite tuffare sällskap. Jag får ett helt annat intryck av karet. Killisarna bidrar med fart och färg i ett lite mörkare kar, har målade täckglas innerst för att dämpa belysningen. Sandiskaret är ju så ljust det går, med nästan bara sand.

        För min det hade jag haft tuffare sällskap till Jumbona, om du nu bestämt dig för dom. Annars tror jag du får fina sånna och resten av firrarna blir undertryckta, vilket är synd.

        Det är lite av mina erfarenheter, lycka till med karet.

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Tack för de tänkvärda orden!

          Skall kolla på andra Cyprisat med innan det slutgiltiga valet görs.
          Angående Foae så känns det lite mycket med två kraterbyggare, framfröallt eftersom de verkar bygga ganska stora bon.
          Då kanske man istället kan köra fler kilesor i karet?
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Bjorkman
            Användare
            • november 2008
            • 87

            #6
            Ursprungligen postat av Crenicichla
            Nää pratade med Kent i Nol och han tyckte att 720L var i största laget för att troffekar och de blir ju en hel del pengar de handlar om då.
            Så troffarna får vänta tills jag har ett 375 eller 540 ledigt.

            Måste testa troffar ngn gång, så enkelt är det bara
            sa han varför ett 720 skulle vara för stort?


            mvh Björkman
            B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Ja han menade på att det skulle krävas så många troffar alternativt 2 grupper för att fylla karet.
              Misstänker att han även tänkte rent ekonomiskt at 50-60troffar skulle bli svindyrt
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Bjorkman
                Användare
                • november 2008
                • 87

                #8
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Ja han menade på att det skulle krävas så många troffar alternativt 2 grupper för att fylla karet.
                Misstänker att han även tänkte rent ekonomiskt at 50-60troffar skulle bli svindyrt
                Ok... för att dessa ska trivas bättre då? har själv en flock av Ikola troffar i mitt 720 .. Troffar forever...

                mvh Björkman
                B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Allt är ju relativt, det som funkar för den ene kanske inte funkar för den andre. Men som sagt det kostar lite kulor om man ska ha en 50-60st som är ganska lagom för att fördela aggretionen. Hur många har du i ditt? Tycker setupen låter nice förresten!

                  Ursprungligen postat av Bjorkman
                  Ok... för att dessa ska trivas bättre då? har själv en flock av Ikola troffar i mitt 720 .. Troffar forever...

                  mvh Björkman
                  Senast redigerad av Bright_Blue; 07 mars 2009, 13:00.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...