Bikarbonat dosering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Bikarbonat dosering

    Hur mäter ja enklast upp rätt mängd för mitt 720:e ?

    Hörde hos en zoohandlare att bikarbonatet slutar buffra vid 8,5 och de som ev överdoseras automatiskt fäller ut när ph talet sjunker, stämmer det?
    MVH

    Kristofer
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Det stämmer det du skriver...

    Det värde som jag har hört är 1 dl per 100 liter. Men det man skall tänka på är att när man höjer Ph värdet för snabbt så kan nitritvärdet skjuta i höjden. Jag skulle alltså inte hällt i 7,5 dl bikarbonat rakt av...
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • maj 2004
      • 266

      #3
      Jag doserar en msk per 50 liter. Funkar för mig.

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Ursprungligen postat av Johan W
        Jag doserar en msk per 50 liter. Funkar för mig.
        Oj, då känns en dl per hundra liter som en ganska kraftig dos...

        Jag tillsatte bikarbonat i början men tyckte att det blev för meckigt. Vi har ett Ph på runt 7,5 i Lerum och det känns som vattenkvaliten blev mer jämn ifall man inte mixtrade för mycket med det.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • palleh
          Användare
          • december 2006
          • 704

          #5
          Det bästa är nog att testa sig fram och se hur mycket man behöver för att få upp det till önskad nivå. Börja med väldigt liten dosering och sen öka och öka tills pH har kommit till en önskad nivå och håller sig där. Själv doserar jag 0,5dl/100liter men det är för att vi har egen brunn och ganska mjukt vatten.
          Är ju bara ondöigt att dosera mer än vad man kanske behöver=)
          http://picasaweb.google.com/palleph

          Nya bilder laddas upp hela tiden


          Mvh Patrik

          Kampfisk!

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Har en totalhårdhet på 1 och et grund ph på 7,5 ungefär
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Per A
              Användare
              • december 2007
              • 101

              #7
              läste någonstans här i forumet att 30mg/l höjer hårdheten med en grad... tycker det verkar stämma bra, jag byter ca 20-25% i mitt 720 och tillsätter ca 20g bikarb. ger mig kh på ca 8-9, men då startar jag från ca 3-4 grader och har snäckskal i ytterfiltret.
              /Per
              Per Ask, Umeå
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
              salvelinusalpinus@hotmail.com

              Kommentar

              • qristina
                Banned
                • september 2005
                • 85

                #8
                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                Oj, då känns en dl per hundra liter som en ganska kraftig dos...

                Jag tillsatte bikarbonat i början men tyckte att det blev för meckigt. Vi har ett Ph på runt 7,5 i Lerum och det känns som vattenkvaliten blev mer jämn ifall man inte mixtrade för mycket med det.
                Har inte du kommunalt vatten, för att om du har kommunalt vatten så brukar dom buffra upp till drygt åtta, men däremot hårdheten är kass för oss som håller ciklider från östafrika.
                Byter man vatten sällan så kan det vara bra med bikarbonat, men om man byter en gång i veckan minst en tredjedel, så är det inget problem med ph fall trots den dåliga hårdheten.

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #9
                  Ursprungligen postat av qristina
                  Har inte du kommunalt vatten, för att om du har kommunalt vatten så brukar dom buffra upp till drygt åtta, men däremot hårdheten är kass för oss som håller ciklider från östafrika.
                  Byter man vatten sällan så kan det vara bra med bikarbonat, men om man byter en gång i veckan minst en tredjedel, så är det inget problem med ph fall trots den dåliga hårdheten.
                  Det stämmer... det är ju inte helt lätt att bedöma Ph från färgpluttarna på testet men det ligger nog mellan 7,5-8 och med ett Kh på 2-4 om jag minns rätt. Det var ett tag sedan jag kollade vattenvärdet. Jag byter ca 1/3 varje vecka för att kunna ha en jämn vattenkvalitet. Nu har dock Lerum börjat hälla i kloramin så jag funderar på att sätta dit ett kolfilter... (med inspiration från en annan tråd - http://www.ciklid.org/forum/showthre...light=kloramin)
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Det stämmer... det är ju inte helt lätt att bedöma Ph från färgpluttarna på testet men det ligger nog mellan 7,5-8 och med ett Kh på 2-4 om jag minns rätt. Det var ett tag sedan jag kollade vattenvärdet. Jag byter ca 1/3 varje vecka för att kunna ha en jämn vattenkvalitet. Nu har dock Lerum börjat hälla i kloramin så jag funderar på att sätta dit ett kolfilter... (med inspiration från en annan tråd - http://www.ciklid.org/forum/showthre...light=kloramin)
                    Ja, tyvärr så lär vi bli tvungna att köra med kolfilter.
                    Om vi nu inte har egen brunn, då blir problemet istället att vårat problem är att vi har surt vatten.
                    Men om jag skulle välja, jag har haft båda två alternativen.
                    Då skulle jag välja egen brunn, se till att den är tillräckligt djupborrad så att man få ut tillräckligt med vatten.
                    Sedan som jag hade det med min brunn. pht var på 6.2 det var ju alldeles för dåligt för malawi.
                    Lösningen var att köpa ett filter, nej det var ett doseringsfilter, man stoppade i ett pulver i en 300 liters behållare, som sedan styrdes av vattenmätare, sedan var det bara att vrida på ratten, plus betyder högre ph
                    Ja nu ville jag ha högre ph så det var bara att ställa in den på 8,5, ja det funkade klockrent. (filtret kostade 10000, detta var 1995.)

                    Kommentar

                    • chleide
                      Användare
                      • november 2007
                      • 43

                      #11
                      bikarbonat

                      jag kör med drygt en matsked/50 l vatten

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        J
                        man stoppade i ett pulver i en 300 liters behållare, som sedan styrdes av vattenmätare,
                        Vad var det för pulver?
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...