leleupi ur funktion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonslusk
    Användare
    • oktober 2008
    • 18

    leleupi ur funktion

    nu har det första offret skördats... tror jag iaf.

    en leleupi har fått så mycket stryk så att simblåsan är ur funktion, motoriken i övrigt verkar det inget fel på, men han(hon?) har svårt att hålla sig upprätt och flyter mest runt i konstiga vinklar.


    finns det en chans att simblåsan läker ihop och fungerar igen, ska jag låta han bli sönderslagen i karet, eller ska jag avliva den lilla parveln?

    om det blir avlivning, är då nedfrysning det mest humana alternativet?


    tack på förhand. mvh simon.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Avliva fiskstackarn! Skär av huvudet med en vass kniv eller klipp av det med en sax.
    Frysning är plågsamt för fisken och är inte att rekomendera!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • AnnikaY
      NCS Medlem
      • december 2002
      • 228

      #3
      Det låter inte som om det finns mycket hopp för leleupin. Det bästa är att avliva den. Frysning är inget bra alternativ så gör som Wilhelm säger, skär/klipp av huvudet på den.

      Kommentar

      • simonslusk
        Användare
        • oktober 2008
        • 18

        #4
        tack för era svar...


        ja, det blir nog avlivning. men jag måste ifrågasätta. fiskar är ju kallblodiga djur. borde då inte nedfrysning vara ett "humant" alternativ? pga att kroppstemperaturen sjunker så pass snabbt.... sen är den vad vi tror är borta.

        det ligger givetvis mänsklig ångest bakom frågeställningen, man vill inte döda sina "älsklingar" och det blir jobbigare att aktivt avliva kraken med halshuggning än nedfrysning...

        (har haft en såkallad bortamatch, därav har ej dödsdomen trädit i kraft)

        får bli när karet tänds och jag känner mig stabil nog för att genomföra denna grymma handling...

        MVH

        Kommentar

        • ParSve
          Användare
          • februari 2005
          • 58

          #5
          Hej!

          Det bästa för din mänskliga ångest är ju att avliva fisken på det humanaste sättet som går, vilket är via halshuggningsmetoden som tidigare nämnts.

          Läs mer här, där besvaras bl.a. din fråga om frysning:
          Hej Nu har jag (efter att ha lovat att göra det i något år) äntligen lagt in en liten text i FAQ-en om avlivning av fisk. http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=779 Finns det några kommentarer? Jag lägger in texten här också. AVLIVNING AV FISK Till att börja med så ska man se till att hanteringen av fisken är så
          Senast redigerad av ParSve; 05 mars 2009, 11:18. Anledning: Rättat till länken
          /Pär

          399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

          Kommentar

          • ParSve
            Användare
            • februari 2005
            • 58

            #6
            Ursprungligen postat av simonslusk

            (har haft en såkallad bortamatch, därav har ej dödsdomen trädit i kraft)
            Grattis förresten...
            /Pär

            399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

            Kommentar

            • salo
              Användare
              • april 2002
              • 314

              #7
              Ursprungligen postat av ParSve
              Grattis förresten...
              Får hoppas frun/sambon/flickvännen inte läser ciklid.se då...
              540 (180x60x50) under uppbyggnad
              30L Nano under planering
              Drömmer om ett Nanorev

              Kommentar

              • simonslusk
                Användare
                • oktober 2008
                • 18

                #8
                bortamatch och bortamatch, eller, ja. borta... men kanske inte så mycket match. jag vet inte riktigt hur man ska definera det. men det tillhör ett annat forum.

                och ja, det får vi väl hoppas. men hon är på andra sidan jordklotet och vi har ett såkallat "uppehåll" för tillfället.


                fred

                Kommentar

                Arbetssätt...