Neolamprologus leleupi, yngelhjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    Neolamprologus leleupi, yngelhjälp

    Jag har ett par Neolamprologus leleupi i mitt Tanganyika sällskapskar som regelbundet leker i en malgrotta. Nu är det säkert sjätte gången och det ser ut att vara fler ägg än någonsin. Dom kanske börjar bli rutinerade... I karet går det bl a några A. Calvus som inte skonar ett enda yngel så nu tänkte jag att jag skulle göra ett försök att rädda ett gäng.

    Har dragit igång ett yngelkar med vatten från huvudkaret, filtergägga urkramat, temp justerad så att det är samma. När ska jag flytta ägg/yngel? Äggen håller just nu på att kläckas. Ska jag lyfta över hela grottan?
    Micke
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag skulle flytta hela grottan när alla äggen är kläckta.
    Se till att det blir lite cirkulation i grottan i det nya karet.
    Lycka till med dom!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Varför inte flytta på calvusarna istället, om nu det är enda bovarna?
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Jarnis
        Användare
        • november 2005
        • 415

        #4
        Nja, det går en del annat i karet som gärna käkar yngel, "typus"-malar etc.

        Nu är dom flesta ynglena flyttade till ett litet yngelkar, lät grotta och ett mindre antal vara kvar i sällskapskaret så att inte honan blir förvirrad och hanen aggro. Har kanske ingen betydelse men det kändes rätt iaf. Har satt igång en artemia-kläckning, funkar det som första foder eller har ni några andra tips?
        Micke

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Apelsinciklider är rätt kassa föräldrar och ynglen verkar inte fatta att de ska hålla sig undan på samma sätt som jullar t ex. Jag tror också på att det är bäst att flytta ynglen.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av Jarnis
            Nja, det går en del annat i karet som gärna käkar yngel, "typus"-malar etc.

            Nu är dom flesta ynglena flyttade till ett litet yngelkar, lät grotta och ett mindre antal vara kvar i sällskapskaret så att inte honan blir förvirrad och hanen aggro. Har kanske ingen betydelse men det kändes rätt iaf. Har satt igång en artemia-kläckning, funkar det som första foder eller har ni några andra tips?
            Nykläckt artemia är nog det bästa. Själv kör jag skalade artemiaägg, samt Aquatic natures yngelfoder. Det tar de också direkt (fast det är mest en bekvämlighetsfråga). Nu har jag inga leleupi just, men deras yngel är inte mindre än andra substratlekare från T-sjön har jag för mig.

            /Jocke

            Kommentar

            • Jarnis
              Användare
              • november 2005
              • 415

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Nykläckt artemia är nog det bästa. Själv kör jag skalade artemiaägg, samt Aquatic natures yngelfoder. Det tar de också direkt (fast det är mest en bekvämlighetsfråga). Nu har jag inga leleupi just, men deras yngel är inte mindre än andra substratlekare från T-sjön har jag för mig.

              /Jocke
              Tack för tipset, åkte och köpte en burk AN yngelfoder nu på förmiddagen.
              Micke

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Jo, AN:s yngelfoder har jag bra erfarenhet av. Kan vara bra att komplettera med när artemiasatsen börjar sina.

                /Jocke

                Kommentar

                Arbetssätt...