sjuka tropheus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laxluffarn

    sjuka tropheus?

    Sedan en vecka tillbaka simmar 23 ungdjur av tropheus duboisi i mitt 540-liters akvarium. Nu verkar jag ha fått lite problem. Några av fiskarna har fått skador på fenorna med vitt slem runta skadan. Två av fiskarna har blivit blekare och simmar upp och ned längs rutan. På den ena har jag sett vit trådformig avföring och när jag matat dom har denna fisk spottat ut maten igen. Fiskarna är i övrigt hur pigga som helst. Har sedan ett par dar tillbaka matat sparsamt med spirulina-flingor och cyklops. pH värdet är 8,5 och KH 8. Har inte mätt nitrit än men akvariet har varit igång cirka en månad med en ancistrus i så det borde ha bildats lite "nyttiga" bakterier för att hålla nitritvärdet i schack. Har även tillsatt 2 dl salt utan jod. Filtreringen består av blå filtermatta och en pump som pumpar 3000l/h. Vad kan problemet vara och hur ska jag komma till rätta med det?
    Tacksam för svar

    Christian Almqvist
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Hej!

    Jag tycker det låter som typiska nystarts problem. Tropheusarna behöver tid för att acklimatisera sig i det nya karet(och kanske den ev. nya maten) och troligtvis är det detta som gör att ett par har fått problem med tarmarna.
    Om du har en algätare i typ Ancistrus fortfarande i karet så hade jag tagit bort den, låt istället dina tropheusar ta hand om algerna(det mår deras tarmar bra av). Byt 30-40% av vattnet. Gör ett uppehåll i utfodringen i en eller två veckor (vilket även kommer att hjälpa till att få balans i karet) för att sedan återigen så smått börja utfodra med spirulina-flingor(OSI-flingorna ska visst vara bra).

    Skulle inte detta hjälpa eller om tarmproblemen sprider sig så hade jag gett dom en kur med Bioplast(aquafuran). I bruksanvisningarna så brukar det stå att man bör ta bort filtret från pumpen vid medicinering vilket inte fungerar så bra, så gör istället rent ditt filter före behandlingen och låt det vara kvar i karet.

    Hälsningar-Stefan L.

    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • -Anton-
      Användare
      • januari 2003
      • 66

      #3
      Tycker du själv inte att det låter orimligt johan? Han sa ju att det var ungdjur.

      MVH:///Anton

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Prova med ett ganska stort vattenbyte plus att du kanske kan plocka in redan inkörda material (sten, filtermaterial m m) i karet. Salta inte på för mycket. Var väldigt noga med att hålla koll på fiskarna utifall du måste plocka ut de redan smittade...eventuellt kan det smitta hela gruppen av ungdjur.


        Till Carl-Johan Ö: Snälla nån grabben...vem du än är...hur ung du än må vara...sluta skriv så kallade råd som du inte vet något om. Det hjälper inte den som vill ha hjälp...och det hjälper definitivt INTE dig om du vill ha respekt från övriga här på forumet.Det råd du gav här är exakt den typ av råd som retat andra. Du läser inte vad folk frågar utan svarar på det du tror de frågar om...

        Stefan, Skövde

        375L Malawi
        2st 100L
        Malawi

        Kommentar

        • laxluffarn

          #5
          Nu har jag gjort ett rejält vattenbyte o tänker hålla upp ett tag med fodret. Vad ska jag göra åt fenproblemet. Behöver det behandlas eller ska jag avvakta o se om det förvärras. Just nu är det inga större skador på fenorna men det verkar vara en tendens till fenröta.

          Christian Almqvist

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag skulle flytta över de synligt drabbade till något annat och behandla dom med medicin.

            En gång när mina fiskar blev drabbade av detta så gav jag medicin efter det att jag flyttat över de drabbade fiskarna till en vanlig plasthink. Först försökte jag ta bort så mycket som möjligt av "rötan" utan att skada fenorna och sedan så lade jag fiskarna i hinken med medicin. De fick gå där några timmar med syresatt vatten med hjälp av luftpump. Sedan flyttade jag tillbaka fiskarna i akvariet igen och de repade sig.

            Jag medicinerar aldrig i det akvarium där fiskarna lever vanligtvis utan använder mig av en "karantänmodell".

            Ett råd är att du även gör vattenbyten varannan dag med ca 20-30% i en vecka. Och glöm INTE att hålla koll på förändringar...

            Stefan, Skövde

            375L Malawi
            2st 100L
            Malawi

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              Jag tycker att du ska avvakta med behandling. Låt istället fiskarna gå i lugn o ro och ge akvariet en chans och komma igång. Fenskadorna bör läkas i takt med att vattenkvaliten förbättras. (Men som tidigare sagts: håll koll på dom.)

              Hälsningar-Stefan L.

              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag har aldrig sett att en fisk som t ex drabbats av fenröta kan "läka sig själv" av enbart vattenbyte...
                Nu skrev du ju att de hade en tendens till fenröta..??..och det är upp till dig att se när tendensen övergår till faktum.
                Har de väl fått rötan så hjälper nog...enbart medicinering och god omvårdnad i övrigt.

                Om fiskarna inte är friska så tror jag inte heller på att fasta dom till friskhet. De behöver ett extra tillskott av näring, men enbart i små portioner.

                Lycka till med firrarna!

                Stefan, Skövde

                375L Malawi
                2st 100L
                Malawi

                Kommentar

                • kilova
                  Användare
                  • april 2002
                  • 327

                  #9
                  Fenröta på Tropheus är ganska ovanligt, troligare är att det är kamraterna i karet som nafsar på varandra när hierarkin ska infinna sig,det är väldigt vanligt i nystartade kar.

                  Mvh Kim http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
                  Tropheus moori golden kazumba F1
                  Tropheus dubosi F1
                  Tropheus Chaitica F1
                  Tropheus red chimba F1
                  Tropheus black pemba F1
                  Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                  Tropheus moori bärnsten F1
                  Tropheus moori kejsare
                  Mvh Kim

                  Kommentar

                  • stiffe
                    Användare
                    • april 2002
                    • 953

                    #10
                    Har själv haft samma problem,vad gäller den sk fenrötan,på en grupp nyinköpta Tropheusar.Fick då en massa olika tips här på ncb,precis som du får nu.Jag provade oxå en hel del av tipsen bla med medicinering av olika slag dock utan att det rättade till sig.Till sist så fick jag en teori av en sk expert att det kunde ha med olika vatten kvaliteter att göra.Altså skillnaden på vattnet som dom hade gått i och mitt.Och hans förslag var att göra täta vattenbyten,och att tillsätta salt och efter ett tag var problemen borta.Men det kan ju oxå vara så som Kim skriver,att dom nafsar på varandra och får lite variga sår och även där hjälper det ju med salt.Men eftersom dina fiskar även verkar ha problem med tarmarna så tycker jag oxå att du ska sluta mata ett tag.

                    mvh Stefan
                    mvh Stefan

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      "Variga" sår är lite att ta i tror jag. Skadad fiskhud blir lite svullen och vit i vatten varpå det ganska ofta kommer lite svampinfektion. Det försvinner efter ett tag.

                      Jag tycker att ditt kar låter stressat på något sätt. Att de simmar upp och ner för rutan och har trådar där bak brukar vara stress och någon enstaka gång "soten" men troligen inte. Kan det vara lite bråkigt kanske? Annars tror jag också att det är uppstartsproblem.

                      Var riktigt enformig under en period. Mata bara lite på exakt samma tid och sätt. Byt vatten som en klocka och exakt samma mängd. Att riktigt tråka ut dem...brukar stabilisera karet tycker jag.

                      mvh,

                      Fredrik H.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • laxluffarn

                        #12
                        Tack för alla svar(teorier). Var i affären där jag köpte dom och han trodde också att det "bara" var nystarts problem. Det där med att tråka ut dom lät intressant. Funkar det att ställa en tv framför karet och visa lite dokusåpor kanske. Avvaktar lite o kollar läget.

                        Christian Almqvist

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Om du vill tråka ut firrarna så tror jag en stillbild på Göran Persson är ett bättre alternativ. Dokusåpor skall nog användas vid försök att trigga lek...det handlar ju enbart om sex och vem som vill sätta på vem.

                          Det där med nystartat akvarium problem håller jag med om...det kan mycket väl vara så. Jag skulle däremot inte lita på att affärsinnehavaren säger annat än det som passar honom bäst då de absolut inte tar något som helst ansvar för att de fiskar de sålt hade eventuella defekter redan från butiken.

                          Jag har lärt mig, den "hårda" vägen, att inte lita på någon...men om jag skall lita på någon så blir det privata uppfödare.
                          Nu skall jag inte anklaga alla affärsinnehavare för omoraliskt handlande, men tyvärr har jag träffat ett antal som stöter ifrån sig varenda fråga som kan utmynna i kompensation eller ersättning av dåliga fiskar man köpt. Business is business.

                          Stefan, Skövde

                          375L Malawi
                          2st 100L
                          Malawi

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #14
                            Jag är lite nyfiken på hur det har gått med dina dubbar, kan man få en uppdatering?

                            Hälsningar-Stefan L.

                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • Dolphin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 57

                              #15
                              Hade en kollega som hade samma problem, det han gjorde va vattenbyte och salt (utan jod). Slutresultatet blev några dog men resten klarade sig helt oskadda.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...