Val av fisk i nystartat 250l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GulFisken

    Val av fisk i nystartat 250l

    Tjena vänner,

    Jag sitter med ett ganska nystartat 250l (cirka 1 månad sedan första fiskarna). Just nu är det 1 större mal samt 5 golden i karet, skulle behöva tips och synpunkter på Mbunas jag kan ha .. tidigare var demasoni en självklarhet men börjar tänka på annat nu då de är lite känsliga i vatten som har förstått. Så kriterierna är väl egentligen:

    Mbuna
    Hyfsat tålig med vattenvärden
    Helst inte jättestora fiskar (max 12 cm)
    Går ihop med golden
    Kanske också hyfsat färgranna och fina för ögat


    Jag har hittils funderat på Rödzebra, vad tycks om den?


    Tackar för alla svar på förhand!
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    #2
    Din första tanke med Demasonis är inte fel. Har själv Golden + Demasoni tillsammans i mitt 222L. O att de är "känslig" vet jag inte. Dom e nog ungefär lika känsliga som andra fiskar. Problemet för folk är nog att man inte matar sina fiskar med rätt foder, eller byter/blandar foder för mycket. Därav ofta t.ex bukvattensot. Ger mina fiskar http://www.guldfisken.se/beta/catalo...155142c38ab27e
    Blev föreslagen detta av min lokala akvariebutik. Sen han började med att mata sina malawi, o alla andra fiskar i butiken så hade han aldrig haft några problem.
    O det har jag inte heller haft. Klart värt!!

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      Välkommen till forumet!

      Kan rekommendera Cynotilapia Afra. Inte stor, rätt så grinig, hanarna är skitsnygga. (enligt mig)

      Rödzebra går nog bra. Kanske Pseudotropheus Saulosi skulle passa? Det finns massor med mbunas. Bara att välja och vraka.

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Jag har ganska många Golden och som sagt Afran är en snygg och trevlig kompis till dem...

        Sedan är Sciaenochromis fryeri riktigt snygg och ett sådant par kanske skulle funka även om de blir något större... Pseudotropheus socolofi är också snygg tillsammans med Golden.

        Hane Cynotilapia afra (Cobwe) (Blir gulare på övre delen när den växter lite till)
        Hona Cynotilapia afra (Cobwe)
        Hane Sciaenochromis fryeri
        Senast redigerad av Peter_A_F; 03 mars 2009, 08:46.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • GulFisken

          #5
          Tackar för svaren! Väldigt fina alternativ .. jag rapporterar in vad resultatet blev så fort jag har bestämt mig

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Ursprungligen postat av GulFisken
            Tackar för svaren! Väldigt fina alternativ .. jag rapporterar in vad resultatet blev så fort jag har bestämt mig
            Det får du göra...

            Vill bara lägga till att de rödzebra jag hade tycke jag kändes lite som guldfiskar... och inte speciellt roliga. Men det kan vart mina exemplar.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            Arbetssätt...