Uppstart tanganyika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    Uppstart tanganyika.

    Jag har 6st. neo. leleupi ungfiskar i ett 110 liters akvarium som jag tänkte ha i ett 180-220 liters kar. Jag har hört och läst mycket om dess aggressivitet mot artfränder. Så min fråga är kan jag ha fler av denna art i samma kar eller har jag redan för många? Sedan vill jag gärna ha förslag på en eller två arter till. Jag har hållit på med malawi i 30 år, men är nästan novis när det gäller tanganyuikaciklider.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av HåE
    Jag har 6st. neo. leleupi ungfiskar i ett 110 liters akvarium som jag tänkte ha i ett 180-220 liters kar. Jag har hört och läst mycket om dess aggressivitet mot artfränder. Så min fråga är kan jag ha fler av denna art i samma kar eller har jag redan för många? Sedan vill jag gärna ha förslag på en eller två arter till. Jag har hållit på med malawi i 30 år, men är nästan novis när det gäller tanganyuikaciklider.

    Hej!
    N. leleupi kan vara riktigt tuffa men oftast beror detta på att man håller fisken fel. Att köra den i grupp är det bästa. Sen är det svårt att råda till inköp av fler beroende på att vi inte vet könsfördelningen.
    Rikligt med grottor och skydd är inte fel.

    Kompisar till dessa, ja varför inte köra en Cyprichromis så får du fisk i alla vattenlager och som dessutom inte konkurerar med N. leleupi.

    Cyprichromisar finns i mängder av olika färger och har ett mkt intressant beteende.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Hejsan Anders!
      Tack för ditt svar. Men är inte runt 200 liter för litet för Cyprichromisar? LEFT]
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Ursprungligen postat av HåE
        Hejsan Anders!
        Tack för ditt svar. Men är inte runt 200 liter för litet för Cyprichromisar? LEFT]
        Det finns vad jag kommer på just nu 4 st huvudgrupper.
        C.microlepidotus , leptosoma jumbo , leptosoma och coloratus.

        Att ha ex. C. leptosoma Utinta eller någon annan av de lite mindre skulle passa.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Tack för dina svar. Jag får fundera lite på saken.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Paracyprichromis Nigripinnis brukar väl rekommenderas till lite mindre kar.


            Annars kanske någon Callochromisart skulle passa?




            Och så måste man ju naturligtvis lägga ett gott ord om hästnosar. Företrädesvis Tanganicodus Irsacae till ett mindre kar.

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #7
              Hej Henrik!
              Tack för dina förslag. Tanganicodus irsacae verkar vara en intressant firre. Delad munruvning har jag aldrig hört talas om. Intressanta beteenden är alltid ett pluss.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • Per A
                Användare
                • december 2007
                • 101

                #8
                hej
                jag skulle slänga in någon snäcklekare också, dem är kul att titta på!
                den här gillar jag:

                men det finns massor av olika, kanske ett par av L stappersi
                /Per
                Per Ask, Umeå
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                salvelinusalpinus@hotmail.com

                Kommentar

                • ParSve
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 58

                  #9
                  Ingen har nämnt snäckskalslekare, så då gör jag det ;-)

                  Intressanta och små krav på utrymme. Dina Leleupi+de mera frisimmande Cyprichromis/Paracyprichromis+några snäckisar skulle bli perfekt i 180-220!
                  /Pär

                  399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...