Grönalger i Tanganyikakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    Grönalger i Tanganyikakar

    Hejsan

    - Vad beror grönalger på, är det en belysningsfråga?

    Jag har ett 375 L med en dubbelrörsramp, 2 x 36W och en daglig belysningstid på 8 timmar.
    Eftersom det är ett Tanganyikakar är det sparsamt med växter som kan "ta över" istället för grönalgerna.

    Om grönalger beror på belysning, vad att göra?
    Det känns sådär att ytterligare minska belysningstiden. Är ett alternativ att släcka ett av rören och därmed belysningsmängden? (då kanske jag t om kan öka belysningstiden)...

    ... eller så har jag fått allt om bakfoten!?
  • Limmet
    Användare
    • januari 2009
    • 51

    #2
    Lite alger går inte undvika och hör bara till? Rutorna får man tvätta men i övrigt ser det ju bara naturligt ut om det nu inte rör sig om någon explosion?

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #3
      Ursprungligen postat av popetoteror
      Hejsan

      - Vad beror grönalger på, är det en belysningsfråga?

      Jag har ett 375 L med en dubbelrörsramp, 2 x 36W och en daglig belysningstid på 8 timmar.
      Eftersom det är ett Tanganyikakar är det sparsamt med växter som kan "ta över" istället för grönalgerna.

      Om grönalger beror på belysning, vad att göra?
      Det känns sådär att ytterligare minska belysningstiden. Är ett alternativ att släcka ett av rören och därmed belysningsmängden? (då kanske jag t om kan öka belysningstiden)...

      ... eller så har jag fått allt om bakfoten!?
      Överskott av grönalger kan bero på att dina lysrör är av dålig kvalitet...

      8 timmar / dag känns inte i överkant. Själv har jag 12 tim till mitt 600L Tanganyikakar. Dock brukar jag bara ha 2 av 4 rör tända på dagen och 4 på kvällen, (mest för att spara på rören).

      Lite alger på bakgrund / moduler tycker jag ser snyggt och naturligt ut, inte sterilt som när de är nya.

      Men om du vill minska algerna naturligt så bör du skaffa en stor Ancistrus som håller rent.

      Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • shreek
        Användare
        • december 2006
        • 367

        #4
        Ett annat alternativ om man bara vill ha tanganyika fisk i karet är att du stoppar ner en ensam petrochromis i karet dem är lika efektiva som ancistrus och mycket roligare .Förslags vis en famula tricolor eller treweavase som inte blir tok stora .
        Provar på saltbalja för tillfället

        Kommentar

        • Stephan E
          Användare
          • februari 2005
          • 307

          #5
          Skaffa en L-317 så kan jag garantera att du slipper problem med grönalger.

          Har aldrig varit med om en så effektiv mal och de blir inte så stora heller.
          En L-317 på 6-7 cm klarar lätt en 375 liters burk.
          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

          Kommentar

          Arbetssätt...