Vilken Pseudocrenilabrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    Vilken Pseudocrenilabrus?

    Köpte för ca en månad sen 1+2 av någon art ur släktet Pseudocrenilabrus. Affären hade nyss fått in dom och kunde inte säga vilken art för dom hade inte fått fakturan än med namnen.
    Jag trodde först att det var en philander variant men nu så har hanen färgat ut helt och funderar på om det inte är Pseudocrenilabrus multicolor victoriae jag håller.
    Skulle vara intressant att veta vad man håller och en hona går nu och tuggar.

    Vad tror ni?
    Senast redigerad av Lutt; 28 december 2010, 01:12.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Det är nog ganska uppenbart om du kollar in Albins (Endymion) foton på arten i artregistret. Oerhört vacker...

    Lätt att få till lek?
    Senast redigerad av StefanL; 01 mars 2009, 00:37.

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Det är nog ganska uppenbart om du kollar in Albins (Endymion) foton på arten i artregistret. Oerhört vacker...

      Lätt att få till lek?
      Mjo men blev lite förvirrad när jag läste om att philander disperus hanarna också är guldglänsiga.
      Hehe ja tror nog att de är ganska lättlekta, har inte gjort nåt speciellt. Hanen spelade som sjutton för honorna imorse och någon timma senare gick en hona med ägg.

      Oerhört charmiga och matglada är de iaf.

      De hade inget pris heller så jag fick dem för 59kr/st jag tyckte var ett kap, men de ligger väl runt det priset kan ja tro.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Vad har du dom i för akvarium och vilket sällskap har dom?

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #5
          Ursprungligen postat av Malawe
          Vad har du dom i för akvarium och vilket sällskap har dom?
          De går nu förtillfället i ett 54L men skall snart i ett 105L så fort jag orkat bygga färdigt ställningen.
          Deras sällskap kunde varit bättre

          En överbliven Lamprologus callipterus hona
          4st Glanidium leopardum
          4st små onda Chaca bankanensis

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Inte illa att få lek på dom då...hehe. Jag hade för mig att du hade lite udda arter så därav min nyfikenhet.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Jag håller med om victoriae. Det var väldigt bra pris på dem iaf.

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #8
                Ursprungligen postat av Malawe
                Inte illa att få lek på dom då...hehe. Jag hade för mig att du hade lite udda arter så därav min nyfikenhet.
                Ja hehe....jag gillar nya och udda arter.

                Karet var egentligen till för som lekkar åt Glanidium leopardum, det är det fortfarande men det finns bara några tillfälliga gäster i det karet.

                Chaca malarna var små och taniga när de kom så det var lättare att försöka mata upp dem i ett litet kar.

                L.callipterus är mest där i som moraliskt stöd

                Ok men då skall jag köra på victoriae. Men hur ser en utfärgad philander disperus hane ut?

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  |通販でエンゼルフィッシュとラミレジィなどの多数な自家繁殖魚を販売。プロブリーダーが丹精込めて育てた、丈夫で飼いやすい熱帯魚をお客様の元へお届けします。購入後の飼育も専門家によるサポートで安心です。




                  Jag noterade när jag surfade på nätet att flera har Pseudocrenilabrus multicolor victoriae som Pseudocrenilabrus philander dispersus...arterna är dock snarlika vad jag förstår..och jag ska väl inte påstå att jag är 100% säker att de foton jag delger är just philander dispersus.
                  Senast redigerad av StefanL; 01 mars 2009, 14:11.

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    http://www.otsuka-nettaigyo.com/img/..._dispersus.jpg



                    Jag noterade när jag surfade på nätet att flera har Pseudocrenilabrus multicolor victoriae som Pseudocrenilabrus philander dispersus...arterna är dock snarlika vad jag förstår..och jag ska väl inte påstå att jag är 100% säker att de foton jag delger är just philander dispersus.
                    Hmm i första länken ser det ut som en ännu icke utfärgad victoriae. Min hane såg ut så när de gick i affären.

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Jag håller med om victoriae. Det var väldigt bra pris på dem iaf.
                      När jag köpte mina från Nol för ett år sen så kostade de typ 40-60 kr st
                      ( minns inte exakt då de blev en massa annat samtidigt)

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lutt
                        Hmm i första länken ser det ut som en ännu icke utfärgad victoriae. Min hane såg ut så när de gick i affären.
                        Dispersus är mer guldiga än gula samt att det röda i ryggfenan inte är så starkt och det är även blå prickar i ryggfenan.

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #13
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Dispersus är mer guldiga än gula samt att det röda i ryggfenan inte är så starkt och det är även blå prickar i ryggfenan.
                          Tycker du inte att min hane är guldig och har blåa prickar i ryggfenan?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...