Värdelöst att vara röd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ola Svensson
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    Jag blandar aldrig frukter!

    detta är helt offtopic, bättre att starta en ny tråd om Mc's vara eller icke vara, tycker jag.

    Idag tog jag hem en vuxen rödrubin hane, sedan letade jag upp ett lysrör som gav ett sunkigt blågrönt, mest blått ljus, Rubinen var den fisk som syntes mest när all annan belysning var på men när jag släckte powerglo och grolux och halogenspotten och bara hade ett gammalt actinic på så syntes rubinen minst av alla hanar i burken, att det skulle bli så visste vi ju redan men jag var tvungen att testa.
    I havet är ju firrar som är röda oftast svarta (och kammuflerade) på det djupet som man finner dem. Det är billigare/enklare att vara röd än svart.

    I Viktoriasjöns grumliga vatten går rött djupare än blått så röda fiskar som P. nyererei är faktiskt röda på djupet de lever medan blå fiskar endast är blåa på grundare vatten. För att generalisera grovt så finner man blå hanar på grunt vatten (<5m) och röda på djupare vatten (5-10 m) om det är "lagom" grumligt, men om det är mycket grumligt så är det ingen större skilnad.

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Ursprungligen postat av qristina
    Ja deelay, blanda nu inte äpplen och päron.
    Det som funkar i sjön, det funkar inte i akvarium.
    Låt oss backa några inlägg, jag får väl ta tillbaka det att honan väljer.
    Nej, det är alltid hannen som väljer.
    I sjön är det svårare för en MCat hanne att dominera, så kontentan blir att det blir lite MC.
    Men i akvarium så låter vi MC hannen leka av våra honor därav blir det mera MCat och även mera odlade OB honor
    Nu är det faktiskt så att även hanarna väljer. Ett mycket tydligt exempel är om reviret inte endast är en lekplats utan om han även äter där. Då väljer han ju bara att uppvakta honor som kan tänkas vilja leka med honom (egna arten, äggstinn).

    När ni sedan drar in OB systemet blir det ännu mer kompicerat. Hanar har nämligen visat sig välja honor (OB eller plain) utifrån sin egen genuppsättning. Parar de sig "fel" få avkomman skev könskvot. Men det "stora" "viktiga" valet är oftast honval.

    Varför det finns så få MC hanar i naturen är ett mysterim. Det är inte känt vart de tar vägen. Så vitt jag vet är det (inom vetenskapen) inte känt om de är sämre på att dominera eller om honora inte väljer dem, men det är rimliga antaganden. När det gäller viktorior (Neochromis) har det nog testats (av Peter Dijkstra bl a). Jag kan försöka ta reda på vd det blev för resultat.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 02 mars 2009, 12:24.

    Lämna en kommentar:


  • Göran Å
    svarade
    Värdelöst att vara röd - en sanning med modifikation

    Att vara röd som Malawi / Tanganyika ciklid kan väl knappast vara någon nackdel när det gäller i akvariemiljö. Eftersom det är vad vi som köpare hellst vill ha, annars hade det knappast framodlats röda varianter av vissa arter.

    Kanske lite utanför ämnet....men den sanna verkligheten.

    Mvh Göran

    Lämna en kommentar:


  • Per A
    svarade
    ? ja det är frågan, och det beror på fortfarande på den sammanlagda risken? på grunt vatten syns väl alla tämligen bra och med djupet försvinner färger successivt. Jag tänkte på i jämförelse med någon annan färg antaget att dem byter habitat. Skulle ju gå att kolla, bara kika i magen på predatorerna på olika djup hur många blå, gula, gröna och röda fiskar dem käkar.
    /Per

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av Per A
    Det beror ju på hur den kumulativa predationsrisken ser ut, kort tid under lek med hög risk kontra lång tid med lägre risk utanför lekperioderna?
    Från är ju om inte den korta tiden på grunt vatten är mer än vad en knallröd fisk skulle klara av, den skulle ju synas bra uppifrån och förmodligen ha väldigt långt till tryggare områden. Hinner den leka av några honor lite snabbt så har den ju fyllt sitt syfte om honorna och ungdjuren då har ett bra kamouflage.
    Då blir det lite "one hit wonder" färga leka dö...


    Ursprungligen postat av Per A
    men det skulle vara intressant att väga riskerna
    /Per
    Jag har riskerna, har du våg? nä men seriöst, självklart vore det spännande att göra.
    Det verkar ju som att allt hänger ihop om man säger, utfärgning vid lek, hur bra fungerar det mot risken att synas och bli ett byte, hur stora kullar får dom? har storleken på en viss arts kullar anpassats en del mot risken den tar när den leker? förmodligen en kombination av andra faktorer som risken att ätas upp och hur pass bra dom små liven klarar sig i befintlig biotop, plus mer som jag inte alls har koll på.



    Jag är en glad amatör inom detta så det e verkligen skoj att tjata om detta.

    Ska man fortsätta i denna tråden eller skapa en ny med tanke på att topicen inte alls stämmer längre?

    Lämna en kommentar:


  • Per A
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    Den risken tar dom iof varje gång dom färgar ut och ska leka, ett försvar är ju att slå av på färgerna vilket dom gör om dom blir rädda eller hotade.



    jag tror inte det skulle funka i praktiken, det tar för lång tid att hinna till djupare vatten ist för att ha en förg som man kan slå av intensiteten på.

    Det optimala verkar ju vara att ha en färg som syns bra när man har en viss vinkel till honan, kommer det en predator så kan man ju ändra vinkeln så man inte glänser längre.
    Det beror ju på hur den kumulativa predationsrisken ser ut, kort tid under lek med hög risk kontra lång tid med lägre risk utanför lekperioderna?
    Under lek har man redan en förhöjd predationsrisk oavsett färg eftersom man håller på med uppseendeväckande beteende (alt. förargelseväckande beteende ) och koncentrerar sig på ngt annat. Kostnaden för att misslyckas (inte synas) vid lek kan vi anta är rätt stor eftersom fiskarna är så färgglada och även en anledning till att röda fiskar är ovanliga, som du funderade på. Vi kan kanske anta att lyckas vid lek/ vara färgglad är långt mkt viktigare än att undvika predation eftersom fiskarna ser ut som dem gör... men det skulle vara intressant att väga riskerna
    /Per

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av Per A
    Skulle vara intressant att väga risken att bli uppäten mot ökad reproduktion
    Den risken tar dom iof varje gång dom färgar ut och ska leka, ett försvar är ju att slå av på färgerna vilket dom gör om dom blir rädda eller hotade.

    Ursprungligen postat av Per A
    Precis som Albin skriver, så kan man ju dra nytta av att vara röd (rödast egentligen) om man byter habitat vid lek.
    jag tror inte det skulle funka i praktiken, det tar för lång tid att hinna till djupare vatten ist för att ha en förg som man kan slå av intensiteten på.

    Det optimala verkar ju vara att ha en färg som syns bra när man har en viss vinkel till honan, kommer det en predator så kan man ju ändra vinkeln så man inte glänser längre.

    Lämna en kommentar:


  • Per A
    svarade
    Off-topic: det här med mc/blotched. forskning i viktoriasjön pekar på att det finns dels en genetisk komponent som styr blotched-hanar att bli honor och att detta i kombination med ökad predation på blotched-hanar (både pga beteende och färgmönstret) gör att blotched hanar är ovanliga. Inte lätt att vara blotched! red: och i synnerhet blotched hane...
    /Per

    Lämna en kommentar:


  • Per A
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    Fåglar, sköldpaddor, krokodiler, rovfiskar, uttrar, människor etc
    Att vara röd verkar ju vara ett bra kamouflage efter som den så ser svart ut en bit ner i vattnet men problemet blir ju då att honorna in ser hanen när han ska spela för honorna... alltså bör det ju vara värdelöst att vara röd.

    Fiskar med andra färger färgar ju ut vid parning och blir då exponerade för predatorer, deras försvar är ju att snabbt slå av färgerna för att undkomma predatorer, är man röd så syns man ju alldrig, igen, helt värdelöst att vara röd.

    Kan det vara anledningen till att det knappt finns någon röd ciklid i malawisjön?
    Här har det hänt grejjer, vilken rolig diskussion Det finns massor med exempel i naturen på beteenden och färg som är ökar risken för att bli uppäten och såklart reproduktiv framgång oxå. Skulle vara intressant att väga risken att bli uppäten mot ökad reproduktion. Precis som Albin skriver, så kan man ju dra nytta av att vara röd (rödast egentligen) om man byter habitat vid lek.
    Nu verkar ju röda fiskar vara ovanliga och det beror säkerligen på någonting?

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av qristina
    Ja deelay, blanda nu inte äpplen och päron.
    Det som funkar i sjön, det funkar inte i akvarium.
    Låt oss backa några inlägg, jag får väl ta tillbaka det att honan väljer.
    Nej, det är alltid hannen som väljer.
    I sjön är det svårare för en MCat hanne att dominera, så kontentan blir att det blir lite MC.
    Men i akvarium så låter vi MC hannen leka av våra honor därav blir det mera MCat och även mera odlade OB honor
    Jag blandar aldrig frukter!

    detta är helt offtopic, bättre att starta en ny tråd om Mc's vara eller icke vara, tycker jag.

    Idag tog jag hem en vuxen rödrubin hane, sedan letade jag upp ett lysrör som gav ett sunkigt blågrönt, mest blått ljus, Rubinen var den fisk som syntes mest när all annan belysning var på men när jag släckte powerglo och grolux och halogenspotten och bara hade ett gammalt actinic på så syntes rubinen minst av alla hanar i burken, att det skulle bli så visste vi ju redan men jag var tvungen att testa.
    Senast redigerad av deelay; 01 mars 2009, 02:46.

    Lämna en kommentar:


  • qristina
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    I andra quoten skriver du att du inte sa det som står i första quoten... vem skrev då det?
    Ja deelay, blanda nu inte äpplen och päron.
    Det som funkar i sjön, det funkar inte i akvarium.
    Låt oss backa några inlägg, jag får väl ta tillbaka det att honan väljer.
    Nej, det är alltid hannen som väljer.
    I sjön är det svårare för en MCat hanne att dominera, så kontentan blir att det blir lite MC.
    Men i akvarium så låter vi MC hannen leka av våra honor därav blir det mera MCat och även mera odlade OB honor

    Lämna en kommentar:


  • specmats
    svarade
    Ursprungligen postat av Tony
    Helt strålande! Fakta är alltid bäst

    Det vore ju rackarns intressant att experimentera lite om de nu påstår att färgen/mönstret är det som gäller: Plocka upp den dominante hanen ur ett artakvarium och måla en snygg fläck på honom i någon udda kulör och se om hans status bland damerna ändras.

    En sak som kvarstår i mina funderingar är ändå hur en MC kan få leka med honorna. Varken färg eller mönster är ju i närheten av det som honan borde ha som måttstock.
    en teori ar ju faktiskt att melanochromis är mer aggresiva mot längsgående band och motsvarande för de med det motsatta, men i akvarium suddas det ut tycker jag och aggression/lek blir relativt onyanserat.

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av qristina
    Ja jag tror att honorna i malawisjön föredrar standardhannar och inte mcat hannar.
    Ursprungligen postat av qristina
    Men att jag skrev att det var honorna som valde ut hannen, nej det skrev jag inte
    I andra quoten skriver du att du inte sa det som står i första quoten... vem skrev då det?

    Lämna en kommentar:


  • qristina
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    Det var ju det jag skrev... "Det finns alltid någon hona som har udda smak" som då föredrar en Mc hane. Får dom yngel då så kommer fler honor i den kullen föredra Mc hanar sedan mer och mer för varje generation som kommer.

    Mc hanar har svårare att skydda sig mot rovdjur med så dom har inte oddsen med sig.
    Ja det var inte det jag skrev, jag skrev på grund utav att vi odlar på MC hannar, så blir det mer MC hannar och jag kan väl tillägga mer OB honor.
    Men att jag skrev att det var honorna som valde ut hannen, nej det skrev jag inte

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av qristina
    Ja jag tror att honorna i malawisjön föredrar standardhannar och inte mcat hannar.
    Det var ju det jag skrev... "Det finns alltid någon hona som har udda smak" som då föredrar en Mc hane. Får dom yngel då så kommer fler honor i den kullen föredra Mc hanar sedan mer och mer för varje generation som kommer.

    Mc hanar har svårare att skydda sig mot rovdjur med så dom har inte oddsen med sig.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...