Värdelöst att vara röd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #31
    Hittade lite annat om detta. Det är inte här jag snappat upp det först utan detta hittade jag nu.



    A female cichlid chooses a mate based on physical traits like colour and pattern.




    Reference: Pauers, M.J., Kapfer, J.M., Fendos, C.E., Berg, C.S. (200. Aggressive biases towards similarly coloured males in Lake Malawi cichlid fishes. Biology Letters, -1(-1), -1–1. DOI: 10.1098/rsbl.2007.0581
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #32
      Ursprungligen postat av deelay
      Hittade lite annat om detta. Det är inte här jag snappat upp det först utan detta hittade jag nu.



      A female cichlid chooses a mate based on physical traits like colour and pattern.




      Reference: Pauers, M.J., Kapfer, J.M., Fendos, C.E., Berg, C.S. (200. Aggressive biases towards similarly coloured males in Lake Malawi cichlid fishes. Biology Letters, -1(-1), -1–1. DOI: 10.1098/rsbl.2007.0581
      Helt strålande! Fakta är alltid bäst

      Det vore ju rackarns intressant att experimentera lite om de nu påstår att färgen/mönstret är det som gäller: Plocka upp den dominante hanen ur ett artakvarium och måla en snygg fläck på honom i någon udda kulör och se om hans status bland damerna ändras.

      En sak som kvarstår i mina funderingar är ändå hur en MC kan få leka med honorna. Varken färg eller mönster är ju i närheten av det som honan borde ha som måttstock.
      Tony Englund

      Kommentar

      • qristina
        Banned
        • september 2005
        • 85

        #33
        Ursprungligen postat av Malawe
        Nu skriver du om fuelleborni och det vet jag att det är en art som finns i sjön, men det jag undrade över var om Labeotropheus trewavasae, "Red Mango" finns vilda i sjön eller om det är en framodlad variant...
        Ja, jag kallar den fulliborni, för att jag har aldrig sett så stora och höga i kroppsformen som red mango var, det kanske är en trewawase, men det är nog den mcat som jag har sett som Vf som har mest rött i sig

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #34
          Ursprungligen postat av Tony
          Helt strålande! Fakta är alltid bäst

          Det vore ju rackarns intressant att experimentera lite om de nu påstår att färgen/mönstret är det som gäller: Plocka upp den dominante hanen ur ett artakvarium och måla en snygg fläck på honom i någon udda kulör och se om hans status bland damerna ändras.
          Alla damer kommer inte föredra honom men det kommer säkert finnas någon som fördrar honom framför den vanliga, deras avkomma kommer också föredra den med pricken. Efter ett antal generationer har man då en ny "lineage"

          Ursprungligen postat av Tony
          En sak som kvarstår i mina funderingar är ändå hur en MC kan få leka med honorna. Varken färg eller mönster är ju i närheten av det som honan borde ha som måttstock.
          Det finns alltid någon hona som har udda smak... dvs som föredrar en Mc av någon annledning... så även hos fisken är då smaken som baken, delad.

          jag har en OB aulonocara som vägrar att korsa sig(även fast hon själv är en korsning) släpper jag ner hennes bror som är en vit/röd/svart Mc så parar dom sig direkt, han däremot parar sig med allt som kan simma och som vill dvs.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • qristina
            Banned
            • september 2005
            • 85

            #35
            Ursprungligen postat av deelay
            Alla damer kommer inte föredra honom men det kommer säkert finnas någon som fördrar honom framför den vanliga, deras avkomma kommer också föredra den med pricken. Efter ett antal generationer har man då en ny "lineage"



            Det finns alltid någon hona som har udda smak... dvs som föredrar en Mc av någon annledning... så även hos fisken är då smaken som baken, delad.

            jag har en OB aulonocara som vägrar att korsa sig(även fast hon själv är en korsning) släpper jag ner hennes bror som är en vit/röd/svart Mc så parar dom sig direkt, han däremot parar sig med allt som kan simma och som vill dvs.
            Ja jag tror att honorna i malawisjön föredrar standardhannar och inte mcat hannar.
            Det är ju därför hannar av Mcat är sällsynta.
            Sedan att vi när vi odlar fiskar använder Mcat hannar som avelshannar, ja eftersom vi gör det i generation efter generation, så blir det vanligare med MC hannar. (se på trewawase red top, hur många MC hannar finns det inte och framförallt hur röda dom är) hur många tror att det finns procentuellt så många hannar i naturen

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #36
              Ursprungligen postat av qristina
              Ja jag tror att honorna i malawisjön föredrar standardhannar och inte mcat hannar.
              Det var ju det jag skrev... "Det finns alltid någon hona som har udda smak" som då föredrar en Mc hane. Får dom yngel då så kommer fler honor i den kullen föredra Mc hanar sedan mer och mer för varje generation som kommer.

              Mc hanar har svårare att skydda sig mot rovdjur med så dom har inte oddsen med sig.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • qristina
                Banned
                • september 2005
                • 85

                #37
                Ursprungligen postat av deelay
                Det var ju det jag skrev... "Det finns alltid någon hona som har udda smak" som då föredrar en Mc hane. Får dom yngel då så kommer fler honor i den kullen föredra Mc hanar sedan mer och mer för varje generation som kommer.

                Mc hanar har svårare att skydda sig mot rovdjur med så dom har inte oddsen med sig.
                Ja det var inte det jag skrev, jag skrev på grund utav att vi odlar på MC hannar, så blir det mer MC hannar och jag kan väl tillägga mer OB honor.
                Men att jag skrev att det var honorna som valde ut hannen, nej det skrev jag inte

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #38
                  Ursprungligen postat av qristina
                  Ja jag tror att honorna i malawisjön föredrar standardhannar och inte mcat hannar.
                  Ursprungligen postat av qristina
                  Men att jag skrev att det var honorna som valde ut hannen, nej det skrev jag inte
                  I andra quoten skriver du att du inte sa det som står i första quoten... vem skrev då det?
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #39
                    Ursprungligen postat av Tony
                    Helt strålande! Fakta är alltid bäst

                    Det vore ju rackarns intressant att experimentera lite om de nu påstår att färgen/mönstret är det som gäller: Plocka upp den dominante hanen ur ett artakvarium och måla en snygg fläck på honom i någon udda kulör och se om hans status bland damerna ändras.

                    En sak som kvarstår i mina funderingar är ändå hur en MC kan få leka med honorna. Varken färg eller mönster är ju i närheten av det som honan borde ha som måttstock.
                    en teori ar ju faktiskt att melanochromis är mer aggresiva mot längsgående band och motsvarande för de med det motsatta, men i akvarium suddas det ut tycker jag och aggression/lek blir relativt onyanserat.
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • qristina
                      Banned
                      • september 2005
                      • 85

                      #40
                      Ursprungligen postat av deelay
                      I andra quoten skriver du att du inte sa det som står i första quoten... vem skrev då det?
                      Ja deelay, blanda nu inte äpplen och päron.
                      Det som funkar i sjön, det funkar inte i akvarium.
                      Låt oss backa några inlägg, jag får väl ta tillbaka det att honan väljer.
                      Nej, det är alltid hannen som väljer.
                      I sjön är det svårare för en MCat hanne att dominera, så kontentan blir att det blir lite MC.
                      Men i akvarium så låter vi MC hannen leka av våra honor därav blir det mera MCat och även mera odlade OB honor

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #41
                        Ursprungligen postat av qristina
                        Ja deelay, blanda nu inte äpplen och päron.
                        Det som funkar i sjön, det funkar inte i akvarium.
                        Låt oss backa några inlägg, jag får väl ta tillbaka det att honan väljer.
                        Nej, det är alltid hannen som väljer.
                        I sjön är det svårare för en MCat hanne att dominera, så kontentan blir att det blir lite MC.
                        Men i akvarium så låter vi MC hannen leka av våra honor därav blir det mera MCat och även mera odlade OB honor
                        Jag blandar aldrig frukter!

                        detta är helt offtopic, bättre att starta en ny tråd om Mc's vara eller icke vara, tycker jag.

                        Idag tog jag hem en vuxen rödrubin hane, sedan letade jag upp ett lysrör som gav ett sunkigt blågrönt, mest blått ljus, Rubinen var den fisk som syntes mest när all annan belysning var på men när jag släckte powerglo och grolux och halogenspotten och bara hade ett gammalt actinic på så syntes rubinen minst av alla hanar i burken, att det skulle bli så visste vi ju redan men jag var tvungen att testa.
                        Senast redigerad av deelay; 01 mars 2009, 02:46.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Per A
                          Användare
                          • december 2007
                          • 101

                          #42
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Fåglar, sköldpaddor, krokodiler, rovfiskar, uttrar, människor etc
                          Att vara röd verkar ju vara ett bra kamouflage efter som den så ser svart ut en bit ner i vattnet men problemet blir ju då att honorna in ser hanen när han ska spela för honorna... alltså bör det ju vara värdelöst att vara röd.

                          Fiskar med andra färger färgar ju ut vid parning och blir då exponerade för predatorer, deras försvar är ju att snabbt slå av färgerna för att undkomma predatorer, är man röd så syns man ju alldrig, igen, helt värdelöst att vara röd.

                          Kan det vara anledningen till att det knappt finns någon röd ciklid i malawisjön?
                          Här har det hänt grejjer, vilken rolig diskussion Det finns massor med exempel i naturen på beteenden och färg som är ökar risken för att bli uppäten och såklart reproduktiv framgång oxå. Skulle vara intressant att väga risken att bli uppäten mot ökad reproduktion. Precis som Albin skriver, så kan man ju dra nytta av att vara röd (rödast egentligen) om man byter habitat vid lek.
                          Nu verkar ju röda fiskar vara ovanliga och det beror säkerligen på någonting?
                          Per Ask, Umeå
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                          salvelinusalpinus@hotmail.com

                          Kommentar

                          • Per A
                            Användare
                            • december 2007
                            • 101

                            #43
                            Off-topic: det här med mc/blotched. forskning i viktoriasjön pekar på att det finns dels en genetisk komponent som styr blotched-hanar att bli honor och att detta i kombination med ökad predation på blotched-hanar (både pga beteende och färgmönstret) gör att blotched hanar är ovanliga. Inte lätt att vara blotched! red: och i synnerhet blotched hane...
                            /Per
                            Per Ask, Umeå
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                            salvelinusalpinus@hotmail.com

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #44
                              Ursprungligen postat av Per A
                              Skulle vara intressant att väga risken att bli uppäten mot ökad reproduktion
                              Den risken tar dom iof varje gång dom färgar ut och ska leka, ett försvar är ju att slå av på färgerna vilket dom gör om dom blir rädda eller hotade.

                              Ursprungligen postat av Per A
                              Precis som Albin skriver, så kan man ju dra nytta av att vara röd (rödast egentligen) om man byter habitat vid lek.
                              jag tror inte det skulle funka i praktiken, det tar för lång tid att hinna till djupare vatten ist för att ha en förg som man kan slå av intensiteten på.

                              Det optimala verkar ju vara att ha en färg som syns bra när man har en viss vinkel till honan, kommer det en predator så kan man ju ändra vinkeln så man inte glänser längre.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • Per A
                                Användare
                                • december 2007
                                • 101

                                #45
                                Ursprungligen postat av deelay
                                Den risken tar dom iof varje gång dom färgar ut och ska leka, ett försvar är ju att slå av på färgerna vilket dom gör om dom blir rädda eller hotade.



                                jag tror inte det skulle funka i praktiken, det tar för lång tid att hinna till djupare vatten ist för att ha en förg som man kan slå av intensiteten på.

                                Det optimala verkar ju vara att ha en färg som syns bra när man har en viss vinkel till honan, kommer det en predator så kan man ju ändra vinkeln så man inte glänser längre.
                                Det beror ju på hur den kumulativa predationsrisken ser ut, kort tid under lek med hög risk kontra lång tid med lägre risk utanför lekperioderna?
                                Under lek har man redan en förhöjd predationsrisk oavsett färg eftersom man håller på med uppseendeväckande beteende (alt. förargelseväckande beteende ) och koncentrerar sig på ngt annat. Kostnaden för att misslyckas (inte synas) vid lek kan vi anta är rätt stor eftersom fiskarna är så färgglada och även en anledning till att röda fiskar är ovanliga, som du funderade på. Vi kan kanske anta att lyckas vid lek/ vara färgglad är långt mkt viktigare än att undvika predation eftersom fiskarna ser ut som dem gör... men det skulle vara intressant att väga riskerna
                                /Per
                                Per Ask, Umeå
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                                salvelinusalpinus@hotmail.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...