Värdelöst att vara röd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #16
    Ursprungligen postat av endymion
    Men lever man på djupt vatten normalt och leker på grunt vatten borde det ju vara fördelaktigt.
    Härligt med någon som tänker "utanför lådan". Efter att alla snöat i på att man inte syns på djupt vatten = ej fördelaktigt så är det en stor fördel med ditt förslag. Syns bra på grunt och lite på djupt.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • januari 2004
      • 563

      #17
      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Härligt med någon som tänker "utanför lådan". Efter att alla snöat i på att man inte syns på djupt vatten = ej fördelaktigt så är det en stor fördel med ditt förslag. Syns bra på grunt och lite på djupt.
      Kanske fungerar röd färg även som kamouflage även på grunt vatten. Släkten har en sommarstuga med en damm med guldfisk och koj. Röda firrar har vi aldrig sett blivit attackerade av fåglar, men mörka koj ser vi lite då och då med bitsår efter fåglar... Det kan ju bero på andra orsaker oxå, men jag tror nog att det ligger något i färgen...
      //Robert

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #18
        Spelar färgen någon som helst roll i fiskarnas partnerpreferenser då? Innan man vet det spelar det ju ingen roll vad vi anser.

        Med tanke på att MC-hanar får till det med honorna i sjön är det ju tveksamt om honorna bryr sig om hanarnas färg.
        Tony Englund

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #19
          röd färg kanske fungerar i kontrast med nått ljust, typ röd=mörkt mot ljust!?
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • larsa
            Banned
            • april 2006
            • 198

            #20
            Människor o fisk har ju inte samma färgseende,rött är ju mer en kamoflage färg?..fiskarnas synsinne fungerar inte som vårt

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av Tony
              Spelar färgen någon som helst roll i fiskarnas partnerpreferenser då? Innan man vet det spelar det ju ingen roll vad vi anser.

              Med tanke på att MC-hanar får till det med honorna i sjön är det ju tveksamt om honorna bryr sig om hanarnas färg.
              Jo eftersom honan är den som väljer partner hos malawiciklider så är ju färgprakten viktig, den är allt, syns du dåligt så blir man inte vald av honorna.
              En MC syns ju tydligt i sjön, den fullkomligt lyser vilket gör den mer lätt att hitta för predatorer vilket gör att fina Mc är svåra att hitta eftersom dom är allt utom röd.


              "Angående att röra sig till grundare vatten vid lek"
              Vad jag vet finns det ingen malawiciklid som byter biotop för att leka, den har sin fasta position, förutom utakas då.


              Skulle en riktigt röd firefish stam kunna klara sig i sjön rent färgmässigt eller skulle arten dö ut pga att honorna inte skulle hitta hanarna om dom levde på lite djupare vatten...

              Peter_A_F
              Att alla snöat in på att man inte syns på djupt vatten är ju precis vad tråden handlar om så din kommentar känns lite avig tycker jag.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • qristina
                Banned
                • september 2005
                • 85

                #22
                Ursprungligen postat av deelay
                Jo eftersom honan är den som väljer partner hos malawiciklider så är ju färgprakten viktig, den är allt, syns du dåligt så blir man inte vald av honorna.
                En MC syns ju tydligt i sjön, den fullkomligt lyser vilket gör den mer lätt att hitta för predatorer vilket gör att fina Mc är svåra att hitta eftersom dom är allt utom röd.


                "Angående att röra sig till grundare vatten vid lek"
                Vad jag vet finns det ingen malawiciklid som byter biotop för att leka, den har sin fasta position, förutom utakas då.


                Skulle en riktigt röd firefish stam kunna klara sig i sjön rent färgmässigt eller skulle arten dö ut pga att honorna inte skulle hitta hanarna om dom levde på lite djupare vatten...

                Peter_A_F
                Att alla snöat in på att man inte syns på djupt vatten är ju precis vad tråden handlar om så din kommentar känns lite avig tycker jag.
                fulliborni katale och red mango tycker jag, att det finns en del som går åt det röda hållet och dom får leka av sina honor i sjön.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Ursprungligen postat av qristina
                  fulliborni katale och red mango tycker jag, att det finns en del som går åt det röda hållet och dom får leka av sina honor i sjön.
                  Båda har blåa linjer i kroppen och en Katale är väl snarare gul än röd på sidorna? Red Mango...har jag sett..men finns den verkligen i sjön? Är det inte en framodlad labbe? Vad har den för fångstplats om den finns i sjön?

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Ursprungligen postat av qristina
                    fulliborni katale och red mango tycker jag, att det finns en del som går åt det röda hållet och dom får leka av sina honor i sjön.
                    Precis som du skriver, går en del åt det röda hållet... det är långt ifrån röd fisk, jag menar röd som i RÖD =))=) Tänk dig en Rödrubin eller en firefish eller malawijannes SHOW hongihane... så röd menar jag =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #25
                      Knallröd alltså!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • qristina
                        Banned
                        • september 2005
                        • 85

                        #26
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Båda har blåa linjer i kroppen och en Katale är väl snarare gul än röd på sidorna? Red Mango...har jag sett..men finns den verkligen i sjön? Är det inte en framodlad labbe? Vad har den för fångstplats om den finns i sjön?
                        Den kom in som VF ca 1994 och det var en fulliborni på 14-15 cm,
                        Och det var mycket orange i den, nu vill jag inte påstå att den var röd.
                        Så att den finns i sjön,det var förresten aqvarium malawi som fick in den.
                        I den sändningen fanns det två mc hannar pris 1500 kr st.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Ursprungligen postat av qristina
                          Den kom in som VF ca 1994 och det var en fulliborni på 14-15 cm,
                          Och det var mycket orange i den, nu vill jag inte påstå att den var röd.
                          Så att den finns i sjön,det var förresten aqvarium malawi som fick in den.
                          I den sändningen fanns det två mc hannar pris 1500 kr st.
                          Nu skriver du om fuelleborni och det vet jag att det är en art som finns i sjön, men det jag undrade över var om Labeotropheus trewavasae, "Red Mango" finns vilda i sjön eller om det är en framodlad variant...

                          Kommentar

                          • qristina
                            Banned
                            • september 2005
                            • 85

                            #28
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Nu skriver du om fuelleborni och det vet jag att det är en art som finns i sjön, men det jag undrade över var om Labeotropheus trewavasae, "Red Mango" finns vilda i sjön eller om det är en framodlad variant...
                            Ja red mango är en fulliborni, jag uppfattade tyvärr inte att du menade att det skulle vara en trewawase, skrev du det

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #29
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Jo eftersom honan är den som väljer partner hos malawiciklider så är ju färgprakten viktig, den är allt, syns du dåligt så blir man inte vald av honorna.
                              En MC syns ju tydligt i sjön, den fullkomligt lyser vilket gör den mer lätt att hitta för predatorer vilket gör att fina Mc är svåra att hitta eftersom dom är allt utom röd.
                              Jag vill inte verka uppkäftig, men hur vet du det? Finns det några som helst belägg för att honan väljer partner med ögonen? Jag tror tvärtom att det är andra mekanismer som styr honans val.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Ursprungligen postat av Tony
                                Jag vill inte verka uppkäftig, men hur vet du det? Finns det några som helst belägg för att honan väljer partner med ögonen?
                                Det är ingen fara =)

                                Nu kommer jag inte ihåg om det va på något AD KONING föredrag eller om det va någon av alla dessa böcker jag läst, nått av dom 2 är det, jag har inte läst det i nått forum eller drömt om det.
                                Jag ska försöka komma på var det var jag snappade upp det.
                                Det kan även vara från någon film om malawisjön... det är inte lätt att komma ihåg vart man läst allt, det är som sagt ett gäng böcker genom åren... så fort jag kommer på det så skriver jag det.

                                Ursprungligen postat av Tony
                                Jag tror tvärtom att det är andra mekanismer som styr honans val.
                                Ok, vilka mekanismer menar du skulle styra valet?
                                Senast redigerad av deelay; 28 februari 2009, 22:50.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...