Värdelöst att vara röd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • qristina
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    Alla damer kommer inte föredra honom men det kommer säkert finnas någon som fördrar honom framför den vanliga, deras avkomma kommer också föredra den med pricken. Efter ett antal generationer har man då en ny "lineage"



    Det finns alltid någon hona som har udda smak... dvs som föredrar en Mc av någon annledning... så även hos fisken är då smaken som baken, delad.

    jag har en OB aulonocara som vägrar att korsa sig(även fast hon själv är en korsning) släpper jag ner hennes bror som är en vit/röd/svart Mc så parar dom sig direkt, han däremot parar sig med allt som kan simma och som vill dvs.
    Ja jag tror att honorna i malawisjön föredrar standardhannar och inte mcat hannar.
    Det är ju därför hannar av Mcat är sällsynta.
    Sedan att vi när vi odlar fiskar använder Mcat hannar som avelshannar, ja eftersom vi gör det i generation efter generation, så blir det vanligare med MC hannar. (se på trewawase red top, hur många MC hannar finns det inte och framförallt hur röda dom är) hur många tror att det finns procentuellt så många hannar i naturen

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av Tony
    Helt strålande! Fakta är alltid bäst

    Det vore ju rackarns intressant att experimentera lite om de nu påstår att färgen/mönstret är det som gäller: Plocka upp den dominante hanen ur ett artakvarium och måla en snygg fläck på honom i någon udda kulör och se om hans status bland damerna ändras.
    Alla damer kommer inte föredra honom men det kommer säkert finnas någon som fördrar honom framför den vanliga, deras avkomma kommer också föredra den med pricken. Efter ett antal generationer har man då en ny "lineage"

    Ursprungligen postat av Tony
    En sak som kvarstår i mina funderingar är ändå hur en MC kan få leka med honorna. Varken färg eller mönster är ju i närheten av det som honan borde ha som måttstock.
    Det finns alltid någon hona som har udda smak... dvs som föredrar en Mc av någon annledning... så även hos fisken är då smaken som baken, delad.

    jag har en OB aulonocara som vägrar att korsa sig(även fast hon själv är en korsning) släpper jag ner hennes bror som är en vit/röd/svart Mc så parar dom sig direkt, han däremot parar sig med allt som kan simma och som vill dvs.

    Lämna en kommentar:


  • qristina
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawe
    Nu skriver du om fuelleborni och det vet jag att det är en art som finns i sjön, men det jag undrade över var om Labeotropheus trewavasae, "Red Mango" finns vilda i sjön eller om det är en framodlad variant...
    Ja, jag kallar den fulliborni, för att jag har aldrig sett så stora och höga i kroppsformen som red mango var, det kanske är en trewawase, men det är nog den mcat som jag har sett som Vf som har mest rött i sig

    Lämna en kommentar:


  • Tony
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    Hittade lite annat om detta. Det är inte här jag snappat upp det först utan detta hittade jag nu.



    A female cichlid chooses a mate based on physical traits like colour and pattern.




    Reference: Pauers, M.J., Kapfer, J.M., Fendos, C.E., Berg, C.S. (200. Aggressive biases towards similarly coloured males in Lake Malawi cichlid fishes. Biology Letters, -1(-1), -1–1. DOI: 10.1098/rsbl.2007.0581
    Helt strålande! Fakta är alltid bäst

    Det vore ju rackarns intressant att experimentera lite om de nu påstår att färgen/mönstret är det som gäller: Plocka upp den dominante hanen ur ett artakvarium och måla en snygg fläck på honom i någon udda kulör och se om hans status bland damerna ändras.

    En sak som kvarstår i mina funderingar är ändå hur en MC kan få leka med honorna. Varken färg eller mönster är ju i närheten av det som honan borde ha som måttstock.

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Hittade lite annat om detta. Det är inte här jag snappat upp det först utan detta hittade jag nu.



    A female cichlid chooses a mate based on physical traits like colour and pattern.




    Reference: Pauers, M.J., Kapfer, J.M., Fendos, C.E., Berg, C.S. (200. Aggressive biases towards similarly coloured males in Lake Malawi cichlid fishes. Biology Letters, -1(-1), -1–1. DOI: 10.1098/rsbl.2007.0581

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av Tony
    Jag vill inte verka uppkäftig, men hur vet du det? Finns det några som helst belägg för att honan väljer partner med ögonen?
    Det är ingen fara =)

    Nu kommer jag inte ihåg om det va på något AD KONING föredrag eller om det va någon av alla dessa böcker jag läst, nått av dom 2 är det, jag har inte läst det i nått forum eller drömt om det.
    Jag ska försöka komma på var det var jag snappade upp det.
    Det kan även vara från någon film om malawisjön... det är inte lätt att komma ihåg vart man läst allt, det är som sagt ett gäng böcker genom åren... så fort jag kommer på det så skriver jag det.

    Ursprungligen postat av Tony
    Jag tror tvärtom att det är andra mekanismer som styr honans val.
    Ok, vilka mekanismer menar du skulle styra valet?
    Senast redigerad av deelay; 28 februari 2009, 21:50.

    Lämna en kommentar:


  • Tony
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    Jo eftersom honan är den som väljer partner hos malawiciklider så är ju färgprakten viktig, den är allt, syns du dåligt så blir man inte vald av honorna.
    En MC syns ju tydligt i sjön, den fullkomligt lyser vilket gör den mer lätt att hitta för predatorer vilket gör att fina Mc är svåra att hitta eftersom dom är allt utom röd.
    Jag vill inte verka uppkäftig, men hur vet du det? Finns det några som helst belägg för att honan väljer partner med ögonen? Jag tror tvärtom att det är andra mekanismer som styr honans val.

    Lämna en kommentar:


  • qristina
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawe
    Nu skriver du om fuelleborni och det vet jag att det är en art som finns i sjön, men det jag undrade över var om Labeotropheus trewavasae, "Red Mango" finns vilda i sjön eller om det är en framodlad variant...
    Ja red mango är en fulliborni, jag uppfattade tyvärr inte att du menade att det skulle vara en trewawase, skrev du det

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Ursprungligen postat av qristina
    Den kom in som VF ca 1994 och det var en fulliborni på 14-15 cm,
    Och det var mycket orange i den, nu vill jag inte påstå att den var röd.
    Så att den finns i sjön,det var förresten aqvarium malawi som fick in den.
    I den sändningen fanns det två mc hannar pris 1500 kr st.
    Nu skriver du om fuelleborni och det vet jag att det är en art som finns i sjön, men det jag undrade över var om Labeotropheus trewavasae, "Red Mango" finns vilda i sjön eller om det är en framodlad variant...

    Lämna en kommentar:


  • qristina
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawe
    Båda har blåa linjer i kroppen och en Katale är väl snarare gul än röd på sidorna? Red Mango...har jag sett..men finns den verkligen i sjön? Är det inte en framodlad labbe? Vad har den för fångstplats om den finns i sjön?
    Den kom in som VF ca 1994 och det var en fulliborni på 14-15 cm,
    Och det var mycket orange i den, nu vill jag inte påstå att den var röd.
    Så att den finns i sjön,det var förresten aqvarium malawi som fick in den.
    I den sändningen fanns det två mc hannar pris 1500 kr st.

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Knallröd alltså!

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av qristina
    fulliborni katale och red mango tycker jag, att det finns en del som går åt det röda hållet och dom får leka av sina honor i sjön.
    Precis som du skriver, går en del åt det röda hållet... det är långt ifrån röd fisk, jag menar röd som i RÖD =))=) Tänk dig en Rödrubin eller en firefish eller malawijannes SHOW hongihane... så röd menar jag =)

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Ursprungligen postat av qristina
    fulliborni katale och red mango tycker jag, att det finns en del som går åt det röda hållet och dom får leka av sina honor i sjön.
    Båda har blåa linjer i kroppen och en Katale är väl snarare gul än röd på sidorna? Red Mango...har jag sett..men finns den verkligen i sjön? Är det inte en framodlad labbe? Vad har den för fångstplats om den finns i sjön?

    Lämna en kommentar:


  • qristina
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    Jo eftersom honan är den som väljer partner hos malawiciklider så är ju färgprakten viktig, den är allt, syns du dåligt så blir man inte vald av honorna.
    En MC syns ju tydligt i sjön, den fullkomligt lyser vilket gör den mer lätt att hitta för predatorer vilket gör att fina Mc är svåra att hitta eftersom dom är allt utom röd.


    "Angående att röra sig till grundare vatten vid lek"
    Vad jag vet finns det ingen malawiciklid som byter biotop för att leka, den har sin fasta position, förutom utakas då.


    Skulle en riktigt röd firefish stam kunna klara sig i sjön rent färgmässigt eller skulle arten dö ut pga att honorna inte skulle hitta hanarna om dom levde på lite djupare vatten...

    Peter_A_F
    Att alla snöat in på att man inte syns på djupt vatten är ju precis vad tråden handlar om så din kommentar känns lite avig tycker jag.
    fulliborni katale och red mango tycker jag, att det finns en del som går åt det röda hållet och dom får leka av sina honor i sjön.

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av Tony
    Spelar färgen någon som helst roll i fiskarnas partnerpreferenser då? Innan man vet det spelar det ju ingen roll vad vi anser.

    Med tanke på att MC-hanar får till det med honorna i sjön är det ju tveksamt om honorna bryr sig om hanarnas färg.
    Jo eftersom honan är den som väljer partner hos malawiciklider så är ju färgprakten viktig, den är allt, syns du dåligt så blir man inte vald av honorna.
    En MC syns ju tydligt i sjön, den fullkomligt lyser vilket gör den mer lätt att hitta för predatorer vilket gör att fina Mc är svåra att hitta eftersom dom är allt utom röd.


    "Angående att röra sig till grundare vatten vid lek"
    Vad jag vet finns det ingen malawiciklid som byter biotop för att leka, den har sin fasta position, förutom utakas då.


    Skulle en riktigt röd firefish stam kunna klara sig i sjön rent färgmässigt eller skulle arten dö ut pga att honorna inte skulle hitta hanarna om dom levde på lite djupare vatten...

    Peter_A_F
    Att alla snöat in på att man inte syns på djupt vatten är ju precis vad tråden handlar om så din kommentar känns lite avig tycker jag.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...