Tips på "elaka" malawis till 375 lit mottages gärna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laban
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 196

    #16
    Ursprungligen postat av algskraparn
    Jag står i begrepp att införskaffa en helt ny fiskbesättning till 375 liter.
    Malawi är det jag lutar åt i nuläget.

    MEN de skall vara lite "tuffare" och, av "familjeskäl", gärna färggranna fiskar.

    Funderingarna håller sig mest kring någon Tropheops variant (vilken av dem som nu funkar i ett 375 L) + L. Trewavasae (ev red top med orange honor) + Melanochromis Interruptus. cirkus 3+4 av varje art.

    Vad tror experterna? Bättre ideer och förslag?

    Jag är väldigt vacklande, varannan dag funderar jag på troffar istället..
    Hongi.
    Cheers,
    Laban

    "We Fear No Foe" MFC

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #17
      melanochromis chipokae är en aggressiv art och snygga är dom oxå, ett gäng av dom sätter garanterad fart i karet, men om du inte gillar auratus så kanske chipokae inte är intressant-dom är lite lika, en annan snygg tuffing är Ps.Aurora, såg dom på Aq.Malawi som var supersnygga
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Ravenskog
        Användare
        • mars 2007
        • 311

        #18
        M.johanni är lagom stursk och jädrigt snygg!!

        Kommentar

        • larsa
          Banned
          • april 2006
          • 198

          #19
          Det "elekaste" o snyggaste besättning jag haft var i ett 375l..med ett rejält stenrösen i mitten med följande fiskar:5 st L.trewavase red top fullvuxna hanar..1+ 4 auratus samt 1+3 trohpeops "crochodile rocks" hanen mc + ob honor..."polisen" M.auratus hanen VF från A malawi i örebro..betydligt mindre en dom käbblande trewavase...men oerhört tuff....pricken över i att alla trewavase vågade vara färgmässigt morska...auratusen höll dock koll så ingen gick över gränsen..tropheops i detta kar bara var snygg

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Tuffaste som jag haft..och också några av de vackraste jag haft..är Tropheops "Red Top" Chilumba och Cynotilapia afra, Cobue. Hanarna stenhårda fighters som inte vek en millimeter när det drog ihop sig till revirfajter..

            Kommentar

            • algskraparn
              Användare
              • september 2006
              • 159

              #21
              Sådärja.

              Nu simmar ett litet gäng tropheops chilumba (7 st) runt och försöker göra sig hemmastadda.
              De fick äran att bli första gänget på plan, fick sån beslutsångest i affären att det blev bara dem.

              Såvidarevärst elaka är de för övrigt inte, just nu håller de ihop som ett litet fjortisgäng... Men de är ju å andra sidan inte så stora heller.

              Sen får framtiden utvisa vad som blir nästa innevånare.

              Vi får se om jag kommer ihåg att uppdatera sen när det blir fler "kompisar" i akvariet, jag har ju några alternativ att klura på.

              Men jag vill passa på att tillsvidare tacka för alla tipsen!

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #22
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Tropheops sp. "chilumba" verkar vara den snyggast Tropheusen men jag har aldrig haft sådanna. Har hört att dom e riktiga tungviktare.....

                Kan hålla med till viss del Finns ju massa Thropheops som ingen vet om Chilumba är ju den vanligaste. Men T.thropheops "Makokola reef" är grymmare största hanen jag har nu var 14,5cm vid flytten och en riktig bit. Ingen fisk ger sig på han. Sen att honorna är snyggare en de flesta tropheops arterna är ju bara ett + med.
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #23
                  Ursprungligen postat av algskraparn
                  Sådärja.

                  Nu simmar ett litet gäng tropheops chilumba (7 st) runt och försöker göra sig hemmastadda.
                  De fick äran att bli första gänget på plan, fick sån beslutsångest i affären att det blev bara dem.

                  Såvidarevärst elaka är de för övrigt inte, just nu håller de ihop som ett litet fjortisgäng... Men de är ju å andra sidan inte så stora heller.

                  Sen får framtiden utvisa vad som blir nästa innevånare.

                  Vi får se om jag kommer ihåg att uppdatera sen när det blir fler "kompisar" i akvariet, jag har ju några alternativ att klura på.

                  Men jag vill passa på att tillsvidare tacka för alla tipsen!
                  testa melanochromis chipokae- de blir ungefär i samma storlek och borde passa, de flesta melanochromis har ett mer påtagligt beteende vid strid sk. "tail-chasing" som förvirrar motståndaren som i de flesta fall ger upp, andra mbunas har oxå samma teknik men det går så mycket långsammare-de hinner helt enkelt inte med, auratus med flera andra i släktet har egentligen inte samma kapacitet rent fysiskt mot arter som fuelliborni, tropheops eller petrotilapia men desto mer rent mentalt-det sitter i skallen så att säga, och min erfarenhet är att de i längden (det kan ta tid) nästan Alltid dominerar även om de är hälften så stora (med undantag för chipokae)
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Ursprungligen postat av specmats
                    testa melanochromis chipokae- de blir ungefär i samma storlek och borde passa, de flesta melanochromis har ett mer påtagligt beteende vid strid sk. "tail-chasing" som förvirrar motståndaren som i de flesta fall ger upp, andra mbunas har oxå samma teknik men det går så mycket långsammare-de hinner helt enkelt inte med, auratus med flera andra i släktet har egentligen inte samma kapacitet rent fysiskt mot arter som fuelliborni, tropheops eller petrotilapia men desto mer rent mentalt-det sitter i skallen så att säga, och min erfarenhet är att de i längden (det kan ta tid) nästan Alltid dominerar även om de är hälften så stora (med undantag för chipokae)
                    Precis som du säger...
                    Auratus och chipokan tröttar ut sin motståndare på fysiskt och mentalt verkar det som ibland, otroligt enerverande fiskar när dom har bestämt sig för att strida.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #25
                      kan oxå att ta den bra tufft för ps.crabro, lombardoi och auratus så den samma klassisk o tropheus många arter där tuffare där.. men min haft där själv tuffare o aggressiv är ps.crabro. o sen haft många år oxåå för auratus o lombardoi den är elaksat oxåå..
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...