Tips på "elaka" malawis till 375 lit mottages gärna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • algskraparn
    Användare
    • september 2006
    • 159

    Tips på "elaka" malawis till 375 lit mottages gärna.

    Jag står i begrepp att införskaffa en helt ny fiskbesättning till 375 liter.
    Malawi är det jag lutar åt i nuläget.

    MEN de skall vara lite "tuffare" och, av "familjeskäl", gärna färggranna fiskar.

    Funderingarna håller sig mest kring någon Tropheops variant (vilken av dem som nu funkar i ett 375 L) + L. Trewavasae (ev red top med orange honor) + Melanochromis Interruptus. cirkus 3+4 av varje art.

    Vad tror experterna? Bättre ideer och förslag?

    Jag är väldigt vacklande, varannan dag funderar jag på troffar istället..
  • mabbo
    Användare
    • augusti 2006
    • 61

    #2
    M.auratus och lombardoi är granna och elaka.

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #3
      Polit, Cyntotilapia afra, Psedotropheus elangatus Chewere. Där har du tre snygga tuffingar.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • algskraparn
        Användare
        • september 2006
        • 159

        #4
        Afror har jag aldrig provat på men det finns ju riktigt snygga varianter av dem..

        Hmm, elongatus chewere + polit verkar inte så dumt.

        Auratus är jag inte så förjtust i rent utseendemässigt, kan inte peka på vad men nånting är det.. Annars har de ju ett grundmurat rykte.

        Men någon tropheops då? (Aldrig haft, men av vad jag förstått skall de vara hyfsat tuffa) passar de i kombon och storleken på akvariet tror ni?

        Kommentar

        • jompa.h
          Användare
          • maj 2007
          • 63

          #5
          aik firrarna p. flavus riktiga elakingar ..... mvh jompa

          Kommentar

          • Richardi
            Användare
            • april 2007
            • 84

            #6
            Söker du färggranna tuffingar skulle jag rekommendera någon tropheops, gärna MC + OB från otter point. Eller kanske Petrotilapia, mycket häftiga fiskar... Lycka till med karet!

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Tropheops är riktigt hårda. Tveksamt om det funkar i ett 375 liters. Men man vet ju inte innan man provar

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av Richardi
                Söker du färggranna tuffingar skulle jag rekommendera någon tropheops, gärna MC + OB från otter point. Eller kanske Petrotilapia, mycket häftiga fiskar... Lycka till med karet!
                jo dom och fuelleborni och zebra maisoni, ps. williamsi.

                Där har du motsvarigheterna till tyson.

                Mindre fisk som tar nästa alla är Pseudotropheus pulpican http://www.bigskycichlids.com/images/share/openup.jpg
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Tropheops sp. "chilumba" verkar vara den snyggast Tropheusen men jag har aldrig haft sådanna. Har hört att dom e riktiga tungviktare.....


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • robjo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 330

                    #10
                    Glöm inte Pseudotropheus sp "elongatus ornatus", både vacker och tuff
                    http://picasaweb.google.se/sipedon/

                    Kommentar

                    • algskraparn
                      Användare
                      • september 2006
                      • 159

                      #11
                      Petrotilapia har jag sneglat på, men de verkar bli lite väl stora.
                      Man vill ju att fiskarna skall få plats.
                      Det ser lite "snålt ut" om fiskens längd är mer än 10% av akvariets längd.

                      Maisoni har jag provat en gång, men håvade ur dem efter ett tag eftersom de var lite väl elaka mot saulosina, rödzebrorna och trewavasarna.

                      Faktiskt var det så att det bara fanns en fisk som klarade av (och till och med) spöade Maisonin, det var en tropheus (körsbär) -hane..
                      Inte så "korrekt" kanske men jag hade ett troffepar i mitt tidigare akvarium.

                      För övrigt var troffen defensiv, han började aldrig men var det någon som mopsade, maisonin oftast, då smällde det.
                      Kanske skall tillägga att ingen av fiskarna var riktigt fullvuxna, men könsmogna var de.


                      Men just tropheops gillar jag formen på, riktigt läcker, skulle kanske behållt 720:an.

                      Med lite eftertanke kanske man skall hålla sig till socolofi, rödzebra & saulosi.. Har de en dålig dag kan även de vara elaka..

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #12
                        Ursprungligen postat av algskraparn

                        Faktiskt var det så att det bara fanns en fisk som klarade av (och till och med) spöade Maisonin, det var en tropheus (körsbär) -hane..
                        Inte så "korrekt" kanske men jag hade ett troffepar i mitt tidigare akvarium.

                        För övrigt var troffen defensiv, han började aldrig men var det någon som mopsade, maisonin oftast, då smällde det.


                        (


                        Jag som undrat vem som skulle vara tuffast: Tuffa mbunas eller troffar? Verkar som ditt experiment ger en hint


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Ursprungligen postat av algskraparn
                          Petrotilapia har jag sneglat på, men de verkar bli lite väl stora.
                          Man vill ju att fiskarna skall få plats.
                          Det ser lite "snålt ut" om fiskens längd är mer än 10% av akvariets längd.

                          Maisoni har jag provat en gång, men håvade ur dem efter ett tag eftersom de var lite väl elaka mot saulosina, rödzebrorna och trewavasarna.

                          Faktiskt var det så att det bara fanns en fisk som klarade av (och till och med) spöade Maisonin, det var en tropheus (körsbär) -hane..
                          Inte så "korrekt" kanske men jag hade ett troffepar i mitt tidigare akvarium.

                          För övrigt var troffen defensiv, han började aldrig men var det någon som mopsade, maisonin oftast, då smällde det.
                          Kanske skall tillägga att ingen av fiskarna var riktigt fullvuxna, men könsmogna var de.


                          Men just tropheops gillar jag formen på, riktigt läcker, skulle kanske behållt 720:an.

                          Med lite eftertanke kanske man skall hålla sig till socolofi, rödzebra & saulosi.. Har de en dålig dag kan även de vara elaka..
                          Det är ju ine så roligt att ha utmobbade fiskar i varje hörn av burken heller, men om du kör mycket fisk i burken så tar det ju bort lite av aggresiviteten. Det blir iofs en känsla av att det är "rörigt" i burken = jobbigt att titta på. Detta löser du genom att ha max tre arter, kanske helst två och många individer av varje art. Hör av dig via PM så kan du få två hanar av mig (tropheops)

                          Kommentar

                          • algskraparn
                            Användare
                            • september 2006
                            • 159

                            #14
                            Tanken är att jag skall hålla mig till 3 arter, och cirkus 7 av varje.

                            Abstinensen är enorm, varit malawifri sedan luciahelgen, guppysarna är superfina å så, men de saknar ju den där xtra dimensionen.

                            Men nu har jag fått massor med uppslag! Vilken respons!

                            (Erik, du har ett PM)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Malawi-kar med fart å fläkt ; 20-tal Demasoni & 20-tal Polit! Eller kankse ta några färre polit å peta in nåt rött?
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...