Ångest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Ångest

    Jaha då va det inte kul med tanganyika blandburk längre, det blev tråkigare än vad jag trodde =)
    Men men, nått har man ju lärt sig.
    Nu är frågan vad man ska köra hemma... Jag har nog alldrig haft enbart färgade malawi, typ johannii, demasoni, rödzebra, osv... frågan e ju om man lessnar på det fort.
    En stor grupp troffar finns i funderingarna MEN jag har sista timmen funder på att hålla 3 olika troffar 15-20 st av varje art, en moorii en spec black och en spec red eller brichardi... kan det bli kul att ha hemma bara för att titta på och fota lite.

    Eller ska man köra happlisar och aulonocarer... beslutsångesten e på topp =)

    så övertala mig nu snälla =)
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Du har postat i fel kategori. Du ska ha Sydamerikaner.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      hahaha ja den va faktiskt bra den linen =)=) nästan så man blir sugen på att prova =)

      Problemet är att jag orkar inte byta sand... jag har korallsand nu, kanske inte det bästa för de små liven men jag satt i går och funderade på det i 5 min =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        detta är ju inte lätt - men kärt besvär ändå väl?!

        Ja, du kan väl nästa ana vad mitt förslag blir...lite olika victorior i ett kar är ju aldrig fel. Kolla in Patricks (Canada) bilder i Fisk och akvarierelaterat (som jag gissar att du redan gjort ett antal gånger!) och så är du såld...eller.

        Paralabidochromis Rock kribensis (10-15 st.) ihop med Yssichromis picaetus (lika många) och så har du nåt att vila ögonen på...
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #5
          Rödzebra och johanni tror jag du skulle töttna på direkt om jag känner dig lite Haplisar och Aulonocaror låter trevligt. det gör tre olika troffe grupper med.

          Du får singla slant kanske =)


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Tycker också att aulonocaror och haplisar låter som en trevlig mix i din burk. Finns ju med mycket färg också

            Kommentar

            • palleh
              Användare
              • december 2006
              • 704

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Tycker också att aulonocaror och haplisar låter som en trevlig mix i din burk. Finns ju med mycket färg också
              Eller skippa aulonocarorna å kör bara haplisar=)
              Kanske kolla ifall man kan få fram det naturliga beteendet i vissa fiskar som kanske inte visar det normalt. Fryerins specilla jaktbeteende på yngel? Ifall Protomelas som lever i växtbiotopen även bygger bon bland växterna i akvarium vid rätt förutsättningar? Kan nog komma på fler roliga fiskar med intressanta beteenden=)
              Senast redigerad av palleh; 22 februari 2009, 23:13.
              http://picasaweb.google.com/palleph

              Nya bilder laddas upp hela tiden


              Mvh Patrik

              Kampfisk!

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Jag hade inte chansat på att få igång tre troffe-grupper i enåsamma burk. Sätter en spänn på att minst en av dem går å tjurar och då blir det dem man lägger märke till. Ungefär som att ha 19 svinsnygga å en ful krake som man irriterar sig på å förbannar att man ens koppade in.

                Det är en stor burk du har va? Och det är fart å fläkt du vill ha? Å schyssta färger? Varför inte en stor gr sp. Black?! Möjligt att det skulle funka att ha en mindre gr tex Brichardi till också. Å ett gäng gula jullar och/el Leleupi.
                Har inte en aning om det skulle funka optimalt men jag tror starkt på att det skulle bli lattjo att glo på.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • larsa
                  Banned
                  • april 2006
                  • 198

                  #9
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Jaha då va det inte kul med tanganyika blandburk längre, det blev tråkigare än vad jag trodde =)
                  Men men, nått har man ju lärt sig.
                  Nu är frågan vad man ska köra hemma... Jag har nog alldrig haft enbart färgade malawi, typ johannii, demasoni, rödzebra, osv... frågan e ju om man lessnar på det fort.
                  En stor grupp troffar finns i funderingarna MEN jag har sista timmen funder på att hålla 3 olika troffar 15-20 st av varje art, en moorii en spec black och en spec red eller brichardi... kan det bli kul att ha hemma bara för att titta på och fota lite.

                  Eller ska man köra happlisar och aulonocarer... beslutsångesten e på topp =)

                  så övertala mig nu snälla =)
                  skulle jag gjort alltså happlisar o alunocara..troffar har jag bara erfarenhet av dubbar o kejsare...men hur kul var det??nä...med tanke på att du haft blandat tanganyika så är inte det roligare bara dyrare o krångligare..o status begär..sen går ju inte en stor grupp melanochromis av för hackor heller tex M.auratus
                  Senast redigerad av larsa; 22 februari 2009, 23:36.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Jag har nog alldrig haft enbart färgade malawi, typ johannii, demasoni, rödzebra, osv... frågan e ju om man lessnar på det fort.
                    Det tror jag! Har precis tagit över farsans malawi (maisoni-zebra,saulosi & Firefish) å petat ner i mitt "fina show-kar" kar i v-rummet. Snyggt men man (jag) glor inte in i det mer än 5 min i taget! Varit i gång en vecka nu å ångrar att jag inte la dem i en ful 375;a ist.
                    Fast det e ju skönt att inte behöva va så petig med vtn-byten....
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #11
                      Jag röstar på haplisar och Aulonocaror. Tänk på vad du kan glädja oss med fina bilder framöver.


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #12
                        Säger bara Petrochromis!!!
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • larsa
                          Banned
                          • april 2006
                          • 198

                          #13
                          Ursprungligen postat av Cutekid
                          Säger bara Petrochromis!!!
                          dom där är jag nyfiken på.har aldrig haft sådana..men vet att dom blir rätt så biffiga samt aggresiva...måste man ha ett hiskeligt stort kar för dessa fiskar?vädigt tjusiga förövrigt

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Där snackar vi "status-begär" !
                            Men visst, Petrisar e kalla!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • larsa
                              Banned
                              • april 2006
                              • 198

                              #15
                              Ursprungligen postat av ozric
                              Där snackar vi "status-begär" !
                              Men visst, Petrisar e kalla!
                              förlåt!..men jag kan förmitt liv inte begripa varför troffar är så "rolig"...är det det samma i beteende med petrochromis...så?skiter i status förövrigt..jag har gjort min troffesväng o inte en ändaste dog..utan sålde dom dyrt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...