Bikarbonat till Malawi.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille
    Användare
    • juli 2008
    • 36

    Bikarbonat till Malawi.

    Skulle prova detta hade jag tänkt. Men det vägrar lösa upp sig. Provade lägga bikarbonat i en stor skål med vatten, men det vägrar lösas upp.

    Men jag läste att bikarbonat inte löser upp sig i vatten som har över 8,något i PH.

    På kommunen står det att vi har 8,5 PH och 6 KH.

    Ska jag lägga ner projektet med bikarbonat, eller hur ska jag göra.
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    förmodligen för lite vatten...lägg det i akvariet direkt det funkar
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Nille
      Användare
      • juli 2008
      • 36

      #3
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      förmodligen för lite vatten...lägg det i akvariet direkt det funkar
      Jag slängde i 40g. Så får vi se vad som händer.

      Kommentar

      • Thomas R.

        #4
        Varför skall du tillsätta bikarbonat?
        Ditt kranvatten har redan ett pH som är alkaliskt och karbonathårdheten på 6 bör väl räcka ganska bra!

        Kommentar

        • ljung
          Användare
          • januari 2009
          • 42

          #5
          Jag brukar hälla det framför utblået från pumparna löses upp på sekunder.
          Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

          Kommentar

          • Nille
            Användare
            • juli 2008
            • 36

            #6
            Enligt kommunen ska vi ha 8,5 PH och 6 KH.

            Körde och köpte ett PH och KH test.

            Vattnet i karet innan bikarbonatet var 7.5 PH och 5 KH.

            Slängt i totalt 80 g i vattnet, ska ta ett nytt test imorgon.

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              #7
              Ursprungligen postat av Thomas R.
              Varför skall du tillsätta bikarbonat?
              Ditt kranvatten har redan ett pH som är alkaliskt och karbonathårdheten på 6 bör väl räcka ganska bra!
              Jag kör alltid bikarbonat trots mitt kranvatten har högt pH - för att buffra vattnet. Är inte hårdheten tillräckligt, vilket de flesta kommuners kranvatten inte är, kommer pH sjunka till nästa vattenbyte. Hur mycket beror bl.a. på mängden fisk och hur mycket mat som slängs i. Ett fröslag är att mäta pH före och efter vattenbytet. Med lite bikarbonat kan man hålla ett riktigt stabilt pH med en veckas intervaller på delvattenbytena.
              //Robert

              Kommentar

              • Thomas R.

                #8
                Ursprungligen postat av RobbanG
                Jag kör alltid bikarbonat trots mitt kranvatten har högt pH - för att buffra vattnet. Är inte hårdheten tillräckligt, vilket de flesta kommuners kranvatten inte är, kommer pH sjunka till nästa vattenbyte. Hur mycket beror bl.a. på mängden fisk och hur mycket mat som slängs i. Ett fröslag är att mäta pH före och efter vattenbytet. Med lite bikarbonat kan man hålla ett riktigt stabilt pH med en veckas intervaller på delvattenbytena.
                Jo, det stämmer att det buffrar vattnet om man tillsätter bikarbonat. Det är även så att stora pH-svängningar kan uppstår i mjukare vatten, men man brukar ha en brytpunkt runt 4-5 dKH. Över den brytpunkten så är pH stabilare. Självklart är det så, precis som du skriver, att belastningen i karet har en inverkan på buffringskapaciteten. Det beror till stor del på hur mycket filtret jobbar. Eftersom karbonatjonerna, liksom syret, är en förbrukningsvara för bakterierna, blir det ju faktiskt så att ju effektivare filter desto större karbonatåtgång.
                Men om vi skall titta på de generella vattenvärdena i Malawisjön så varierar pH mellan 7,5 till 8,8. Totalhårdheten vid 4-6º dGH, så vattnet är att betrakta som mjukt. Karbonathårdheten ligger vid 6-8º dH.
                Jämför man Nilles kranvatten med "Malawisjöns" så verkar det vara ganska utmärkt!
                Har man dessutom regelbundna vattenbyten så bör inte pH svänga så drastiskt!

                Kommentar

                • Nille
                  Användare
                  • juli 2008
                  • 36

                  #9
                  Tog ett test precis med 80g bikarbonat i karet (540L)

                  PH 8,3
                  KH 7

                  Så det har gått upp lite iaf. Sen om det är nödvändigt det har jag inte en aning om.

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Mår fisken bra så känns det ju lite onödigt och hålla på. Nu ser ju ditt vatten redan okay ut så jag antar att fisken bör må bra redan innan.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    Arbetssätt...