Tillbaka, nu 375 liter - allmänna frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Tillbaka, nu 375 liter - allmänna frågor

    Har haft uppehåll något år och saknaden av akvarium har blivit för stor.....
    Tidigare har det varit sällskapsakvarium, Mellanamerika och senast Tanganyika med Ornatus jullar och Multisar. Har dock aldrig haft ett större akvarium än 112 liter och ska jag köra igång igen får det bli 375 liters.

    Min första tanke var att köra Tanganyika med stim av Callochromis pleurospilus och Leptosoma, samt Compressiceps + någon koloni-snäckskalslekare och en annan art, dock inte jullar...... Något förslag?

    Men, så tvekar jag, borde jag köra Malawi istället? Kan inget om dessa fiskar, mer än att de är färgglada och munruvare oftast. Av vilka skäl borde jag köra Malawi istället för Tanganyika? Är de aktivare, mer lättynglade, mer intressanta?? Tycke och smak så klart, men ibland kan det vara kul att dra det till sin spets.

    Eller kanske man ska köra något helt annat, fast Afrika-firrar får det bli.........

    Är det någon som har tips på var man kan köpa billigare, men ändå bra nya akvarium med utrustning i Skåne?? Var man köper fisk vet jag nästan, men det är inte alltid det är så billigt med utrustning.......
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Ursprungligen postat av Museo12

    Min första tanke var att köra Tanganyika .................

    Men, så tvekar jag, borde jag köra Malawi istället? ................

    Är det någon som har tips på var man kan köpa billigare, men ändå bra nya akvarium med utrustning i Skåne??
    Jag tycker att Tanganyika är häftigare än Malawi!
    Det finns en massa snygga malawis, tex Lethrinops arter

    Sätt ut annons under köpes i köp o säljavdelningen, eller blocket, eller den lokala tidningen?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Museo12
      Användare
      • oktober 2005
      • 153

      #3
      Tack för ditt svar!

      Tyvärr är jag lite nojig när det gäller begagnade akvarium.

      Har i alla fall bestämt mig för Tanganyika igen.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Ursprungligen postat av Museo12
        Tyvärr är jag lite nojig när det gäller begagnade akvarium.
        Inget att bli nojigt över.
        Tänk dig att du köper ett nytt akvarium idag. Imorrn är det begagnat!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        Arbetssätt...