Tråd för artbestämning (vad är det för fisk?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #16
    Ursprungligen postat av Peter_A_F
    Det är vad jag också alltid trott, men var osäker eftersom jag inte köpt henne själv utan det var en av de fiskarna som följde med akvariet. Men jag har spårat in lite på att köpa en ny Röd rubin. Är lite vankelmodig angående att köpa Aulonocara FireFish, kan det bli problem med båda sorterna i samma kar

    Jag tycker inte du skall blanda röd rubin med fire fish. Dom kommer att leka med varandra. Jag tycker snygga röd rubin är finare än snygga fire fish. Dom ser mer naturliga ut men det är ju en smaksak.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #17
      Ursprungligen postat av Mattias777
      Jag tycker inte du skall blanda röd rubin med fire fish. Dom kommer att leka med varandra. Jag tycker snygga röd rubin är finare än snygga fire fish. Dom ser mer naturliga ut men det är ju en smaksak.
      OK, jag vill inte riskera att de blandar sig... så det blir att välja då.

      Blir antagligen varken röd rubin eller fire fish på lördag så jag får väl klura på vad jag skall göra. Hur som helst så bör ju minst en av honorna ut beroende på vad jag väljer att göra.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • qristina
        Banned
        • september 2005
        • 85

        #18
        Ursprungligen postat av Peter_A_F
        Det är vad jag också alltid trott, men var osäker eftersom jag inte köpt henne själv utan det var en av de fiskarna som följde med akvariet. Men jag har spårat in lite på att köpa en ny Röd rubin. Är lite vankelmodig angående att köpa Aulonocara FireFish, kan det bli problem med båda sorterna i samma kar?

        Hur som helst så är planen att åka till Kent i Nol på lördag... och då blir det ialafall några Moorii och Fryeri som får åka med hem.
        Nej det är inte en hona av röd rubin, ja ibland så kan man lura sig av kameran, men inte i detta fallet, om man jämför med dom andra fiskarna på bilden så ser dom rätt så naturliga ut till längd.
        Jag satsar en slant på fryeri, dom kan ha ränder och även vara lite gulaktiga ibland.
        Men som sagt var, det är INTE en rödrubin hona, så gå nu inte köp en röd rubinhanne till den honan.
        Men det kan vara en fryerihona, märk väl KAN VARA

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #19
          Ursprungligen postat av qristina
          Nej det är inte en hona av röd rubin, ja ibland så kan man lura sig av kameran, men inte i detta fallet, om man jämför med dom andra fiskarna på bilden så ser dom rätt så naturliga ut till längd.
          Jag satsar en slant på fryeri, dom kan ha ränder och även vara lite gulaktiga ibland.
          Men som sagt var, det är INTE en rödrubin hona, så gå nu inte köp en röd rubinhanne till den honan.
          Men det kan vara en fryerihona, märk väl KAN VARA
          Du har fel =)


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • qristina
            Banned
            • september 2005
            • 85

            #20
            Ursprungligen postat av Mattias777
            Du har fel =)
            Hur vet du det

            Kommentar

            • Mattias777
              Användare
              • november 2006
              • 1493

              #21
              Ursprungligen postat av qristina
              Hur vet du det
              Jag har själv haft och har massa röd rubin. Du kan se på ryggfenan ett svagt mönster som finns hos röd rubin och sen kan du se på kroppsformen att det är en röd rubin. En fryeri har varken mönstret på rygg fenan och dom har mer avlång kropp. Men det skulle kunna vara en annan Stuardgrnti hona. Men jag vet att Peter hade en snygg Röd rubin hane som dog så därav gissar jag med stor sannolighet att det är en röd rubin hona,
              Senast redigerad av Mattias777; 06 mars 2009, 00:10.


              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

              Kommentar

              • qristina
                Banned
                • september 2005
                • 85

                #22
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Jag har själv haft och har massa röd rubin. Du kan se på ryggfenan ett svagt mönster som finns hos röd rubin och sen kan du se på kroppsformen att det är en röd rubin. En fryeri har varken mönstret på rygg fenan och dom har mer avlång kropp. Men det skulle kunna vara en annan Stuardgrnti hona. Men jag vet att Peter hade en snygg Röd rubin hane som dog så därav gissar jag med stor sannolighet att det är en röd rubin hona,
                Jag håller med dig förutan kroppsformen, den är alldeles för långsmal

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #23
                  Röd rubin

                  Hej Mattias777 och Qristina kul att ni engagerat er i frågan.

                  Jag har som sagt att haft en röd rubin som följde med akvariet som jag köpte... men det följde även med en Fryeri därav osäkerheten. Men jag har utgått från att det har varit en röd rubin hona eftersom den inte liknat den fryeri hona som jag hade.

                  Bilder från när jag köpt akvariet.

                  Red.
                  Bilderna tog jag från min tråd om akvariet och spegelvände hanens bild... och nu när man ser båda samtidigt simmande åt samma håll så tycker jag nog att likheten är slående... det måste väl ändå vara samma sort!
                  Senast redigerad av Peter_A_F; 06 mars 2009, 09:26. Anledning: Förtydligande
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #24
                    Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Hej Mattias777 och Qristina kul att ni engagerat er i frågan.

                    Jag har som sagt att haft en röd rubin som följde med akvariet som jag köpte... men det följde även med en Fryeri därav osäkerheten. Men jag har utgått från att det har varit en röd rubin hona eftersom den inte liknat den fryeri hona som jag hade.

                    Bilder från när jag köpt akvariet.

                    Red.
                    Bilderna tog jag från min tråd om akvariet och spegelvände hanens bild... och nu när man ser båda samtidigt simmande åt samma håll så tycker jag nog att likheten är slående... det måste väl ändå vara samma sort!

                    Rödrubin honor ser ut som din på bilden =)
                    Senast redigerad av Mattias777; 06 mars 2009, 09:57.


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • qristina
                      Banned
                      • september 2005
                      • 85

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mattias777
                      Rödrubin honor ser ut som din på bilden =)
                      Ja antingen så har jag helt fel på inställningar på min skärm, eller också ser du Mattias med andra ögon.
                      Du kan väl inte påsta att det är en aulonocarahona, så långsmal.
                      Ja, jag kan hålla med dig innan, med det med ränderna och fenan.
                      Det kanske är så att det är en korsning mellan aulonocara och fryeri.Janne

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #26
                        #13

                        Jag skulle påstå att det är en röd rubin hona, det är absolut inte en S. fryeri hona.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #27
                          Ursprungligen postat av qristina
                          .............................Janne
                          Det har jag väntat på länge Janne!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #28
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Det har jag väntat på länge Janne!
                            Ja, tänk vad lite det gör för att få dom fåfänga glada.Qristina

                            Kommentar

                            Arbetssätt...