Tips till amatör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gourami

    Tips till amatör

    Hej alla

    Jag har hållt på med sötvattens akvarier i något år nu.
    Haft ett ganska stort akvarium och lärt mig väldigt mycket om det,
    jag har ungefär 50 fiskar ( gurami's, praktbotior, fjärilsciklider, palettciklider, regnbågshaj, vissa tetror osv osv )

    Vad jag funderar på nu är om jag ska försöka mig på någon Afrikansk ciklid.
    Jag funderade på att använda ett äldre 60L akvarium till detta...
    Men, nu är det att jag har läst att de flesta afrikanska ciklider måste ha ett ganska stort akvarium, iallafall större än 60L. Men jag har också läst att vissa Tanganyika ciklider kan hållas i såna små akvarier...

    Finns det malawi eller tanganyika ciklider som kan leva bra i 60L?
    Isåfall lista gärna några av deras namn så jag kan undersöka mera...

    MVH, Erik
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Satsa på någon snäckskalslekare från Tanganyikasjön. Istället för att lista en massa arter länkar jag till en artikel jag har publicerat på zoonen: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2288211
    Du kan även kolla på släktet Lamprologus i artregistret. Alla arter fungerar inte i ett så pass litet kar, men många. Man skulle också kunna tänka sig ett par av någon av de små arterna med förnamnet Julidochromis.

    Annars så finns det väl en del västafrikaner som fungerar. Du har ju tydligen Paletter, och de har en hel del nära besläktade arter som är fina (kolla på Pelvicachromis i artregistret). Egyptisk munruvare borde väl även den vara en kandidat, men inga av dessa kommer från någon av ovannämnda sjöar (eftersom de kommer från Västafrika). Ditt kar är för litet för Malawiciklider.

    /Jocke

    Kommentar

    • gourami

      #3
      tack för svar

      Ska läsa artikeln och kolla upp de namnen.
      Det som drar mig lite till att börja med afrikanska ciklider
      är att det påminner lite om saltvattenskar tycker jag...
      Och malawi och tanganyika ciklider ska ju inte ha mest sten.
      Ska västafrikanska ciklider det med?

      mvh erik

      PS: Alltid undrat, kanske är världens amatör fråga men blir
      det inte massor av alger om man inte har många växter?

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Ursprungligen postat av gourami
        tack för svar

        Ska läsa artikeln och kolla upp de namnen.
        Det som drar mig lite till att börja med afrikanska ciklider
        är att det påminner lite om saltvattenskar tycker jag...
        Och malawi och tanganyika ciklider ska ju inte ha mest sten.
        Ska västafrikanska ciklider det med?

        mvh erik

        PS: Alltid undrat, kanske är världens amatör fråga men blir
        det inte massor av alger om man inte har många växter?
        Hej!

        Algtillväxt är naturligt och är något du ej skall frukta.(förutsatt att det ej är blå/gröna alger)
        Alger precis som vattenväxter styrs av ljus och näringsämnen.
        (Mycket näring och ljus mycket alger)

        Vad akvarieväxter gör är att förbruka näringen före algerna. Men ett akvarium i balans är inte alger något problem.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • gourami

          #5
          hej

          ja, men i ett malawi/tanganyika akvarie brukar det ju inte finnas växter som tar upp näringen före algerna? Har man dem tänt så lite eller..? Näring tillsätter man ju så fort man lägger in mat

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Neolamprologus brichardi

            För ett antal är sedan hade jag 8 st. neolamprologus brichardi i ett kar av din storlek, och det funkade faktiskt riktigt bra. Att dom sedan är väldigt vackra gör ju saken inte sämre.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Ursprungligen postat av gourami
              hej

              ja, men i ett malawi/tanganyika akvarie brukar det ju inte finnas växter som tar upp näringen före algerna? Har man dem tänt så lite eller..? Näring tillsätter man ju så fort man lägger in mat
              Mat som inte konsumeras blir till näring.
              Fiskarnar avföring blir till näring.
              Men alla Tanganyika och Malawi baljor har filter.
              I filtret pågår (när det väl kommer igång) en process där bakterier bryter ner gödningen.
              Och för att verkligen säkerställa balansen byts det vatten. (oftast 1 gång/vecka runt 30%)

              Och när denna biologiska balans infinner sig finns ingen risk för större algtillväxt.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              Arbetssätt...