Hur många ljustimmar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Peter_A_F
    svarade
    Man kan också kombinera ljuskällor, ett par halogen eller ännu bättre LED spottar kan ge det ljus som behövs för att se fiskarna även när det inte är fullt upplyst med lysrör.

    Jag har mitt tänt med lysrör mellan 13-21 övrig tid belyser jag med blåa/vita dioder som skapar ett månljus. Funderar på att även komplettera med några LED spottar för att få lite mer solnedgångsljus mellan 21-läggdags.

    Jag har även elektronisk HF trafo som är dimmbar till lysrören men den har jag inte monterat in i mitt nuvarande akvarie... har man en sådan kan man koppla en sk. sunrisker till lysrören och man får soluppgång - dag - solnedgång. Väldigt trevligt men tyvärr lika dyrt...

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Alternativt kan du fixa någon dimmer som dimmrar ner under perioder på dagen. Det är ju trots allt molnigt även i naturen så någon konstant badande i solljus är egentligen orealistiskt.

    Lämna en kommentar:


  • ebias
    svarade
    Tack för alla svar. Jag ska prova mig fram lite försiktigt och inte ha tänt för länge från början. Det blir ju inte totalmörker för dem hela tiden i alla fall, i och med att det kommer in lite ljus i rummet från fönstren på dagtid, så det kanske räcker med att tända lysrören fram på eftermiddagen.

    Lämna en kommentar:


  • Mattias777
    svarade
    Tror fiskarna får mer lungn och ro med typ 8-9 tim tänt. Jag tror det är bättre för fiskarnas hälsa om man har lite mindre tänt. Men det kan jag inte vetenskapligt bevisa

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Ja, mycket lyse och lite växter är lika med mycket alger(om man inte har mycket gott om algätare). Fiskarna lär så vitt jag vet inte lida av om du kör med lite "midnattsol".

    Lämna en kommentar:


  • joe
    svarade
    Ursprungligen postat av ebias
    Inte mer???
    Enligt min akvariebok, så är antalet soltimmar normalt 11-13 timmar där akvariefiskar oftast kommer ifrån. Är det pga risken för alger, som man ska ha tänt så pass kort tid, eller är det just för Malawiciklider?
    Prova dig fram - det känns som om lite mindre tid och att ha tänt när du ska beskåda härligheten är rätt väg att gå...åtminstone till en början. Ja, för mig handlar det dels om alger men också om hur mycket energi du spenderar...ett antal lysrör som står på länge blir ganska snabbt några kWh...men har du "bara" nåt/några kar spelar kanske det inte så stor roll!

    Lämna en kommentar:


  • extreme1
    svarade
    Ursprungligen postat av ebias
    Inte mer???
    Enligt min akvariebok, så är antalet soltimmar normalt 11-13 timmar där akvariefiskar oftast kommer ifrån. Är det pga risken för alger, som man ska ha tänt så pass kort tid, eller är det just för Malawiciklider?
    jag tänder ett lysrör i mitt akvarium runt 06:30 varje morgon och när jag kommer hem från jobbet vid 16:30 tänder jag det andra röret, och brukar släcka runt 24:00... jag vet att det förmodligen är lite väl länge men det funkar bra för min del och akvariets del..

    Lämna en kommentar:


  • ebias
    svarade
    Ursprungligen postat av joe
    Lagom är en svår term... - men med lite växter i karet så kanske 8-10 timmar kan vara en bra utgångspunkt - inte mer iallalfall. Och så kan du ju dra lite på det så att du tänder sent och får ha lyse på under kvällen när du tittar på fiskarna.

    Inte mer???
    Enligt min akvariebok, så är antalet soltimmar normalt 11-13 timmar där akvariefiskar oftast kommer ifrån. Är det pga risken för alger, som man ska ha tänt så pass kort tid, eller är det just för Malawiciklider?

    Lämna en kommentar:


  • joe
    svarade
    Ursprungligen postat av ebias
    Hur många timmar om dygnet är det lagom att ha lyset tänt i akvariet för Malawisar? Spelar det någon roll om det är samtidigt som det är ljust ute (fönsterljus)? Det är ju finast att ha akvariet tänt, så man kan titta på det på kvällarna...........
    Jag har lite växter (Anubias) i också.
    Lagom är en svår term... - men med lite växter i karet så kanske 8-10 timmar kan vara en bra utgångspunkt - inte mer iallalfall. Och så kan du ju dra lite på det så att du tänder sent och får ha lyse på under kvällen när du tittar på fiskarna.

    Lämna en kommentar:


  • ebias
    startade ett ämne Hur många ljustimmar?

    Hur många ljustimmar?

    Hur många timmar om dygnet är det lagom att ha lyset tänt i akvariet för Malawisar? Spelar det någon roll om det är samtidigt som det är ljust ute (fönsterljus)? Det är ju finast att ha akvariet tänt, så man kan titta på det på kvällarna...........
    Jag har lite växter (Anubias) i också.
Arbetssätt...