Compressiceps calvus sp. "mini"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Hank
    svarade

    Lycka till...


    /Hank

    Lämna en kommentar:


  • imported_n/a
    svarade
    Vi bor i Åmål, och den fiskaffären heter, Zooax och han har den fisken, han säljer även över Internet och är du intresserad så kan du höra av dig så får du telefonnr, och webbsida till honom. Mvh. Carl-Johan

    Diskus fiskens naturliga miljö Amazonfloden ligger söder om ekvatorn och avvattnar ett större område... jag odlar juh discus i ett 88 liters akvarium och det ska juh vara helt omöjligt men det är det inte för mig !

    Lämna en kommentar:


  • odilou
    svarade
    Adam,
    denna fisk går troligen under två namn: Altolamprologus sp. Shell samt Altolamprologus sp "Sumbu". Odlad fisk under namnet "sumbu" har jag sett vid flera tillfällen hos Kent i Nol. Troligen är dessa importerade från Tjeckien eller Tyskland. Jag har även sett fisken upptagen på flera lagerlistor från just tyska handlare.

    Sumbun blir inte större än 6 cm, honan är ännu mindre och får plats i en Neothauma-snäcka. Under leken fäster honan äggen inuti snäckan. Hanen sköter befruktningen utifrån. Sumbun har även påträffats i klippzonen men bara i ett fåtal exemplar. Normalt lever den mitt bland tusentals härliga Neothauma-snäckor.
    Som vi i Vegastadens CG brukar säga: "denna art är ett absolut måste för alla snäckskalslekarentusiaster och alla komplettister överhuvudtaget".

    Eric Genevelle har skrivit om - och fotograferat - fisken på plats i sjön:

    http://www.tanganyika.netliberte.org/conchy_etat.htm (scrolla ner)


    Med kärlek och omtanke för våra minsta vänner (snäckskalslekarna från Tanganyikasjön),
    Rasmus


    Lämna en kommentar:


  • Dolphin
    startade ett ämne Compressiceps calvus sp. "mini"

    Compressiceps calvus sp. "mini"

    Nån som vet var man kan få tag eller om någon har fisk av denna sort?
    Liten Compressiceps calvus sp. "mini", snäcklekare .
    Ser ut som en vanlig Calvus fast mycket mindre.

    Mvh
    Adam

Arbetssätt...