Funderar på att konvertera 720:e till Rov malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #16
    Har inga mått : ) Asså jag bara hällde i lite kanske en 6-8 matskedar till ett 720L. Hade alltid ph på 8.


    QUOTE=Crenicichla;766368]Kna du ge mer ett exakt mått på att du "höftat" i bikarbonaten?[/QUOTE]
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • algskraparn
      Användare
      • september 2006
      • 159

      #17
      Bikarbonat är svårt att "överdosera" i den meningen att man kan hälla på duktigt mycket utan att det är någon fara för firrarna.

      Givetvis skall man inte hälla i ett kg / 500 liter. Det jag menar är att man kan slänga i c:a 1 msk/100 liter vatten och känna att fiskarna är trygga.
      (Detta under förutsättning att man sköter vattenbytena enligt regelboken, byter vatten innan man tillsätter det osv mm.)

      Om jag kommer ihåg rätt stoppar pH höjningen vid 8,3 av bikarbonat, man klarar alltså inte att få upp det mer.

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #18
        Det stämmer att man bara kommer upp i 8,2-4 i ph med bikarbonat.

        Ursprungligen postat av algskraparn
        Bikarbonat är svårt att "överdosera" i den meningen att man kan hälla på duktigt mycket utan att det är någon fara för firrarna.

        Givetvis skall man inte hälla i ett kg / 500 liter. Det jag menar är att man kan slänga i c:a 1 msk/100 liter vatten och känna att fiskarna är trygga.
        (Detta under förutsättning att man sköter vattenbytena enligt regelboken, byter vatten innan man tillsätter det osv mm.)

        Om jag kommer ihåg rätt stoppar pH höjningen vid 8,3 av bikarbonat, man klarar alltså inte att få upp det mer.
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        Arbetssätt...