frontosor som slutar äta efter v-byte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    frontosor som slutar äta efter v-byte?

    tjena , har ett problem med nåra av mina frontosor , efter jag har bytt vatten

    byter 1,5 dm 2ggr i veckan, har tio frontosor (1dm storlek)+ 3 malar i 540L

    men nu till saken,två-tre stycken slutar äta efter vattenbyten, är tvungen att slänga i aquasafe då blir dom som vanligt igen,matar dom 2gg om dagen med artemia,värdena är okej, förutom nitrat den är bra hög,karet är relativt nystartat varit igång nån månad eller lite mer, gör rent pumparna varannan gång för att behålla lite bakterier,har också provat om det kan vara nitrit som gör det , men botten är knappt smutsig alls enligt dom stickprov jag gjorde med bottensugen,har tre kar till som jag byter samtidigt på fast mer och oftare har inte märkt av nåt alls på dom ,allt är som vanligt

    tacksam för förslag om vad jag kan testa , börjar få slut på ideer

    mvh patric
    Senast redigerad av Patric; 13 februari 2009, 14:30.
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Kanske inget direkt svar på din fråga, men för guds skull rengör intefiltermedian så ofta!
    Jag rengör kanske 3ggr per år just för att behålla de goda bakterierna, om man rengör för ofta så hinner de ju aldrig bildas i någon större mängd
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Skulle sätta en peng på att du har något bös i kranvattnet, kloramin, metaller eller liknande. Kör med vattenberedningsmedel som rutin eller filterera ditt kranvatten med ett Aktivt-kolfilter eller RO fliter.
      Testa även med att tillsätta lite salt efter vattenbytena, mina firrar blir märkbart bättre bara av det.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Vad är ett RO filter??
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Sorry,,,, Reverse Osmosis ska det vara. Ett trycksandfilter som filtrerar bort det mesta såsom vattenlösliga metaller, salter, carbonater och klor som finns i kranvattnet.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Ett måste i Växjö förstår jag
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Patric
              Användare
              • juli 2007
              • 189

              #7
              är frontosor extremt känsliga för vatten kvalite med andra ord?

              jag kör ju troffar i dom andra karen , dom har inte reagerat alls

              vet att troffar är väldigt känsliga också jag har haft mina strul med dom tidigare tack vare vattnet , men nu verkar ju vattnet bra , men då är det nog så att frontosorna är ännu känsligare än troffar,jag har kört med kolfilter fram tills nu(tar väl bara kloramin och klor?) , var ingen skillnad dom reagerade likadant som nu, fick ändå slänga i safe efter varenda byte, får väl börja köra safe konstant på dom ett tag,inte billigt direkt en dunk kostar ju över fem hundra spänn,men men vad gör man inte
              Senast redigerad av Patric; 13 februari 2009, 17:20.

              Kommentar

              • Patric
                Användare
                • juli 2007
                • 189

                #8
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Kanske inget direkt svar på din fråga, men för guds skull rengör intefiltermedian så ofta!
                Jag rengör kanske 3ggr per år just för att behålla de goda bakterierna, om man rengör för ofta så hinner de ju aldrig bildas i någon större mängd
                jag gör rent en av pumparna i veckan det är två 2252 innefilter med extra patroner jag kör

                Kommentar

                • Patric
                  Användare
                  • juli 2007
                  • 189

                  #9
                  Ursprungligen postat av LN
                  Skulle sätta en peng på att du har något bös i kranvattnet, kloramin, metaller eller liknande. Kör med vattenberedningsmedel som rutin eller filterera ditt kranvatten med ett Aktivt-kolfilter eller RO fliter.
                  Testa även med att tillsätta lite salt efter vattenbytena, mina firrar blir märkbart bättre bara av det.
                  jo salt går det åt en del av , dom får ryck ibland o börjar klia sig järnet efter v-bytena , då brukar jag slänga i salt så lugnar dom sig

                  men att man måste dra i safe för att få alla att äta normalt igen efter vattenbyte är ju tecken på att nåt är riktigt fel

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Ursprungligen postat av Patric
                    tjena , har ett problem med nåra av mina frontosor , efter jag har bytt vatten

                    byter 1,5 dm 2ggr i veckan, har tio frontosor (1dm storlek)+ 3 malar i 540L

                    men nu till saken,två-tre stycken slutar äta efter vattenbyten, är tvungen att slänga i aquasafe då blir dom som vanligt igen,matar dom 2gg om dagen med artemia,värdena är okej, förutom nitrat den är bra hög,karet är relativt nystartat varit igång nån månad eller lite mer, gör rent pumparna varannan gång för att behålla lite bakterier,har också provat om det kan vara nitrit som gör det , men botten är knappt smutsig alls enligt dom stickprov jag gjorde med bottensugen,har tre kar till som jag byter samtidigt på fast mer och oftare har inte märkt av nåt alls på dom ,allt är som vanligt

                    tacksam för förslag om vad jag kan testa , börjar få slut på ideer
                    mvh patric
                    Hej!
                    Förutsätter att du har samma vattentemp på det nya som det gamla.

                    Nitrit som bryts ner blir nitrat så är nitrat halten hög ligger nitriten högt.

                    För att komma till rätta med denna obalans finns bara ett sätt: låt akvariet vila sig i form.
                    - Sparsamt med mat 1 g/dag
                    - Sluta med att rengöring sand o filter.
                    - Fortsätt med h2o-byten (lite och ofta3ggr/v 5-10%, dock aldrig under helgen)
                    - Fortsätt med aquasafe. (vid behov)

                    Vidare har du bra ett bra tips från LN.
                    Kranvatten idag kan vara lurigt för våra fiskar.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • Patric
                      Användare
                      • juli 2007
                      • 189

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anders i Askim
                      Hej!
                      Förutsätter att du har samma vattentemp på det nya som det gamla.

                      Nitrit som bryts ner blir nitrat så är nitrat halten hög ligger nitriten högt.

                      För att komma till rätta med denna obalans finns bara ett sätt: låt akvariet vila sig i form.
                      - Sparsamt med mat 1 g/dag
                      - Sluta med att rengöring sand o filter.
                      - Fortsätt med h2o-byten (lite och ofta3ggr/v 5-10%, dock aldrig under helgen)
                      - Fortsätt med aquasafe. (vid behov)

                      Vidare har du bra ett bra tips från LN.
                      Kranvatten idag kan vara lurigt för våra fiskar.
                      isåfall visar mitt test fel, JBL 5 in 1 visar så gott som noll nitrit men mycke nitrat,ska prova att dra ner på maten igen och se om det blir balans i det,gjorde ett test med sticka nu igen , nitrat är hög(NO3),nitrit(NO2) är obefintlig,jag får testa era förslag tack för hjälpen
                      Senast redigerad av Patric; 13 februari 2009, 18:02.

                      Kommentar

                      • Patric
                        Användare
                        • juli 2007
                        • 189

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anders i Askim
                        Hej!
                        Förutsätter att du har samma vattentemp på det nya som det gamla.

                        Nitrit som bryts ner blir nitrat så är nitrat halten hög ligger nitriten högt.

                        För att komma till rätta med denna obalans finns bara ett sätt: låt akvariet vila sig i form.
                        - Sparsamt med mat 1 g/dag
                        - Sluta med att rengöring sand o filter.
                        - Fortsätt med h2o-byten (lite och ofta3ggr/v 5-10%, dock aldrig under helgen)
                        - Fortsätt med aquasafe. (vid behov)

                        Vidare har du bra ett bra tips från LN.
                        Kranvatten idag kan vara lurigt för våra fiskar.
                        testar enligt ditt förslag just nu, har bytt på dom idag , fick slänga i safe som vanligt eftersom dom började klia sig för mycke,hur lång tid kan det ungefär röra sig om innan det börjar bli balans? är det månader eller veckor?

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          #13
                          Ursprungligen postat av Patric
                          testar enligt ditt förslag just nu, har bytt på dom idag , fick slänga i safe som vanligt eftersom dom började klia sig för mycke,hur lång tid kan det ungefär röra sig om innan det börjar bli balans? är det månader eller veckor?
                          Hej!
                          Grymt svårt att svara på.

                          Har du ingen annan balja du kan ympa upp bakteriefloran med?
                          (eller kompis eller kanske rent av en butik)

                          För att ett akvarie skall komma igång krävs tålamod.
                          Dock är detta du inte har tid med nu då baljan är bebodd.

                          Så leta med ljus o lyckta efter gammalt filtermtrl så kommer balansen innom några dagar. (kanske någon vecka)

                          I annat fall kan det ta sina modiga veckor.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • Patric
                            Användare
                            • juli 2007
                            • 189

                            #14
                            jag har ju tre kar till igång , kan ta ett av filtren som varit igång i nåra år och krama ur i karet? det borde ju snabba upp det,

                            Kommentar

                            • Pettap
                              NCS Medlem
                              • januari 2005
                              • 1385

                              #15
                              Jag skulle nog inte krama ur ett filter när du har fiskar i . Byt plats på filtren i stället och låt dom gå i några veckor. Då får du bra balans med det gammla filtret samtidigt som det nya "mognar" i ett väl fungerande akvarium.
                              //Peter
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                              Kommentar

                              Arbetssätt...