När ska jag släppa i Malawisarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebias
    Användare
    • februari 2009
    • 31

    När ska jag släppa i Malawisarna?

    Jag startade upp mitt akvarium med allt igång och några växter i (Anubias fastbunda vid stenar), för en vecka sedan.
    När är det dags att släppa ner fiskarna för att det ska vara optimalt? Just nu simmar de på djuraffärn och väntar..........
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #2
    Ursprungligen postat av ebias
    Jag startade upp mitt akvarium med allt igång och några växter i (Anubias fastbunda vid stenar), för en vecka sedan.
    När är det dags att släppa ner fiskarna för att det ska vara optimalt? Just nu simmar de på djuraffärn och väntar..........
    En vecka är bra. Du kan köpa fiskarna nu. Optimalt är ju efter lång tid men det man vill undvika är ju en nitrit topp som kan döda fiskarna. Den slipper du nu. Mata lite lungt första veckan är mitt tipps.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • Niklas Olsson
      Användare
      • februari 2003
      • 1156

      #3
      Hmmm,
      spelar det egentligen någon roll hur lång tid vattnet stått innan isläpp om det inte tillsätts något som gör vattnet till "akvarievatten"? Menar...känns ju som att det är samma vatten som dag 1 efter 1 vecka om det inte kramas ur ett filter eller tillsätts bakteriflora i karet.
      Jag tycker du ska (om du inte redan gjort det) krama ur ett skitigt filter i karet innan du släpper i fiskarna. Har även testat bakterier på burk en gång och det funkade också. Hur som helst så får du vara väldigt snål med maten i början.
      //Niklas

      www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook
      ____________________________________

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #4
        Vet inte om det du skriver om. Men jag trodde de bildades nyttobakterier även om ingen fisk finns i karet. Sen försvinner ju kloret efter några dagar så det är ju ganska viktigt med.


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • juni 2005
          • 1103

          #5
          ett par dar kan man nog vänta , men ang nitriten så e det ju samma sak efter 1v som niklas säger..

          Jag brukar köra i ett par testpiloter efter någon dag Bakteriekultur och vattenbyten 2ggr i veckan. Har funkat kanon
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • ebias
            Användare
            • februari 2009
            • 31

            #6
            Nu har vi ju inte kommunalt vatten, utan egen brunn. Därför blir det ju inga klorproblem. Jag kör dubbla fluval innerfilter. Ett fluval 3 plus och ett fluval 4 plus. Jag har ingen tillgång till något gammalt filter att krama ur, så det blir nog till att köpa lite medel i så fall. Jag tror i alla fall att det sker någonting i vattnet i och med att jag har satt några ganska stora plantor. Det enda är väl att det är ganska ont om näring för dem, så länge det är tomt på fiskar. Å andra sidan tror jag inte att Anubias kräver så mycket näring, i och med det sätt de växer på, men de har ju ändå en fotosyntes och avger syre på dagen och kolidioxid på natten, om jag inte minns fel. Sedan har väl växter också förmåga att ta upp och binda en del skadliga ämnen i vattnet.........

            Kommentar

            • algskraparn
              Användare
              • september 2006
              • 159

              #7
              Inga fiskar om inte filtret är igång..

              En del talar om att akvariet skall vara färdigcyklat, det handlar om att bakterierna som bryter ner ammonium till nitrit och de (andra) som bryter ner nitrit till nitrat skall finnas i tillräcklig mängd.

              Ett tips är att det tar c:a 3 veckor för dessa att etablera sig, och för detta måste de ha något att äta.

              Dvs börja med testpilot(-er) några få / små. Tillsätt Nitirvec el motsv. efter några veckor med detta bör det vara lungt.

              Det blir dyrt djurplågeri att bara hälla i en komplett besättning på en gång efter en vecka!!

              Tänk över detta! Det är mkt billigare att investera i att läsa på..

              Kommentar

              • ebias
                Användare
                • februari 2009
                • 31

                #8
                Ursprungligen postat av algskraparn
                Inga fiskar om inte filtret är igång..

                En del talar om att akvariet skall vara färdigcyklat, det handlar om att bakterierna som bryter ner ammonium till nitrit och de (andra) som bryter ner nitrit till nitrat skall finnas i tillräcklig mängd.

                Ett tips är att det tar c:a 3 veckor för dessa att etablera sig, och för detta måste de ha något att äta.

                Dvs börja med testpilot(-er) några få / små. Tillsätt Nitirvec el motsv. efter några veckor med detta bör det vara lungt.

                Det blir dyrt djurplågeri att bara hälla i en komplett besättning på en gång efter en vecka!!

                Tänk över detta! Det är mkt billigare att investera i att läsa på..
                Tack för ett uttömmande svar! Behöver man ha en algätare också och när ska man i så fall sätta till den och vilken sort?

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Ursprungligen postat av ebias
                  Tack för ett uttömmande svar! Behöver man ha en algätare också och när ska man i så fall sätta till den och vilken sort?
                  Små ansistrus är bra


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  Arbetssätt...