hur mycke yngel i ett 310?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    hur mycke yngel i ett 310?

    tjena, har lite funderingar på att flytta upp lite yngel från mitt minsta yngelkar

    (96L) det går ca 60 dubbar/ikola i 3-5 cm där i nuläget,

    och i mitt andra kar går det 70 dubbar/ikola i 4-7 cm vilket är ett 310L

    skulle karet klara den belastningen tro? 150 stycken i ett sånt, byter mycke redan nu, halva karet 3ggr/veckan ,klarar det att belastas mer eller är massdöd en stor risk?


    mvh.patric
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av Patric
    tjena, har lite funderingar på att flytta upp lite yngel från mitt minsta yngelkar

    (96L) det går ca 60 dubbar/ikola i 3-5 cm där i nuläget,

    och i mitt andra kar går det 70 dubbar/ikola i 4-7 cm vilket är ett 310L

    skulle karet klara den belastningen tro? 150 stycken i ett sånt, byter mycke redan nu, halva karet 3ggr/veckan ,klarar det att belastas mer eller är massdöd en stor risk?


    mvh.patric
    Hej!

    Allt hänger på hur väl dina filter arbetar.
    Då menar jag biologisk filtrering.
    Sedan har även storleken på filtervolymen betydelse.
    Mycket goda nedbrytningsbakterier i stor filtervolym så är detta inga problem.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • juli 2007
      • 189

      #3
      tack för svaret, som det är nu så kör jag med två eheim 2048(600L/tim vardera) med extra tredje patroner på. har en 2252 liggande som jag funderar på att byta ut en av dom till,kan det räcka?

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Ursprungligen postat av Patric
        tack för svaret, som det är nu så kör jag med två eheim 2048(600L/tim vardera) med extra tredje patroner på. har en 2252 liggande som jag funderar på att byta ut en av dom till,kan det räcka?
        Hej!

        För att dra ynglena någon cm till eller två är det ok.
        Men tänk så här: i ett 310l så ligger optimala troffegruppen på ca 25 djur.
        Allt eftersom ynglen växer så måste det glesas ut ordentligt.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • Patric
          Användare
          • juli 2007
          • 189

          #5
          jo jag vet , det är yngel efter mina vuxna djur, så dom ska säljas om ett tag allihop,men då vet jag ,ska ta o slänga över dom imorrn till det karet ,tack för svaret

          Kommentar

          Arbetssätt...