NLS val till frontosa +troffar,yngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    NLS val till frontosa +troffar,yngel ?

    tjena,det är ju en djungel av varianter av NLS enligt mig , har stora troffar samt frontosor i dm storlek , samt 150 yngel i 4-7 cm , vilka varianter av olika NLS foder ska jag börja med? har funderat på det fodret länge, så nu är det dax att byta till det ,

    kör i nuläget africana samt bassels granulat till troffarna (dom stora)

    sen forte stansad (den gröna) och africana till ynglen

    och endast artemia till frontosorna, testade o ge dom bassels också , fast dom gilla inte det nåt vidare märktes ganska fort.

    mvh patric
  • kilova
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #2
    Ciklid Formula tycker jag att du ska använda. annars kan du göra egen mat mkt billigare tex


    Sera Fishtamin 1 ml
    Sera Tubifex 25 ml
    2-3st rejäla nypor spirulina flingor
    1,5kg Havregryn
    1kg Spenat (förvällt)
    1 litet salladshuvud (förvällt)
    0,5 DL Cyklops
    1 vitlöksklyfta

    50 g Agar agar (ej nödvändigt då mixen ändå håller ihop bra)

    Mixa mkt väl


    Detta funkar kanon att mata 3ggr per dag plus att man slängar i en nypa fiber havregryn mellan matningarna så äter inte troffarna upp växterna heller .detta recept har jag fått av en som odlat troffar i många år. Jag har inte lyckats övermata troffar med detta recept även om dom sett ut som om dom skulle sprängas.
    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • juli 2007
      • 189

      #3
      havregryn? det var nåt nytt , har alltid kört rent troffe kar med bara stenar just pga att det inte var så kul att fiska växter/växtdelar varenda dag.

      ska jag ta ciklid formula till dom alla , och sen kanske grow till ynglen?

      ska man kombinera med nåt mer ? brukar alltid variera lite iallafall två sorter,

      eller går det att mata normalt två ggr om dagen till dom stora troffarna/tossorna med ciklid formulan?så dom får det dom behöver så jag inte behöver kombinera med nåt annat
      Senast redigerad av Patric; 07 februari 2009, 23:50.

      Kommentar

      • kilova
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #4
        Testa med att slänga i lite havregryn i ett par dagar så ska du se att dom älskar det.....havregryn är ett mkt gammalt knep att ge dom var mkt populärt på sjuttio och åttiotalet då hade dom inte så mkt problem med troffarna...kör samma foder till alla vuxna och grow till ungfiskarna .
        variera inte maten så mkt till troffarna du kan köra min mix eller formula + havregryn det viktiga är att du alltid ger samma mat och inte håller på och byter mat ett par ggr per år, min mix plus 1-2ggr per dag + havregryn funkar bra även formula 1 ggr per dag plus havregryn 3ggr per dag funkar.
        Senast redigerad av kilova; 07 februari 2009, 23:56.
        Tropheus moori golden kazumba F1
        Tropheus dubosi F1
        Tropheus Chaitica F1
        Tropheus red chimba F1
        Tropheus black pemba F1
        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
        Tropheus moori bärnsten F1
        Tropheus moori kejsare
        Mvh Kim

        Kommentar

        • Patric
          Användare
          • juli 2007
          • 189

          #5
          ok,men till frontosorna räcker det med formula endast, 2ggr om dagen?eller ska jag ge dom artemina kanske 1gång om dagen? och sen formula andra gången, vill säga morgon artemia/kväll formula

          sen troffarna formula + havregryn då,samt grow + havregryn till ungdjuren?
          Senast redigerad av Patric; 08 februari 2009, 00:11.

          Kommentar

          • kilova
            Användare
            • april 2002
            • 327

            #6
            Frontoserna behöver du inte köra sånt foder ,Jag kör med sjunkande störfoder ( dammfoder) skitbilligt och bra.
            Tropheus moori golden kazumba F1
            Tropheus dubosi F1
            Tropheus Chaitica F1
            Tropheus red chimba F1
            Tropheus black pemba F1
            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
            Tropheus moori bärnsten F1
            Tropheus moori kejsare
            Mvh Kim

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              #7
              Ursprungligen postat av kilova
              Testa med att slänga i lite havregryn i ett par dagar så ska du se att dom älskar det.....havregryn är ett mkt gammalt knep att ge dom var mkt populärt på sjuttio och åttiotalet då hade dom inte så mkt problem med troffarna...kör samma foder till alla vuxna och grow till ungfiskarna .
              variera inte maten så mkt till troffarna du kan köra min mix eller formula + havregryn det viktiga är att du alltid ger samma mat och inte håller på och byter mat ett par ggr per år, min mix plus 1-2ggr per dag + havregryn funkar bra även formula 1 ggr per dag plus havregryn 3ggr per dag funkar.
              Låter som ett resept från Lars i Linköping?? Han förespråkar också havregryn vilket jag provat med bra resultat
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Patric
                Användare
                • juli 2007
                • 189

                #8
                fick beställt , grow,samt formula idag , men det står leverans period 5 dagar på formula?

                vad nu det betyder

                Kommentar

                • Niklas Olsson
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 1156

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patric
                  fick beställt , grow,samt formula idag , men det står leverans period 5 dagar på formula?

                  vad nu det betyder
                  Det betyder nog detsamma som beräknad leveranstid 5 dagar
                  //Niklas

                  www.nofoto.se
                  Nofoto på Facebook
                  ____________________________________

                  Kommentar

                  • Patric
                    Användare
                    • juli 2007
                    • 189

                    #10
                    ok,men det står bara så på den burken , ingen av dom andra sorterna . så man började ju undra,aja det märks när det dyker upp

                    Kommentar

                    Arbetssätt...