"Göran Perssons Mel. vermivorus"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    "Göran Perssons Mel. vermivorus"

    Jag är på jakt efter färgbilder på denna fisk som fanns i Sverige (och även i Holland och Tyskland) under sjuttiotalet. Det finns några bilder i (avsomnade) Tidskriften Akvariet nr 2 1971, men tidskriftsbilderna är inte så bra i kvalitet. Orginalbilderna, som var en del av en samling högkvalitativa diabilder på ciklider från Malawi och Tanganyika tagna på sextio och sjuttiotalet, finns inte längre kvar. Skulle någon veta om var det finns bilder eller inneha bilder på denna fisk, speciellt honor, vore jag tacksam för info. Jag har för mig att det även fanns någon svartvit bild i Sören Neergaards Malawibok från mitten av sjuttiotalet.

    Namnet på fisken är naturligtvis helt fel men på sextio och sjuttiotalet så satte importörerna namn på fisken utifrån de arter som fanns beskrivna. I många fall var förvirringen total.

    Fisken jag letar bilder på försvann ur våra akvarier i mitten eller slutet på sjuttiotalet och kan beskrivas så här enligt färgbeskrivning i CB 02 1971. Hanen "kolsvart med lysande blå längsränder." "Honans färg är varmt mörkbrun med grönskimrande längsränder och gällock. Ryggfenans kant och bakre del är orange."

    Hanarna är väldigt lika en Mel. chipokae hane men honorna är helt olik den honan. Kroppsformen överensstämmer med Mel. chipokae och Mel. simulans

    Jag minns de otroligt vackra ungdjuren med den djupa chokladbruna färgen och ryggfenans orangefärgade kant som något helt enastående attraktiva. Till skillnad mot nära nog alla gamla importer från sent sextiotal och tidigt sjuttiotal har denna fisk aldrig kommit in på marknaden igen och den finns inte heller med i Ads bok.

    Tacksam för all hjälp
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • poujac
    Användare
    • maj 2006
    • 170

    #2
    Mitt 70´talet hade jag en som kunne likna dom på länke, lite mörkar i färgen bara.
    Jag hade ett par och dom fick ungar flera gångar.
    Hade köpt dom som "Melanochormis auratus"

    Kanske dom??




    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Det fanns ingen bild i Sören Neergard bok. Endast en beskrivning. Men jag hittade en bild i BTN guid on malawi ciklider.(s 65)

      Ett annat handelsnamn enligt BTN boken är M. Chiniyamwezi
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • palleh
        Användare
        • december 2006
        • 704

        #4
        Här är en bild på en Melanochromis fotad vid Chinyankwazi ön och vad jag sett enligt bilder på tex denna sidan: http://www.malawi-dream.info/Melanoc...inyankwazi.htm
        så är dem väldigt lika.

        Dock har jag ingen bild på en hona men ifall du är säker på att den inte heter vermivorus idag så är det kanske inte denna då jag hittade bild på både hona och hane i Ads nyaste bok på sidan 275. Hoppas det hjälpte nått=)
        Senast redigerad av palleh; 04 februari 2009, 18:50.
        http://picasaweb.google.com/palleph

        Nya bilder laddas upp hela tiden


        Mvh Patrik

        Kampfisk!

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #5
          Ursprungligen postat av Stelin
          Det fanns ingen bild i Sören Neergard bok.
          Bilden finns på sid. 95. När boken gavs ut 1974 visste man redan att det inte var den riktiga Mel. vermivorus och den kallas följdaktligen "Melanochromis spec (3)"

          Ursprungligen postat av Stelin
          Men jag hittade en bild i BTN guid on malawi ciklider.(s 65).
          Tvärr har jag inte kvar första upplagan av boken.
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • Nonas
            Användare
            • mars 2008
            • 45

            #6
            Jag tycker Reinfeldt ska få en fisk han också.

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              Lars:
              Bilden i BTN boken ser ut att vara väldigt lik bilden som Patrik visar ovan. Ryggfenan är helt blå. Och bara en bild som jag gissar på är en hane.
              (Det finns också en bild på M.Simulans i boken och den har en gul/orange kant på ryggfenan som du skriver om tidigare. Men den var det ju inte...)
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Lars Andersson
                NCS Medlem
                • oktober 2002
                • 601

                #8
                Ursprungligen postat av Nonas
                Jag tycker Reinfeldt ska få en fisk han också.
                Jag håller med Dig men det var så att en av de personer som var med vid starten av NCS hette Göran Persson. Han var skicklig fotograf och jobbade med bilder i reklamvärlden. Privat tog han en del bilder på ciklider. Hans bilder på Malawi och Tanganyikaciklider var av mycket hög klass. Göran skrev flera artiklar i Akvariet på tidigt sjuttiotal. På grund av namnförvirringen så kallades fisken ibland för "Göran Perssons Mel. vermivorus"

                Det är alltså inte är den riktiga Mel. vermivorus jag är intresserad av att hitta bilder på. Det jag helst vill hitta är gamla bilder från sjuttiotalet på den eftersökta fisken.
                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lars Andersson
                  Bilden finns på sid. 95. När boken gavs ut 1974 visste man redan att det inte var den riktiga Mel. vermivorus och den kallas följdaktligen "Melanochromis spec (3)"



                  Tvärr har jag inte kvar första upplagan av boken.
                  Ja, Lars jag har andra upplagan utav boken, och mycket riktigt melanochromis spec(3), finns det en bild på sidan 95, men det är en svartvit bild så vi lär inte komma längre, det jag kanske kunde reflektera lite över, att det var lite större läppar på den fisken om man nu jämför med en chipokae.Janne

                  Kommentar

                  • Lars Andersson
                    NCS Medlem
                    • oktober 2002
                    • 601

                    #10
                    Jag är ju ganska övertygad om att fisken jag söker är en av följande
                    Melanochromis chipokae (Mbenji Island)
                    Melanochromis chipokae (Mumbo Island)
                    Melanochromis chipokae (Thumbi West Island)

                    De andra lokaler där "chipokae" förekommer är
                    Melanochromis chipokae (Chidunga Rocks)
                    Melanochromis chipokae (Nakantenga Island)
                    men där ser de inte ut som den jag söker

                    Anledningen till att den lokala formen jag söker inte importerats är troligen att den inte är tillräckligt attraktiv för att ha exporterats/tjuvfångats från Nationalparken som de tre platserna ligger inom. Parken etablerades 1980.

                    Men som sagt det var gamla sjuttiotalsbilder av denna fisk som jag ville ha tag i/eftersökte.
                    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lars Andersson
                      Bilden finns på sid. 95. När boken gavs ut 1974 visste man redan att det inte var den riktiga Mel. vermivorus och den kallas följdaktligen "Melanochromis spec (3)"



                      Tvärr har jag inte kvar första upplagan av boken.
                      Kolla 2:a upplagan , s. 143 då. Mel. vermivorus fr Mumbo Island.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        har den nån likhet med bilden på den mörka fisken med orange ryggfena?
                        får inte riktigt klarhet om det är melanopterus eller nånting annat (spec3?)

                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • oktober 2002
                          • 601

                          #13
                          Ursprungligen postat av ozric
                          Kolla 2:a upplagan , s. 143 då. Mel. vermivorus fr Mumbo Island.
                          Det är en vermivorus. Det var inte den jag eftersökte.
                          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                          Kommentar

                          • Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • oktober 2002
                            • 601

                            #14
                            Ursprungligen postat av specmats
                            har den nån likhet med bilden på den mörka fisken med orange ryggfena?
                            får inte riktigt klarhet om det är melanopterus eller nånting annat (spec3?)

                            http://malawicichlids.com/mw09004a.htm
                            Det hittills intressantaste och bästa. Rätt kroppsform men mer vet jag inte om fisken på länken. Jag har aldrig sett en Mel. melanopterus med så röd färg. De brukar vara blekgula till gula.

                            Till saken hör att jag inte riktigt säkert vet vad fisken jag eftersöker är utan detta var mer en efterforkning för att se om någon satt på bilder från sjuttiotalet på denna fisk.

                            Tack till alla som försökt hjälpa till.
                            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                            Kommentar

                            • Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • oktober 2002
                              • 601

                              #15
                              Tittade av en slump (troligen fanns det i bakhuvudet någonstans) i South African Journal of Zoology Vol. 18 no 3 Aug 1983 (det enda numret av tidskriften jag har) som är en 150 sidor lång artikel med namn "A preliminary survey of cichlid fishes of rocky habitas in Lake Malawi". På sid 205 finns en beskrivning av "Melanochromis cf. chipokae" med en beskrivning av en hona som väldigt mycket liknar den bild som finns i Olivers bild

                              Ursprungligen postat av specmats
                              Tyvärr är det bara en bild på en hane i tidskriften. Bilden på hanen ser ut att stämma bra men verkar ha något kort nos.

                              "Distribution Tumbi west I. (C), Mumbo I. (R)." Där C står för common och R står för rare.

                              Ursprungligen postat av specmats
                              har den nån likhet med bilden på den mörka fisken med orange ryggfena?
                              får inte riktigt klarhet om det är melanopterus eller nånting annat (spec3?)
                              Min minnesbild av honan är att endast ryggfenans yttersta fenstrålar var orangefärgade. Såväl Olivers bild som A. J. Ribbinks m.fl. beskrivning av honan med "...unpaired fins with orange trailing portions..." visar/beskriver att det är stora områden på de opariga fenorna som är röd/orangefärgade.
                              Senast redigerad av Lars Andersson; 07 februari 2009, 22:15.
                              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                              Kommentar

                              Arbetssätt...