Hjälp, är mina fjärilsciklidyngel dödsdömda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna.J.

    Hjälp, är mina fjärilsciklidyngel dödsdömda?

    Köpte två fjärilsciklider för 1,5 vecka sedan. Upptäckte till min förvåning att de hade ynglat av sig efter någon dag. Nu är vissa frisimmande och jag vet inte alls hur jag ska gå vidare. Har inget foder till dem och jag har inget mindre akvarium att flytta dem till!!!
    Finns det något jag kan göra eller är det redan kört?
    Tacksam för svar.

    Hälsn. Anna.J.
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av Anna.J.
    Köpte två fjärilsciklider för 1,5 vecka sedan. Upptäckte till min förvåning att de hade ynglat av sig efter någon dag. Nu är vissa frisimmande och jag vet inte alls hur jag ska gå vidare. Har inget foder till dem och jag har inget mindre akvarium att flytta dem till!!!
    Finns det något jag kan göra eller är det redan kört?
    Tacksam för svar.

    Hälsn. Anna.J.
    Hej och välkommen till forumet.

    För att kunna ge dig ev tips och råd skulle det vara intressant och veta.

    Akvarievolym.
    Akvarieinvånare.
    Akvarieinredning. (växter,sten mm)
    Och hur länge akvariet har varit igång.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • halle
      Användare
      • januari 2009
      • 14

      #3
      Hejsan

      Jag brukar suga ut mina ciklidyngel men slanghäverten, för att sedan lägga dem i ett annat kar.
      Men det är jag det, och jag har ett stort antal kar i med att jag börjat föda upp olika sorters ciklidraser.
      Men jag får lyckönska dig o hoppas att du får några yngel att klara sig.
      Mvh Halle

      Kommentar

      • Anna.J.

        #4
        Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Hej och välkommen till forumet.

        För att kunna ge dig ev tips och råd skulle det vara intressant och veta.

        Akvarievolym.
        Akvarieinvånare.
        Akvarieinredning. (växter,sten mm)
        Och hur länge akvariet har varit igång.
        Hej Anders!
        Akvariet är på 180l och har varit igång i 2 år snart. Har väl ganska mycket växter i, några större rötter samt ett skepp men även en öppen yta för dem som gillar det.

        För övrigt är det väl mest "nybörjarfiskar", glödbands- och rosentetror, några större guldgurami, några kuhliiålar, några räkor + en algätare.

        Mvh Anna

        Kommentar

        • Anna.J.

          #5
          Ursprungligen postat av halle
          Jag brukar suga ut mina ciklidyngel men slanghäverten, för att sedan lägga dem i ett annat kar.
          Men det är jag det, och jag har ett stort antal kar i med att jag börjat föda upp olika sorters ciklidraser.
          Men jag får lyckönska dig o hoppas att du får några yngel att klara sig.
          Mvh Halle
          Hej Halle!
          Ja det skulle ju underlätta om man hade fler kar. Flyttar du dem så fort de är frisimmande eller? Är det bara artemia el. toffeldjur som gäller som föda? Inget annat mer lättöverkomligt som funkar?

          Mvh Anna

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            har du tur har du en del smått foder redan i akvariet eftersom det varit igång i två år. Har du riklig växtlighet kan några yngel klara sig om du har riktig tur. Hoppas att det blir några små för dig, mina serverade endast en dyr kaviarbuffé åt mina rödmunstetror =(
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • halle
              Användare
              • januari 2009
              • 14

              #7
              Fjärilsciklid

              Hej Anna J
              Jag flyttar över ynglen så fort de är frisimmande, och sedan ger jag dem artemia.
              De växer fort i början.
              Lycka till.
              Mvh Halle

              Kommentar

              Arbetssätt...