Hur stora bör troffar vara för att få flytta från yngelakvariumet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oxygar
    Användare
    • oktober 2008
    • 79

    Hur stora bör troffar vara för att få flytta från yngelakvariumet.

    Hej!

    Jag har ett 30 tal ikola yngel i ett 54L akvarium som ska till mitt 540 akvarium. Hur stora behöver dom vara? I 540L är det nu lite brevisar och multisar. Brevisarna är 5-6 cm o multisarna lite mindre. Och även 2 telmatochtomis o 4 Syndontis lucontis.
  • poujac
    Användare
    • maj 2006
    • 170

    #2
    Hur stora at dina troffar?

    Jag tyckar att 30 troffar i ett 54L är för många oavsett storlek.
    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

    Kommentar

    • Oxygar
      Användare
      • oktober 2008
      • 79

      #3
      Ursprungligen postat av poujac
      Hur stora at dina troffar?

      Jag tyckar att 30 troffar i ett 54L är för många oavsett storlek.
      Dom är väll 2 cm.

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Jag tror de är flyttbara nu. Jag har 1-centimeters troffeyngel som går i ett akvarium som är fullt med vuxna troffar, en prinsessa och ett par J. Regani modell gigantiska.

        Hur som helst behöver du flytta dem från ditt 54-liters innan de stannar till i växten...
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Oxygar
          Användare
          • oktober 2008
          • 79

          #5
          Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Jag tror de är flyttbara nu. Jag har 1-centimeters troffeyngel som går i ett akvarium som är fullt med vuxna troffar, en prinsessa och ett par J. Regani modell gigantiska.

          Hur som helst behöver du flytta dem från ditt 54-liters innan de stannar till i växten...
          Okey. Då får dom flytta imorgon då. Tack för hjälpen.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Jag skulle inte vara så säker på att det går bra om de bara är 2 cm (nyspottat?). En å en annan lär nog bli nypt om övriga invånare inte är vana med smått i karet.
            Bättre hade varit om du hade ett 150 till 250 el liknande att tillgå åt ynglen,tills de är ca 4 cm. I 540 lär de nog bli skygga å kanske inte få tillräckligt med mat,är jag rädd.

            Btw ; "Synodontis Lucontis" !??
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              Jag skulle inte vara så säker på att det går bra om de bara är 2 cm (nyspottat?). En å en annan lär nog bli nypt om övriga invånare inte är vana med smått i karet.
              Bättre hade varit om du hade ett 150 till 250 el liknande att tillgå åt ynglen,tills de är ca 4 cm. I 540 lär de nog bli skygga å kanske inte få tillräckligt med mat,är jag rädd.

              Btw ; "Synodontis Lucontis" !??
              Det håller jag med om och jag är övertygad om att dom kommer att växa bättre i 54L än 540L när dom är så små. Försök istället och mata dom några gånger per dag, sköt vattenbytena och låt dom komma igång ordentligt (någon månad) så dom är närmare 3 cm.

              Hälsningar

              Johan
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Oxygar
                Användare
                • oktober 2008
                • 79

                #8
                Hej igen.

                Jag köpte troffarna i början av december och då hade dom lite av gulesäcken kvar. Och dom har matas flera gånger om dagen men med bara räkmix. så dom är ju större en nyspottade yngel.

                Här har ni en bild på dem http://images4.bilddagboken.se/50/_u...1233667870.jpg

                Kommentar

                • shreek
                  Användare
                  • december 2006
                  • 367

                  #9
                  Köpte du yngel som fortfarande hade gulesäck
                  Varför så brottom ????

                  Länken funkar inte...
                  Provar på saltbalja för tillfället

                  Kommentar

                  • Oxygar
                    Användare
                    • oktober 2008
                    • 79

                    #10
                    Ursprungligen postat av shreek
                    Köpte du yngel som fortfarande hade gulesäck
                    Varför så brottom ????

                    Länken funkar inte...
                    Han jag köpte dom av skulle lägga ner sin lokal så jag fick köpa dom han hade. + att jag tyckte det var roligt att följa fisken uppväxt. Fick dom även mycket billigt beroende på storleken. Länken funkar på mina datorer men annars kan du gå in på www.bilddagboken.se o sedan söka på oxygar och ta dagens datum.
                    Senast redigerad av Oxygar; 03 februari 2009, 18:16.

                    Kommentar

                    • Oxygar
                      Användare
                      • oktober 2008
                      • 79

                      #11
                      Mätte med linjal imot rutan idag och dom största jag har är 3cm och dom mindre är 2. det är 21 st 3 cm och 9 2 cm. Tycker ni att jag ska flytta över dom 21 stora och låta dom andra gå själva i det andra akvariumet?

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        oxygar; länken är felskriven, istället för bilddagboken.se har du skrivit biddagboken.se som leder till nån mysko site. Så för korrekt länk; www.bilddagboken.se
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Oxygar
                          Användare
                          • oktober 2008
                          • 79

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jonas E
                          oxygar; länken är felskriven, istället för bilddagboken.se har du skrivit biddagboken.se som leder till nån mysko site. Så för korrekt länk; www.bilddagboken.se
                          Okey. har fixat till det nu. Tack för att du sa till om det.

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Ursprungligen postat av Oxygar
                            Mätte med linjal imot rutan idag och dom största jag har är 3cm och dom mindre är 2. det är 21 st 3 cm och 9 2 cm. Tycker ni att jag ska flytta över dom 21 stora och låta dom andra gå själva i det andra akvariumet?
                            De kan gott gå kvar i 60-litersburken några veckor till innan flytt. Byt vtn var el varannan dag.Bra filter osv. De bör ha krubb i kistan så gott som hela tiden. Nykläckt artemia el cyclops av "bättre" märke ger mer schwung än räkmix. Viktigt att de får bra start i livet sas, ty denna period har de med sig resten av livet, sägs det.

                            Det ordnar sig!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Oxygar
                              Användare
                              • oktober 2008
                              • 79

                              #15
                              Ursprungligen postat av ozric
                              De kan gott gå kvar i 60-litersburken några veckor till innan flytt. Byt vtn var el varannan dag.Bra filter osv. De bör ha krubb i kistan så gott som hela tiden. Nykläckt artemia el cyclops av "bättre" märke ger mer schwung än räkmix. Viktigt att de får bra start i livet sas, ty denna period har de med sig resten av livet, sägs det.

                              Det ordnar sig!
                              Okey. då får dom vara kvar några veckor till. Såg att multisarna har fått yngel i det andra akvariumet så kan ju passa på o mata troffarna med lite artemia nu med då. Blir det bra o mata dom 3 ggr om dagen. 2 med räkmix o 1 gång med artemia?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...