Tilapia Mossombica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • halle
    Användare
    • januari 2009
    • 14

    Tilapia Mossombica

    Jag har en mindre uppfödning utav denna sort.
    Googlade lite om den rasen o fick fram en del roligt om den.
    Bla att den klarar vattentemp ifrån +8-+42, den har även tydligen börjat bli en ny sorts matfisk.
    Det stämmer ju att de är väldigt produktiva och snabbväxta, om de får rätt foder.
    Är det någon mer här på forumet som vet mer om denna sort, så skulle det vara roligt o få veta.
    Mvh Halle
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Den är en trevlig fisk att odla samt intressant
    tyvärr är den totalt osäljbar, samt olämplig då den har en hjälm med texten (CAT) gräver bråkar äter upp alla växter
    men den är snygg
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • halle
      Användare
      • januari 2009
      • 14

      #3
      Tråkigt

      Jaha så det är ingen ide att hålla på med den då?
      Kanske man ska hålla på med andra sorter istället då.
      Mvh Halle
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Den är en trevlig fisk att odla samt intressant
      tyvärr är den totalt osäljbar, samt olämplig då den har en hjälm med texten (CAT) gräver bråkar äter upp alla växter
      men den är snygg

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Min erfarenhet är faktiskt att de är rätt lätta att sälja. Jag sålde en kull på mellan 50-100 fiskar utan minsta problem. Äter växter gör de inte om de får räkmix eller annan vegetabilisk föda, men med vanligt foder betar de ner växter fullständigt. När de är stora är de rätt snälla men mellan 10-20 cm kan de slåss rejält.

        Kommentar

        • halle
          Användare
          • januari 2009
          • 14

          #5
          Tilapia Mossombica

          Jag har nu två stora kullar som jag ska föda upp.
          Om jag inte får dem sålda, så föder jag upp dem o försöker ha dem i sommardammen under sommaren.
          Kanske lagom ätstorlek på dem i höst i så fall.
          Fisk som fisk, inte varje dag man äter munruvare.
          Mvh Halle

          Kommentar

          • larsa
            Banned
            • april 2006
            • 198

            #6
            Glömmer aldrig synen hos min lokala fiskförsäljare som i ett jättekar hade denna art med enbart sandbotten..20+ fiskar som ägde varsin utgrävd krater och flörtade med honorna..så snygga!!detta var på 70-talet..har för 2 veckor sedan inhandlat 3 par som går i ett 310 kar...hanarna är typ 9 o honorna typ 7...vicken action!hanarna är ju grymt snygga,,o dom växer snabbt!en hona går med ordentlig hakpåse redan...med tanke på deras slutstorlek så är allt detta väldigt tidigt??

            Kommentar

            • larsa
              Banned
              • april 2006
              • 198

              #7
              [QUOTE=cf.akvarielagret;76422
              tyvärr är den totalt osäljbar,
              håller inte med!Det måste ju vara fler än jag som grips av nostalgi när de stöter på denna firre hehe...var oerhört populär förr ett tag men deras produktivitet o deras grävbeteende sköt marknaden i sank..ang grävskopor så går det ju inte ha dessa i ett sällskapskar som man vill möblera själv......men jag är övertygad om att denna art kan gå rond 2 nu..snygga ,intressanta....glöm dock inte att hålla flera par...as kul att kolla på

              Kommentar

              • halle
                Användare
                • januari 2009
                • 14

                #8
                Håller med

                Hej Larsa
                Jag håller med dig att de är snygga hanarna, specielt när de nästan är kolsvarta och ned det röda.
                Har aldrig varit med om en sådan produktiv ciklidart förut, kanske därför den börjat som odling för matfisk.
                Där min grabb går i skolan har de ett 1500literskar med just telapia Mossombica.
                I det karet går det två hanar som mäter en storlek på ca 3 dm.
                Mvh Halle

                Kommentar

                • Henrik Norberg
                  NCS Medlem
                  • augusti 2006
                  • 12

                  #9
                  Ska man vara petig så är det korrekta namnet numera Oreochromis Mossambicus. Fantastiskt rolig ciklid som går alldeles utmärkt att ha i både sällskapsakvarium (med risk för en del kratrar i sanden) och med Malawi-ciklider. Skulle bra gärna vilja veta varför den kallades för "Hawaiiansk munruvare" på -70-talet. Kanske ren okunskap, för den är definitivt afrikansk. Kallas även Natalciklid. Har sett den i dammar, vallgravar och liknande i både Sydafrika och Vietnam. Lär planteras ut då den liksom guppy klarar det mesta och äter rent på mygglarver och annat otyg. Kan lätt bli 40 cm om bara platsen är tillräcklig, men jag har haft 2 fullvuxna hanar och en (!) hona i ett 250 liters kar tillsammans med en del andra ciklider och det fungerade utmärkt. Hanarna slåss då lagom mycket med varandra för att honan ska klara av uppvaktningen. Tycker att den är lite svår att sälja emellanåt, men ibland går det galant. Borde vara högintressant för den som har saltvatten och vill fodra med levande fisk. I synnerhet då den även tåler bräckt vatten rätt bra.

                  Kommentar

                  • larsa
                    Banned
                    • april 2006
                    • 198

                    #10
                    Oj vad dom växer! 4:e kullen ruvas nu..produktiva i 170...vart lite nyfiken på deras rykte att inte bry sig nämnvärt om annan fisk..inhandlade 20 st koppartetror..och?bryr sig inte...en vecka nu och alla är kvar..imponerande!har aldrig vart med om maken i tillväxt...första kullen börjar närma sig 1 cm redan...koppartetrorna var det x-tra pris på så jag vågade hehe en femma st...det jag reflekterade lite på att ungarna verkar små om man jämför med tex malawi..men fler

                    Kommentar

                    • larsa
                      Banned
                      • april 2006
                      • 198

                      #11
                      Oj vart konfunderad..två hanar har en stor lekgrop utgrävd o flörtar med en hona...ungefär 35 cm emellan...honan nappar o går från hane till hane..alltså hon växlar mellan lekgroparna...hane 1 blir fly..men vågar inte följa..hane 2 tar över..sen växelvis,,undrar om detta är ett akvariebeteende?har aldrig sett detta hos någon munruvare

                      Kommentar

                      • KjellM
                        NCS Medlem
                        • november 2006
                        • 172

                        #12
                        Så mye av denne fisken når jeg var på Dominikanska Republikk i Februar. Satt mange timer med min øl under palmene og studerte bygging av sandslott og revirhevding. La ut noen bilder under tråden "Dominikanska Republikk" på mellom amerikanske ciklider i februar.

                        KjellM

                        Kommentar

                        Arbetssätt...