Skum sjukdom/parasit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Skum sjukdom/parasit

    Hej på er

    Jag har en kompis som har haft lite problem med lite VF Malawis. Ett fåtal har dött i någon skum sjukdom, alternativt någon obehaglig parasit (det är min gissning) som har tagit död på dem. Ända symptomet är att de flämtar rejält 2-3 dagar, sedan dör de knallfall. Jag har för mig att han sa att bara vildfångade hannar har råkat ut för det. Några som dog (inte säker på om det är alla) dog några veckor efter längre transport (dock inom landet). Så det skulle kunna vara något som utlöses efter en stresssituation. De svullnar inte upp eller så, och detgår ju onekligen jävligt snabbt. Så bukvattensot är väl att utesluta direkt.

    Lovade att jag skulle fråga här eftersom han inte är aktiv på forumet.

    /Jocke
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Banderad
    Hej på er

    Jag har en kompis som har haft lite problem med lite VF Malawis. Ett fåtal har dött i någon skum sjukdom, alternativt någon obehaglig parasit (det är min gissning) som har tagit död på dem. Ända symptomet är att de flämtar rejält 2-3 dagar, sedan dör de knallfall. Jag har för mig att han sa att bara vildfångade hannar har råkat ut för det. Några som dog (inte säker på om det är alla) dog några veckor efter längre transport (dock inom landet). Så det skulle kunna vara något som utlöses efter en stresssituation. De svullnar inte upp eller så, och detgår ju onekligen jävligt snabbt. Så bukvattensot är väl att utesluta direkt.

    Lovade att jag skulle fråga här eftersom han inte är aktiv på forumet.

    /Jocke
    De hänger möjligen inte med stjärten och mörknar eventuellt lite på bakkroppen?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Juanito
      Användare
      • maj 2002
      • 180

      #3
      Ursprungligen postat av Banderad
      Hej på er

      Jag har en kompis som har haft lite problem med lite VF Malawis. Ett fåtal har dött i någon skum sjukdom, alternativt någon obehaglig parasit (det är min gissning) som har tagit död på dem. Ända symptomet är att de flämtar rejält 2-3 dagar, sedan dör de knallfall. Jag har för mig att han sa att bara vildfångade hannar har råkat ut för det. Några som dog (inte säker på om det är alla) dog några veckor efter längre transport (dock inom landet). Så det skulle kunna vara något som utlöses efter en stresssituation. De svullnar inte upp eller så, och detgår ju onekligen jävligt snabbt. Så bukvattensot är väl att utesluta direkt.

      Lovade att jag skulle fråga här eftersom han inte är aktiv på forumet.

      /Jocke

      Jag fick nån typ av parasit som tog nästa hela mitt troffe kar. Beskrivinngen låter väldigt lik det jag hade. Jag fick bot med UV filter, lite överdimmensionerat för mitt kar.
      juanito

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        De hänger möjligen inte med stjärten och mörknar eventuellt lite på bakkroppen?
        Nä, det tror jag inte. Har inte sett fiskarna men ska fråga honom.

        /Jocke

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av Juanito
          Jag fick nån typ av parasit som tog nästa hela mitt troffe kar. Beskrivinngen låter väldigt lik det jag hade. Jag fick bot med UV filter, lite överdimmensionerat för mitt kar.
          OK, tackar för tipset. Ska ringa honom ikväll och berätta det.

          /Jocke

          Kommentar

          Arbetssätt...