frontosa mpimbwe F1 + neo. lelupi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #16
    Varför hålla på att krångla?

    Antingen blir dom mat eller så funkar det. Mina frontosor runt 30cm hålls tillsamans med Leleupi som går fram med en kull då och då. För ett halvår sedan slängde jag även i ett gäng halvvuxna Cyprichromis leptosoma i hopp om att bli av med lite sådana, dom förökar sig som guppys nästan. Vad hände, jo dom växte på sig och nu går även dom fram med kull efter kull. Burken börjar bli knökfull med frisimmande Cypprisar.
    Jag matar ytterst sparsamt vissa perioder, men inte försvinner det nått för det.
    Men visst, det är en risk man tar med blandningen, men det kan det vara värt. Testar man inte får man inte veta vilken sorts frontosa man har, om det är en glupsk rackare eller en flingätare.....

    För några år sedan hade jag dom tillsammans med jättelugna C.Moorie det funkade inte alls, mooriehannar på 15cm som slog ihjäl varandra och stackars frontosor som stog i sina grottor och gömde sig.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Barracudan
      Användare
      • april 2005
      • 453

      #17
      Mitt tipps är att mata frontosorna mordentligt precis innan. Själv matade jag mina med granulat tills dom inte tog mer. Sedan klippte jag sönder räkor i småbitar som dom inte kunde motstå, åt sig alltså knökmätta. Sedan introduserade jag nya fiskar.
      Frontosamarkus

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #18
        En bild från burken med leptosoma yngel och frontosor
        Senast redigerad av tege; 01 februari 2009, 19:34.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Tom.Nordbeck
          Användare
          • juni 2007
          • 133

          #19
          cool bild.. tror inte det är några problem med att släppa i apelsinerna med frontosorna.. jag hade själv en F1 frontosa hane på ca 18cm tillsammans med apelsiner i 5-8cm storleken..
          Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

          Kommentar

          Arbetssätt...