Vill du hjälpa mig med räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slajf
    Användare
    • september 2008
    • 26

    Vill du hjälpa mig med räkmix?

    Dom närmaste dagarna har jag tänkt mig göra för FÖRSTA gången räkmix! (spännande)

    Jag har förberett: Gröna ärtor
    Vitfisk
    Flingfoder
    Artemia shrims
    Vitlök
    Citron
    Röd paprika pulver

    På fredag ska färska räkor med skal inhandlas!
    Ska man koka räkorna?
    Brukar ni skära loss huvudet?
    Blir skalet verkligen *smulet* av handmixern, vill inte ha vassa bitar iaf av skalet!

    Brukar ni koka gröna ärtor?



    Tänkte andvända gelatin, får hitta nått på Citygross som passar mig.


    Men nu till den viktigaste tjafset, MÅSTE man verkligen tillägga spirulina eller Astaxhanthin?
    Spirulina kostade 198:- för 200g medan astaxhanthin kostade 228:- för 60 kapslar.

    Detta är ju sjukt mycke pengar för tillsatserna, jag är ingen uppfödare eller proffs.
    Eller är det VERKLIGEN värt pengarna? I så fall ska jag blunda och handla något utav dom!
  • Lars-Peter
    Användare
    • oktober 2005
    • 199

    #2
    Hej!

    Du ska inte koka några räkor och huvudet ska även sitta på om man nu har en bra mixer!
    Ärtorna ska inte heller kokas!

    Man behöver inte lägga dit spirulina eller astaxhanthin, men det blir ett bättre foder vad jag tycker!

    Sen om du tycker det är värt eller ej, det är upp till dig!

    Hur mycket fisk har du, det blir kanske bäst att köpa färdig mix om du inte har så många fiskar!
    Tropheus moorii longola sunspots
    Tropheus moorii kasanga red rainbow
    Tropheus sp. Black Kiriza
    Tropheus moorii murago tanzania
    Tropheus brichardi katonga

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Samtidigt försvinner charmen med räkmix om man köper färdiggjord. Fördelen med räkmix är ju att manv et exakt vad fiskarna får i sig, plus att det är kul att slabba och mixa med olika ingredienser för att komma fram till sin melodi. Tänker bara på Stefans otroligt intressanta artikel om räkmix för några år sedan. Nästan så att man ramar in artikeln, guld värd var den!
      Mvh Alex

      Kommentar

      • Thomas R.

        #4
        Klart du skall testa att göra egen mix!

        Vad gäller färgpigmenten så är det delade läger. Visst kan man boosta färgerna med pigment och kanske framförallt gul/orange och röd färg om man använder Astaxhanthin. Men om fodret blir så mycket bättre....det får andra stå för! Jag tillhör gruppen som nog värderar generna starkare. Jag letar gärna lite längre för att få fisk med "naturligt" starka färger - då slipper jag extra pigmenttillsatser!

        Kommentar

        • Lars-Peter
          Användare
          • oktober 2005
          • 199

          #5
          Spirulina eller astaxhanthin är även nyttiga inte bara att förstärka färger!
          Naturligtvis så ska man ha så bra djur som möjligt!
          Tropheus moorii longola sunspots
          Tropheus moorii kasanga red rainbow
          Tropheus sp. Black Kiriza
          Tropheus moorii murago tanzania
          Tropheus brichardi katonga

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            Brukar ha i askorbinsyra med = ren C vitamin
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Thomas R.

              #7
              Ursprungligen postat av Lars-Peter
              Spirulina eller astaxhanthin är även nyttiga inte bara att förstärka färger!
              Naturligtvis så ska man ha så bra djur som möjligt!
              Astaxhanthin i foder används främst för att förstärka färgerna. EU har till och med funderat på (har kanske idag redan genomfört) att ge det ett E-nummer.
              Det är även en stark antioxidant.
              Finns naturligt i räkskalen om än inte i så hög koncentration som i "pulvret".
              Men vilken övrig nytta den gör vet jag inte! Men vill gärna veta!

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ursprungligen postat av Thomas R.
                Astaxhanthin i foder används främst för att förstärka färgerna. EU har till och med funderat på (har kanske idag redan genomfört) att ge det ett E-nummer.
                Det är även en stark antioxidant.
                Finns naturligt i räkskalen om än inte i så hög koncentration som i "pulvret".
                Men vilken övrig nytta den gör vet jag inte! Men vill gärna veta!
                Stog i något gammalt ciklidblad att fiskar som får i sig mer astaxanthin leker mer.

                Kommentar

                • Thomas R.

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Stog i något gammalt ciklidblad att fiskar som får i sig mer astaxanthin leker mer.
                  Tack Albin! Hade dem skrivit ngt om varför och om det fanns ngt samband mellan mängd pigment och lekfrekvens?

                  Kommentar

                  • robjo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 330

                    #10
                    En utav många artiklar.

                    http://picasaweb.google.se/sipedon/

                    Kommentar

                    • Thomas R.

                      #11
                      astaxanthin skiljer sig på ett antal områden från andra karotenoider. Syntetiserar inte vitamin A som många andra (vilket i sig inte behöver vara ngt negativt eftersom för höga doser vitamin A kan vara giftigt). Är mkt kraftigare antioxidant än de flesta övriga karotenoider (vilket skulle kunna ha en positiv effekt på bla immunförsvaret).
                      Men jag skulle gärna se säkrare "dosrelaterade" resultat som säger mer än att det kan ha en positiv effekt på fertilitet/ reproduktionsframgång för att jag skulle tycka det motiverar den ökade kostnaden som det innebär att köpa astaxanthin.
                      Men självklart, om man är ute efter att boosta färgerna så ger det klart önskad effekt!
                      Nu har jag svamlat färdigt om detta.
                      Jag kommer nog även i fortsättningen tillverka räkmix utan extra tillskott av astaxanthin eller spirulina!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...