Malawi 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Malawi 540 liter

    Hej på er

    I helgen sålde jag av mina jordätare, och har där med ett tomt 540 liters över. Detta kar tänkte jag skulle befolkas av lite snällare icke-mbunas från Malawisjön. Nästa helg anländer ett gäng Aulonocara korneliae (eller hur de nu stavas). Nu funderar jag trots allt på att ha ett par mbunas i karet, men jag funderar på om de blir för tuffa. Jag vill ju inte att den dominerande Aulonocarahannens färger blir lidande p.g.a. ett hetsk mbuna. Mbunan jag funderar på är ett par vildfångade Metriaclima sp. msobo "Magunga". Tror ni att det skulle fungera? Vad jag har hört ska väl msobon vara en snäll mbuna, och karet är ju relativt stort. Jag har dock ingen egen erfaranhet av denna vackra ciklid.

    /Jocke
  • Thomas R.

    #2
    Ursprungligen postat av Banderad
    ...Metriaclima sp. msobo "Magunga". ..... Vad jag har hört ska väl msobon vara en snäll mbuna, och karet är ju relativt stort. Jag har dock ingen egen erfaranhet av denna vackra ciklid.
    Msobon är en mkt vacker fisk! För att vara en metriaclima så är den relativt snäll, men den kan bli rejält stor och därmed lite bufflig.
    Men testa, färgar inte Aulonocaran ut, alt. inte klarar av att hävda revir så får du väl flytta msobon till ngt annat akvarium.

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      Annars

      Är ju Ps Acei en väldigt snäll mbuna. Inte så färgrann men snäll,,,,,,,

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av Thomas R.
        Msobon är en mkt vacker fisk! För att vara en metriaclima så är den relativt snäll, men den kan bli rejält stor och därmed lite bufflig.
        Men testa, färgar inte Aulonocaran ut, alt. inte klarar av att hävda revir så får du väl flytta msobon till ngt annat akvarium.
        Jo, jag tänkte det. I det andra malawikaret går dock ett gäng golden, och det blir onekligen lite kaka på kaka (tänker på msobohonan då). Men jag tror att jag gör ett försök.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av doohan
          Är ju Ps Acei en väldigt snäll mbuna. Inte så färgrann men snäll,,,,,,,
          Har haft lite funderingar på Acei med på sikt. Tycker det verkar vara en trevlig liten gynnare. Svårt att undivka mbunas även om man anstränger sig...

          /Jocke

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            Kör A. stuartgranti "cobwe" med M.msobo utan som helst problem och då är hanen säkert 13-14cm riktig bit. De är väldigt snälla och väldigt snygga även de knallgula honorna
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Ursprungligen postat av Cichlidaholic
              Kör A. stuartgranti "cobwe" med M.msobo utan som helst problem och då är hanen säkert 13-14cm riktig bit. De är väldigt snälla och väldigt snygga även de knallgula honorna
              Jag köper nog msoboparet imorgon eller i övermorgon. Har kikat på dem länge nu....

              /Jocke

              Kommentar

              Arbetssätt...