Okänd Aulonocara hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linkjr

    Okänd Aulonocara hona

    Hej. Jag är ny här, men erfarenheten för malawiciklider finns till viss del.
    Jag har skaffat en Aulonocara hona enligt bild som jag dock inte vet namnet på. Enligt förra ägaren skulle det tydligen vara en Fire Fish hona, men jag förblir tveksam. Blir ens Fire Fish honor bruna??

    Den är i nuläget cirka 7cm lång.
    Jag har tittat i en bok jag har här hemma, men ingen verkar likna denna ciklid.

    Så nu frågar jag istället er som möjligen har denna eller har haft denna ciklid hemma vad det är för Aulonoca hona som simmar i mitt akvarium.

    Uppskattar ett svar, klicka på länken för en bild på fisken. Fotot har jag personligen tagit, glöm den mindre vita fisken vid sidan om (det där är däremot en Fire Fish).



    /Linkjr
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    [QUOTE=Linkjr;762880]Hej. Jag är ny här, men erfarenheten för malawiciklider finns till viss del.
    Jag har skaffat en Aulonocara hona enligt bild som jag dock inte vet namnet på. Enligt förra ägaren skulle det tydligen vara en Fire Fish hona, men jag förblir tveksam. Blir ens Fire Fish honor bruna??

    Den är i nuläget cirka 7cm lång.
    Jag har tittat i en bok jag har här hemma, men ingen verkar likna denna ciklid.

    Så nu frågar jag istället er som möjligen har denna eller har haft denna ciklid hemma vad det är för Aulonoca hona som simmar i mitt akvarium.

    Uppskattar ett svar, klicka på länken för en bild på fisken. Fotot har jag personligen tagit, glöm den mindre vita fisken vid sidan om (det där är däremot en Fire Fish).




    Visst kan firefishen få bruna yngel, det kan vara en firefish, det kan också vara en annan aulonocara.

    Det är väldigt svårt att se skillnad på honorna.
    Men säger den förra ägaren, att det är en firefish hona så får du väl gå på det.Janne




    ]

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      #3
      Ursprungligen postat av Linkjr
      Hej. Jag är ny här, men erfarenheten för malawiciklider finns till viss del.
      Jag har skaffat en Aulonocara hona enligt bild som jag dock inte vet namnet på. Enligt förra ägaren skulle det tydligen vara en Fire Fish hona, men jag förblir tveksam. Blir ens Fire Fish honor bruna??

      Den är i nuläget cirka 7cm lång.
      Jag har tittat i en bok jag har här hemma, men ingen verkar likna denna ciklid.

      Så nu frågar jag istället er som möjligen har denna eller har haft denna ciklid hemma vad det är för Aulonoca hona som simmar i mitt akvarium.

      Uppskattar ett svar, klicka på länken för en bild på fisken. Fotot har jag personligen tagit, glöm den mindre vita fisken vid sidan om (det där är däremot en Fire Fish).



      /Linkjr
      Har hört att vissa får ett par grå/bruna yngel imellan åt på fierfish men den lilla du har med på bilden har den färgen som mina fierfish yngel samt honorna har.. har ingen som helst koll på vilken hona det är men kan bara säga att ta inga yngel på något du inte e 100% säker på vad det är.. Hoppas att du får hjälp med vilken hona det kan vara . men e gissning skulle kunna vara fierfish om förra ägaren sagt det. tycker annars att det e nästan omöjligt att hjälpa dig då dom flesta alu. honorna e väldigt snarlika
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • januari 2007
        • 869

        #4
        [QUOTE=malawijanne;762884]
        Ursprungligen postat av Linkjr
        Hej. Jag är ny här, men erfarenheten för malawiciklider finns till viss del.
        Jag har skaffat en Aulonocara hona enligt bild som jag dock inte vet namnet på. Enligt förra ägaren skulle det tydligen vara en Fire Fish hona, men jag förblir tveksam. Blir ens Fire Fish honor bruna??

        Den är i nuläget cirka 7cm lång.
        Jag har tittat i en bok jag har här hemma, men ingen verkar likna denna ciklid.

        Så nu frågar jag istället er som möjligen har denna eller har haft denna ciklid hemma vad det är för Aulonoca hona som simmar i mitt akvarium.

        Uppskattar ett svar, klicka på länken för en bild på fisken. Fotot har jag personligen tagit, glöm den mindre vita fisken vid sidan om (det där är däremot en Fire Fish).




        Visst kan firefishen få bruna yngel, det kan vara en firefish, det kan också vara en annan aulonocara.

        Det är väldigt svårt att se skillnad på honorna.
        Men säger den förra ägaren, att det är en firefish hona så får du väl gå på det.Janne




        ]
        Se på fasiken janne. Tittade vi i samma facit
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Oden70
          Har hört att vissa får ett par grå/bruna yngel imellan åt på fierfish men den lilla du har med på bilden har den färgen som mina fierfish yngel samt honorna har.. har ingen som helst koll på vilken hona det är men kan bara säga att ta inga yngel på något du inte e 100% säker på vad det är.. Hoppas att du får hjälp med vilken hona det kan vara . men e gissning skulle kunna vara fierfish om förra ägaren sagt det. tycker annars att det e nästan omöjligt att hjälpa dig då dom flesta alu. honorna e väldigt snarlika
          Tyvärr Oden, försent igenJanne

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Tyvärr Oden, försent igenJanne
            Japp, säger min fru också
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • Linkjr

              #7
              Tackar...

              Tack så mycket för era svar, janne och oden. Har letat lite bättre på nätet och det visade sig visst vara en aulonocara Fire Fish.
              Det är så att 75% av alla Fire Fish blir normala (dvs vita för att sedan övergå till den vackra färgen röd) medan 25% av Fire Fish blir bruna (inget bevis på att det är en hona men enligt förra ägaren skulle det vara en hona).
              Nu ska man ta ovanstående siffror med nya salt men i vilket fall som helst är jag glad över att jag fått reda på hur det ligger till!

              Ha en trevlig helg och se nu till att ta hand om era fiskar.

              Kommentar

              • lejon62
                Användare
                • oktober 2006
                • 6

                #8
                är det den lilla på bilden så är det en firefish har själv en del i den färgen,,, den andra är väl en A baenchi benga hona

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ifall den ör brun/grå som liten kommer den nog inte bli en firefish som vuxen.

                  Firefish är ett handelsnamn på denna urvalsodlade/hybridiserade(hur dom nu gjort)) fisk. Ser den inte ut som en firefish så är det endast en fisk där det slagit tillbaka i urvalsodlingen. Att odla vidare på den är ju inte någon strålande ide eftersom jag förmodar att det kommer ge ännu fler yngel där det slår fel i pigmentet vilket tar oss än längre bort från den fisken som kallas firefish.

                  Det är vad jag anser och tycker... Jag har/hade några honor som kunde ge sånna yngel men dom har jag nu tagit bort så alla dom honorna jag har ger 100% firefish yngel, det gäller i kombinationen men en specifik hane jag kör på.
                  Byter jag hane vet jag inte hur det blir.

                  Men att kalla den fisken du har på bild för firefish är ingen bra ide tycker jag, för så ska dom absolut inte se ut, det va lixom inte tanken plus att många andra tar ju efter och börjar kalla sin grå/bruna fiskar för firefisk vilket kanske inte e så lyckat i längden. Tycker jag =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...