Frågor till Anton Lamboj Ciklidstämman(Västafrika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna Österman
    Användare
    • mars 2006
    • 282

    Frågor till Anton Lamboj Ciklidstämman(Västafrika)

    Idén kläcktes i stämmo-tråden att starta en tråd med frågor till Anton Lamboj, ställa dem på Ciklidstämman i april och sedan sammanfatta i en artikel. Jag har tagit på mig att skriva artikeln så fram med era bästa Västafrika-frågor.
    Fiskar är vänner-inte mat!
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #2
    Har några frågor om Pseudocrenilabrus nicholsi.

    1.Hur ser en typisk bioptop ut ?
    2.Finns detr olika varianter, storlek,färg ??, om ja, var finns de snyggaste?
    3.Har läst att de är vackrare i surt vatten,stämmer det ?

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      lite frågor om

      1 Tilapia flava, Finns den inom hobbyn ?,

      2 Tilapia guinasana, Finns den inom hobbyn ?, gärna en kort beskrivning av fisken, beteende,storlek,biotop osv

      3 Tilapia deckerti, Hur ser typisk biotop ut ?, gärna en kort beskrivning av fisken, beteende,storlek osv

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        2 Tilapia guinasana, Finns den inom hobbyn ?, gärna en kort beskrivning av fisken, beteende,storlek,biotop osv

        3 Tilapia deckerti, Hur ser typisk biotop ut ?, gärna en kort beskrivning av fisken, beteende,storlek osv
        Dessa två arter skriver han faktiskt om i del 4 av artikelserien. Den kommer i Ciklidbladet 2/2009. Han har troligen ett svar alltså!
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          lite frågor om

          1 Tilapia flava, Finns den inom hobbyn ?,

          2 Tilapia guinasana, Finns den inom hobbyn ?, gärna en kort beskrivning av fisken, beteende,storlek,biotop osv

          3 Tilapia deckerti, Hur ser typisk biotop ut ?, gärna en kort beskrivning av fisken, beteende,storlek osv
          Hej
          Sitter här och läser Lambojs bok "The Cichlid Fishes of Western Africa" och det finns en del info om dem. Av de frågor du ställer så beskrivs framförallt biotoperna. Flava och guianasana verkar ha förts in vid något tillfälle, dock verkar de vara långt ifrån vanliga.

          Min fråga:
          Lamboj har på cichlidae.com lagt upp bilder på flera "nya" Steatocranus. Jag kom över ett par Steatocranus sp. "square head" som Lamboj ska ha odlat själv och för första gången fört till Sverige. Ibland verkar det som square head är en synonym till S. bleheri, men samtidigt finns det olika bilder på dem på förut nämnda sida. En annan sida där detta har diskuterats är http://forum.apistogramma.com/showthread.php?t=8116
          Det vore väldigt intressant om Lamboj kunde berätta det senaste och sina egna teorier om hur det står till i detta släkte...
          En annan undran är ifall det finns något knep att trigga dem till lek. Min hona är än så länge rätt liten så jag får nog vänta några månader eller så.
          Förhoppningsvis kan jag vara där och bevittna hans föredrag.
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            God idé. En grej jag lurat på är om det finns någon slags förteckning över alla varianter på P. taeniatus. Det är en sådan sanslös mångfald att jag inte hittar något som täcker alla. Håller man koll på dem eller "driver" varianterna fritt? Kan man "garantera" fångstplatser för fisken enligt någon förteckning?

            Bifrågor är vilka fiskar man ofta hittar tillsammans med mindre västafrikanska ciklider, om några. Tetror, barber, killis, labyrinter, malar - allt av intresse (samt också om andra arter än ciklider är möjliga att få fatt i).

            Biotoper generellt är också av intresse, men har inga direkta frågor om det. Jag antar helt fräckt att de flesta biotoper (eg. habitat) inte skiljer sig särdeles mycket mellan världsdelarna i mindre tropiska vattendrag.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Lite frågor om Hemichromis

              1. Vilken Hemichromis tycker du är snyggast ?
              2. Det finns ju nu rätt många "nya" Hemichromis spec osv, kan vi förvänta oss ännu fler och finns det någon extra trevlig variant som ännu inte finns inom hobbyn?

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #8
                P.sacrimontis har länge varit ett frågetecken för mig. Vad gör den till en egen art?
                Varför godkänner inte fishbase den som en egen art utan har den mer som en "lokalvariant" av P.pulcher?

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Fishbase anger 3 olika Psudocrenilabrus philander, Psudocrenilabrus philander philander, Psudocrenilabrus philander dispersus och Psudocrenilabrus philander luebberti,. Jag skulle vilja veta vad som skiljer de olika varianterna, färg/utseende storlek osv. Just för denna art/arter så finns det uppgifter på rätt stora storlekskillnader 6-11 cm.
                  Dessutom om det inom arterna finns olikheter mellan ollika fångstplatser,
                  Jag har vid några tillfällen sett angivna fångstplatser i grossistlistor men
                  då enbart med namnet Psudocrenilabrus philander ” fångstplats”.

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Enligt Lambojs bok skiljer det en del i storlek mellan de oilka underterna av Psudocrenilabrus philander. 12 cm för P. p. p., 10 cm för P. p. d. och 8 cm för P. p. l.
                    Han skriver också att det är väldigt svårt att bestämma de olika underarterna och han gör därför en gemensam beskrivning för Psudocrenilabrus philander i boken. Men att man ska ha i åtanke att det finns tre underarter, och att det troligtvis finns fler underarter som ännu inte beskrivits.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Skulle gärna få en lite info om hur västafrikanska ciklider kommer till oss i Europa. Finns det lagliga seriösa företag som samlar in och exporterar
                      och i så fall var och hur många?. Eller är det privatpersoner som samlar in ??.
                      Och hur ser framtidsutsikterna ut ?, kommer exporten att utveckas eller vad?

                      Kommentar

                      • Gabbi
                        Användare
                        • april 2002
                        • 897

                        #12
                        Ursprungligen postat av HåkanM
                        2 Tilapia guinasana, Finns den inom hobbyn ?, gärna en kort beskrivning av fisken, beteende,storlek,biotop osv
                        Den rackarn har jag sett i det vbilda vid dess två biotoper, Lake Guinas och Lake Otjikoto. (Den sista är den inplanterad vid)
                        Miljön är bisarr, det är bara lodräta klippor och djupt vatten då det är något slags sjunkhål.
                        Bisarr är även fisken, då den inte är färgad efter kön som vi är vana vid, utan det verkar helt valfritt vilken färg individen tar.
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gabbi
                          Bisarr är även fisken, då den inte är färgad efter kön som vi är vana vid, utan det verkar helt valfritt vilken färg individen tar.
                          Alla regnbågens färger?
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • april 2002
                            • 897

                            #14
                            Minns inte hur många olika jag såg, men jag såg grönaktig, gult, blått och något mönstrad textilaktigt.
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • november 2005
                              • 1294

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gabbi
                              Minns inte hur många olika jag såg, men jag såg grönaktig, gult, blått och något mönstrad textilaktigt.
                              På den danska sidan http://cichlids.akvariefisk.dk/speci...apia_guinasana finns det uppgifter om att denna art finns i 6
                              färgvarianter, dark blue, blue striped, olive, olive striped, pale blue och black
                              "Vill ha " begäret ökar bara ju mer man får veta om denna fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...