Frågor till Anton Lamboj Ciklidstämman(Västafrika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Skulle gärna få en lite info om hur västafrikanska ciklider kommer till oss i Europa. Finns det lagliga seriösa företag som samlar in och exporterar
    och i så fall var och hur många?. Eller är det privatpersoner som samlar in ??.
    Och hur ser framtidsutsikterna ut ?, kommer exporten att utveckas eller vad?
    Sådana frågor är jag också nyfiken på. Exporter från Västafrika verkar minst sagt sporadiska, men genom dessa exporter så ser man en hel del intressant fisk, om än bara på bild. Jag tror västafrika har otroligt mycket mer att ge ur akvaristisk synvinkel. Känns generellt rätt outforskat med arter. Jag vet att det finns flera fina små tetror, flera fina små barber, många labyrintfiskar, en hel del små malar (inkl. sugmalar) samt inte minst mängder med killis som man sällan ser i hobbyn. Det är visserligen ett sidospår från cikliderna, men jag är nyfiken på dessa arter. Kunde han säga något om det vore jag tacksam.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #17
      Vore även kul att få veta om och vad det finns för växter lämpliga för våra akvarium

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Vore även kul att få veta om och vad det finns för växter lämpliga för våra akvarium
        Undrar om Lamboj kan sådant, och om vi ska ta den tiden från honom med att diskutera växter. Växterna från Västafrika är något enklare än fisken, som jag greppar det. Anubias, Crinum, Bolbitis samt alla kosmopoliter funkar bra (t ex Vallisneria och Ceratophyllum), om man vill ha ett biotopkar. Har i baknacken att Hydrilla och Lagarosiphon också är därifrån, likaså ett duktigt gäng Aponogeton (från Madagaskar oftast). De sistnämnda är dock ruggigt svåra att hålla en längre tid i akvarium, om jag förstått Kasselman rätt.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          "Om du fick välja plats för din nästa månad att studera en eller ett par specifika arter...vilken destination skulle det bli, vilka arter skulle det handla om...och varför?"
          Senast redigerad av StefanL; 13 februari 2009, 22:40.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #20
            2 nya frågor

            1. Om du fick välja endast en art ciklid från västafrika att ha i ditt akvarium,
            vilken skulle det bli då ?

            2. Finns det eller är det sannolikt att det finns oupptäckta arter i västafrika
            som skulle tänkas passa i våra akvarier ?. Isåfall var och vilka släkten ?

            Kommentar

            Arbetssätt...