Kan man göra så här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    Kan man göra så här?

    Köpte 3st små röd rubin för några mån sen. Den ena honan fick en skada på hjälen när hon fångadfes. Det läker inte ihop utan det hänger liksom en liten flik vid hjälen. Hom är välldigt pigg och vekar inte bekymras sig om detta.

    Jag undrar om man kan klippa bort den lilla fliken?

    Läker det ihop sen tror ni?

    Tycker ni detta är djurplågeri om man gör det?


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Mattias777
    Köpte 3st små röd rubin för några mån sen. Den ena honan fick en skada på hjälen när hon fångadfes. Det läker inte ihop utan det hänger liksom en liten flik vid hjälen. Hom är välldigt pigg och vekar inte bekymras sig om detta.

    Jag undrar om man kan klippa bort den lilla fliken?

    Läker det ihop sen tror ni?

    Tycker ni detta är djurplågeri om man gör det?
    Jag tror inte att det läker ihop om du klipper bort det.

    Om du gör detta så är ett tips att lägga fisken på något vått t ex en handduk och täcka över ögonen på fisken. Se till att du håller stadigt och genomför sedan snabbt operationen med en mycket vass sax, t ex en nagelsax.

    Nu var ju inte detta svar på huvudfrågan: Är dett djurplågeri. Det överlåter jag till någon annan att svara på.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag tror inte att det läker ihop om du klipper bort det.

      Om du gör detta så är ett tips att lägga fisken på något vått t ex en handduk och täcka över ögonen på fisken. Se till att du håller stadigt och genomför sedan snabbt operationen med en mycket vass sax, t ex en nagelsax.

      Nu var ju inte detta svar på huvudfrågan: Är dett djurplågeri. Det överlåter jag till någon annan att svara på.
      Ok, tack för tippset =) Om det inte läker ihop får det nog vara som det är....


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Om det är en rent fysisk skada som egentligen redan läkt ihop, men fliken är kvar, så hade jag låtit det vara. Om fisken inte lider av det, äter normalt och inte tappar hull så bör det vara ok. Ser det som mer djurplågeri att trixa med fisken om den funkar i grunden.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • job
          Användare
          • december 2006
          • 30

          #5
          Låt den vara

          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Om det är en rent fysisk skada som egentligen redan läkt ihop, men fliken är kvar, så hade jag låtit det vara. Om fisken inte lider av det, äter normalt och inte tappar hull så bör det vara ok. Ser det som mer djurplågeri att trixa med fisken om den funkar i grunden.

          Hilsen,

          P
          Håller med Patrik, jag hade låtit fisken vara om den mår bra.

          // Jonas

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Tack, då låter jag den vara. Den är nog inte ens medveten om att den har en flik.....


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ibland är det bättre att åtgärda men det är svårt att säga utan bild. Men Mattias säger "då låter jag bli om det inte läker" så är det helt självklart att låta bli. Me nibland så är det motiverat att operera, men man ska ha lite koll på vad man håller på med...
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Ibland är det bättre att åtgärda men det är svårt att säga utan bild. Men Mattias säger "då låter jag bli om det inte läker" så är det helt självklart att låta bli. Me nibland så är det motiverat att operera, men man ska ha lite koll på vad man håller på med...
                Kan försöka ta en bild imorgon så kanske du kan förmedla en uppfattning om vad som är bäst att göras.


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Här är en bild på honan med fliken. I vissa vinklar syns det mer än på bilden...
                  Vad tror du Ola?


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mattias777
                    Här är en bild på honan med fliken. I vissa vinklar syns det mer än på bilden...
                    Vad tror du Ola?
                    Jag ser nog knappt vad problemet är. Jag hade inte börjat trixa om det inte ser helt vansinnigt ut eller verkar vara ivägen.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Jag ser nog knappt vad problemet är. Jag hade inte börjat trixa om det inte ser helt vansinnigt ut eller verkar vara ivägen.
                      Syns för dålig på denna bild men det är en flik vid hjälen, skall försöka ta en bättre bild.....


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #12
                        Tog en skruttig bild där fliken syns.


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Som jag sagt tidigare, är honan pigg, äter bra och inte tappar hull så hade jag inte gjort någonting. Självklart är det estetiskt störande, men ska du ha fisken att odla på så vet du ju vad problemet är och det borde inte påverka något som jag ser det i nuläget.

                          Du vill få bort en flik som stör - dig eller fisken (?), och är beredd att ta en såpass stor risk att fisken inte överlever. Ett ingrepp kan mycket väl leda till att fisken trillar av pinn. Ur min synvinkel är det dessa två saker som står mot varandra.

                          Nå, jag låter förmodligen mer kategorisk än jag är, men så tänker jag.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1493

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Som jag sagt tidigare, är honan pigg, äter bra och inte tappar hull så hade jag inte gjort någonting. Självklart är det estetiskt störande, men ska du ha fisken att odla på så vet du ju vad problemet är och det borde inte påverka något som jag ser det i nuläget.

                            Du vill få bort en flik som stör - dig eller fisken (?), och är beredd att ta en såpass stor risk att fisken inte överlever. Ett ingrepp kan mycket väl leda till att fisken trillar av pinn. Ur min synvinkel är det dessa två saker som står mot varandra.

                            Nå, jag låter förmodligen mer kategorisk än jag är, men så tänker jag.

                            Hilsen,

                            P
                            Ja, då låter jag den vara såklart. Det är bara så att jag inte är så kunnig när det gäller hur fiskar läker vid ett inngrepp. Det är mest att det stör mig med det där med fliken. Tack för svar alla =)


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mattias777
                              Ja, då låter jag den vara såklart. Det är bara så att jag inte är så kunnig när det gäller hur fiskar läker vid ett inngrepp. Det är mest att det stör mig med det där med fliken. Tack för svar alla =)
                              Mattias, jag tycker att du gör rätt i att låta den få vara kvar.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...