Tropheus kiriza

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    Tropheus kiriza

    Hallå !
    Har nyligen köpt en grupp kiriza och undrar över om även honor kan få den oranga färgen som jag sett att dom stora hanarna får?? I de gula bandet fins det en massa oranga inslag som jag inte ser hos alla dom något mindre fiskarna. Tyvärr så vet jag inte könsindelningen så jag hoppades att detta kunde vara en genväg för att könsindela dom. Dom störrsta fiskarna(som jag misstänker är hanar)är ca 12cm, dom mindre(honorna?)ca 8-10cm. Men några av dom mindre bär även dom här oranga inslagen. Sen undrar jag vidare om hanarnas gula band kommer att bli orangt eller om det stannar med dom här oranga inslagen??

    mvh Stefan
    mvh Stefan
  • Ps.Daniel

    #2
    Honorna är större än hanarna....

    DANIEL

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • april 2002
      • 953

      #3
      vadå honorna är större än hanarna????

      mvh Stefan
      mvh Stefan

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Jag tror inte att du skulle genom färgskillnader i banden avgöra om det är en hanne eller hona. Har du redan en fungerande grupp är det ju egentligen inte så viktigt att könsbestämma dem, men enklast och säkrast gör du detta genom att granska analöppningen.

        Hannarna växer normalt fortare, färgar ut tidigare och är mer dominanta.

        David
        David

        Kommentar

        • stiffe
          Användare
          • april 2002
          • 953

          #5
          Jag har nu vänt o kollat på firrarna o det verkar stämma med att det oranga tillhör hanarna.Tyvär så var det fler hanar än honor,12 hanar 10 honor.Har precis fått lek,en hona tuggar,men undrar ändå ska jag verkligen behålla alla hanarna???

          mvh Stefan
          mvh Stefan

          Kommentar

          • kilova
            Användare
            • april 2002
            • 327

            #6
            du ska nog inte vara orolig att du har fler hanar än honor då brukar ju honorna få vara ifred när dom tuggar det brukar bara bli fler ynel i en mix ,jag kör alltid med lika många hanar som honor altså 50/50 så ta det lungt och njut av dina fiskar...
            mvh kim

            kilova
            Tropheus moori golden kazumba F1
            Tropheus dubosi F1
            Tropheus Chaitica F1
            Tropheus red chimba F1
            Tropheus black pemba F1
            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
            Tropheus moori bärnsten F1
            Tropheus moori kejsare
            Mvh Kim

            Kommentar

            Arbetssätt...