Callochromis pleurospilus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppehb
    Användare
    • februari 2008
    • 124

    Callochromis pleurospilus

    Jag sitter nu och tittar på ett par som leker. Hanen har en liten grop som han fixat till och jag har sett honan släppa flera ljusröda romkorn ett i tagen som hon plockar upp. Hanen lurar henne att hans analfena ,som är röd längst ut är ett och hon nafsar efter den så att äggen befruktas. Riktigt kul att titta på. Men hur länge ruvar hon? Jag har hört att ynglen sen bara spottas ut och får klara sig själva, sen att de är jätte små. Finns det någon chans att man får några att klara sig i ett kar med andra Tanganyikaciklider?

    Edit: Fick att anfall och använde sökfunktionen och den som söker den finner...
    Senast redigerad av jeppehb; 06 januari 2009, 22:12.
  • Mia L
    Användare
    • april 2002
    • 83

    #2
    Vilken lycka att få se leken. Grattis!
    Jag har en liten grupp men lyckas aldrig få se leken. Jag brukar lyfta upp mina honor efter ca 21 dagar. Oftast så brukar honan spotta ut ungarna redan i håven. Dom brukar aldrig ta in ungarna igen. När dom har bestämt sig så har dom
    Ungarna är ca 7-8 mm stora beroende på hur lång tid som gått men om jag vore du skulle jag inte hoppas på att några överlever. Som sagt dom har inget beskydd och dom är mycket små och hjälplösa.
    Jag brukar ibland även låta honan spott själv i ett kar men det tenderar att bli ganska få ungar kvar så jag tror att hon själv äter dom ibland.

    Lycka till!
    Mia L

    Kommentar

    • jeppehb
      Användare
      • februari 2008
      • 124

      #3
      Tack för svar Mia. Ja det är kul att titta på, de håller på lite fortfarande, och det lustiga är att en mindre hane passar på att försöka leka med henne i samma grop när den större hanen har fullt upp med att jaga bort andra. Det blir liv i luckan när han blir påkommen...
      Sen får livscykeln ha sin gång i karet. Klarar någon sig i slutänden får jag se det som en bonus. Bara att hoppas...

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Instämmer med Mia. Honan kan mycket väl kalasa på sina egna yngel. Tömmer man honan efter ca tre veckor, och sätter ynglen i separat kar så brukar det funka ok (om vattnet är samma som där honan gick i). Spottkar är inte hundra för dessa fiskar, helt sant att om de spottat en gång så är det så. Har aldrig lyckats med dem i kar där det går andra fiskar.

        Lycka till!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Kan man bygga upp ett redigt stenröse av småstenar, så att de stora fiskarna inte kommer in i röset, så finns stor chans att det blir en hel del överlevande.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Tedde
            Användare
            • september 2006
            • 100

            #6
            Jag har fått ett par kullar på mina callochromis pleurospilus, är ganska imponerad av antalet yngel på en sådan liten fisk. Första kullen gav 21 yngel på förstagångstugg honan var inte mer än typ 5cm.
            I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

            Kommentar

            Arbetssätt...