Döda hästnosar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Döda hästnosar...

    Har varit bortrest några dagar (3) och haft akvarierna nedsläckta etc. Dessutom började en powerhead suga luft precis innan avfärd så den stängdes bara av - men där finns ett ytterfilter också som pumpar 1000 l/tim.

    Väl hemkommen upptäcker jag att minst 3, troligen 4 av mina Irsacae har gått hädan - dött!!...allt verkar OK i karet i övrigt och allt verkade OK när jag stack. Undrar vad som kan ha hänt.

    Det positiva är att två kvarvarande Irsacae verkar hålla ihop och vara ett par...

    Men vad har inträffat? Tål de inte lite mörker några dagar? Har de två slagit ihjäl de överlevande?

    Dagsljus finns ju - men jag brukar sälcka karen när jag åker bort en kortis!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Limmet
    Användare
    • januari 2009
    • 51

    #2
    Powerheaden du stängde av. Den råkade inte vara kopplad till ett filter som det blev syrefritt i nu?

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Eller var det den powerheaden som satte fart på ytan och såg till att vattnet blev så syrerikt som hästnosarna vill ha det?

      Om det är som Limmet misstänker borde det väl inte spela någon roll så länge inte filtret startas upp igen?
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        hästnosar är syre krävande och kanske den avstängda powerheaden gjorde att syre nivån blev för kass.
        riktig otur iaf.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Tack för svar och "kondoleanser"!

          PH som jag stängde var kopplad till ett filter (men alldeles nyrengjort) och då borde ju problemen komma om den startas upp igen utan rengörning? Eller?

          Men - och kanske var det det som gjorde det - en del av ytrörelsen försvann ju iom att PH kopplades från...dock står även ytterfiltrets utblås för ytrörelse...kanske tom en större del än det avstängda PH...

          Syrekrävande vet jag ju att dessa är - hästnosarna alltså - men att det skulle kunna dra till så omedelbart och dessutom för så många, 4 st. (har hittat tre lik - men ser bara 2 simmande så ett till finns eller är "expedierat")

          Var lite inne på att de två - som lever och verkar må OK - i parbildandet klått upp de andra 4 och därmed åstadkommit det hela...men känns lite långsökt bl.a för att jag borde ha sett tendenser tidigare och att Irsacaen ju är förhållandevis fredlig.

          Nå - surt är det och ledsamt för fiskarna skull. Mitt fel, skulle naturligtvis inte bara kopplat ur PH:n utan åtgärd...men bilen var lastad med familjen för avfärd till farmor..så vad gör man. Hade inte blivit direkt populär om jag sagt att jag behöver 2 timmar för att rensa akvariet - sen åker vi!!!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          Arbetssätt...