Oupptäckta djuplevande malawi.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    Oupptäckta djuplevande malawi.

    Hej.

    I boken malawiciklider i sin naturliga miljö av Ad Konings står det att det finns ca 250-300 ouptäckta arter i malawisjön som simmar i de djupare regionerna. Man har tydligen fiskat upp en del av dessa arter med nät.

    Vet nån om man skulle kunna ha dessa i akvarium? Är det stora eller mindre ciklider eller kanske blandat?

    Vilka djup talar vi om här?

    Finns det bilder att se dessa dom fiskat upp med nät?
    Senast redigerad av Mattias777; 06 januari 2009, 18:01.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det finns två vetenskapliga böcker där dessa delvis tas upp:

    Jos Snoek, redaktör - The cichlid diversity of Lake Malawi/Nyasa/Niassa: identification, distribution and taxonomy . Jag reserade den i Ciklidbladet 3/2005.

    George Turner - Offshore Cichlids of Lake Malawi.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Det största problemet med att ha dem i akvarium är väl att få upp fisken till ytan när man fångar dem, simblåsan är ju känslig för tryckändringen. Men det ska tydligen gå att injicera fisken med något, har för mig att det var adrenalin. Men allt har ju en gräns, bara att ta upp en fisk från 30 meter är ju rätt mycket.

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Det finns två vetenskapliga böcker där dessa delvis tas upp:

        Jos Snoek, redaktör - The cichlid diversity of Lake Malawi/Nyasa/Niassa: identification, distribution and taxonomy . Jag reserade den i Ciklidbladet 3/2005.

        George Turner - Offshore Cichlids of Lake Malawi.
        Var det bra böcker? Fanns det bilder?


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Var det bra böcker? Fanns det bilder?
          Vetenskapliga med bilder på fisk i sprit. Jag rekomenderar egentligen ingen akvarist att köpa dem men de är kul att titta i.

          De Diplotaxodon som finns i Hull (och som jag är lovad yngel efter) fångades som ägg i en hona. Honan dog förstås på vägen upp, men äggen klarade sig.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Vetenskapliga med bilder på fisk i sprit. Jag rekomenderar egentligen ingen akvarist att köpa dem men de är kul att titta i.

            De Diplotaxodon som finns i Hull (och som jag är lovad yngel efter) fångades som ägg i en hona. Honan dog förstås på vägen upp, men äggen klarade sig.
            Spännande, då får du visa lite bilder sen när du fått dom


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Mattias777
              Användare
              • november 2006
              • 1493

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Det största problemet med att ha dem i akvarium är väl att få upp fisken till ytan när man fångar dem, simblåsan är ju känslig för tryckändringen. Men det ska tydligen gå att injicera fisken med något, har för mig att det var adrenalin. Men allt har ju en gräns, bara att ta upp en fisk från 30 meter är ju rätt mycket.
              Då är det nog inte realistiskt att vi får se dessa i hobbyn om inte nån drastisk uppfinning kommer fram.


              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Det beskrevs ett 30 tal nya Placidochromis härom året. Många av dem lever på djupare vatten.
                I boken "The cichlid diversity of Lake Malawi/Nyasa/Niassa" som recenseras i kommande nummer av Ciklidbladet beskrivs 35 nya Placidochromis-arter! Det handlar främst om djuplevande arter. En komplett lista finns här (http://www.fmnh.helsinki.fi/users/haaramo/Metazoa/Deuterostoma/Chordata/Actinopterygii/Perciformes/Labr
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • patdah
                  Användare
                  • december 2008
                  • 64

                  #9
                  Med tanke på att sjön är 700 meter djup så lär det nog finnas bra många konstiga djur som lär vara ganska svåra att fiska upp i levande tillstånd

                  Kommentar

                  • Markie
                    Användare
                    • september 2008
                    • 512

                    #10
                    På vilket djup går gränsen för att simblåsan ska klara av en direkt uppstigning?
                    Kan det vara så att vissa är kännsligare än andra?

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Hej!
                      Vet ej hur syrehalterna ser ut i Malawi men Tanganyikasjön som ligger runt 1200m djup finns endast syrerikt vatten för större djur mellan 100-200 m.
                      Problem finns i upptagandet av fisk men Bentochrimis tricoti fångas på 40 meter djup i Tanganyika och den ser man ibland i handeln.
                      Mvh Anders
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • palleh
                        Användare
                        • december 2006
                        • 704

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anders i Askim
                        Hej!
                        Vet ej hur syrehalterna ser ut i Malawi men Tanganyikasjön som ligger runt 1200m djup finns endast syrerikt vatten för större djur mellan 100-200 m.
                        Problem finns i upptagandet av fisk men Bentochrimis tricoti fångas på 40 meter djup i Tanganyika och den ser man ibland i handeln.
                        Mvh Anders
                        Har för mig syrehalt gränsen för liv av större djur i malawisjön är runt 200 meter om ja inte minns fel, rätta mig om jag har fel.
                        http://picasaweb.google.com/palleph

                        Nya bilder laddas upp hela tiden


                        Mvh Patrik

                        Kampfisk!

                        Kommentar

                        • William
                          Användare
                          • december 2006
                          • 93

                          #13
                          Jag kan ha fel, men tror att precis som för dykare gäller det väl att uppstigningen inte sker under för kort tid. Sen om det är möjligt att sakta ta upp firrarna från stora djup på något vettigt sätt är ju en annan fråga..

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Jämförelsen med dykare slog mig också. Men att tryckutjämna fiskar låter inte speciellt lönsamt om det inte går att fånga dem i större antal och det är säkert inte problemfritt eftersom jag antar att ljusförhållandena inte är optimala på större djup.
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • Lacustris
                              Användare
                              • juni 2005
                              • 142

                              #15
                              I Danmark (Carstens Dyrhandel/Dansk Malawiimport, Gissels gamla butik) har jag sett några malawi som levde på större djup. Det var några år sedan så jag minns inte arten, silverfärgade och intetsägande dock.

                              Det intressanta var att man hade man tagit äggen från en munruvande hona som fångats med trål. Äggen hade utvecklats och det hade gått bra att dra upp ynglen. Ägg verkar alltså tåla tryckförändringar bra.

                              **EDIT**
                              Minnet klarnade, Diplotaxodon limnothrissa.
                              Går att läsa mer om det här:
                              Senast redigerad av Lacustris; 07 januari 2009, 22:36.
                              Det är aldrig för sent att ge upp!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...