Aulonocara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • job
    Användare
    • december 2006
    • 30

    Aulonocara?

    Har just gjort iordning ett 180 liters Juwelakvarium på mitt kontor. Kan jag ha någon sorts Aulonocara i detta eller är det för litet? Om detta funkar, hur många kan jag ha?
  • Lars-Peter
    Användare
    • oktober 2005
    • 199

    #2
    Nej det ska nog funka bra!
    3-4 hanar och en del honor blir nog bra!
    Tropheus moorii longola sunspots
    Tropheus moorii kasanga red rainbow
    Tropheus sp. Black Kiriza
    Tropheus moorii murago tanzania
    Tropheus brichardi katonga

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Så länge du håller dig borta från jacobfreibergi "otter point" så lär det blir relativt problemfritt.

      Har du ett ordentligt filter så kan du lätt ha +20st Aulonocarer i den burken.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • extreme1
        Användare
        • augusti 2008
        • 39

        #4
        varför ska man undvika dom behöver de mer utrymme eller????

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #5
          Ursprungligen postat av extreme1
          varför ska man undvika dom behöver de mer utrymme eller????
          Dom är väldigt tuffa, minst sagt =)


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av extreme1
            varför ska man undvika dom behöver de mer utrymme eller????
            Ja den är lite mer aggressiv, liksom eurekan är, men om du vill ha en jakobfribergi, så går det även med den baljan, men du får ha lite mer fiskar istället, en ca5 hannar och ca 15 honor går säkert, men du får se till att ha rejäl filterkapacitet, byta mycket vatten.Janne

            Kommentar

            • extreme1
              Användare
              • augusti 2008
              • 39

              #7
              Ursprungligen postat av Mattias777
              Dom är väldigt tuffa, minst sagt =)
              okey jag förstår men i ett typ 540 kar skulle de funka med diverse fiskar eller???

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av extreme1
                okey jag förstår men i ett typ 540 kar skulle de funka med diverse fiskar eller???
                Nej, om du har aggressiva fiskar, så är det bättre om dom går trångt. Janne

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Ursprungligen postat av extreme1
                  okey jag förstår men i ett typ 540 kar skulle de funka med diverse fiskar eller???
                  Jag tycker otterpointen funkat utmärkt med mbunas för då fajtas han med dom en hel del så att hans honor får andas lite med.

                  Jag har haft otterpoint 1+2 i mbuna burkar och då har det funkat kanon men det otimala är som janne säger att man har många hanar och endå fler honor.
                  Senast redigerad av Mattias777; 05 januari 2009, 22:24.


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #10
                    Dom Eureka jag har haft och sett spelar inte i samma division som otterpointen när det gäller tuffhet.

                    Jag vet att Eureka är urvalsodlad på otterpoint men det jag har sett är som att jämföra Muhamed Ali och Tore Skogman om dom skulle fightas när dom var i sin prime


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • Hogan1
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 149

                      #11
                      Kan också lägga till att enligt min erfarenhet med Aulonocara, så funkar det bra så länge det inte finns några klara revir (grottor). När en av hanarna lägger beslag på ett revir, är det kört (så tillvida att den revirhävdande hanen gör ständiga utfall mot alla som närmar sig reviret - och som revir betraktar han ofta hela akvariet efter ett tag).

                      Utan grottor får någon hane försöka bilda ett födosöksrevir - men det har jag inte sett exempel på i något av mina akvarier i alla fall - gissar att det sker mer i vilt tillstånd.

                      När jag har kört revirfritt vilket jag gjorde härom veckan i ett 150-liters, gick där 5 olika Auloncarahanar (och honor). Inga grottor - ingen fight. Nu hade jag iofs ingen Jacobfreibergi - men ändå.
                      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                      Kommentar

                      • job
                        Användare
                        • december 2006
                        • 30

                        #12
                        Inredning

                        Ursprungligen postat av Hogan1
                        Kan också lägga till att enligt min erfarenhet med Aulonocara, så funkar det bra så länge det inte finns några klara revir (grottor). När en av hanarna lägger beslag på ett revir, är det kört (så tillvida att den revirhävdande hanen gör ständiga utfall mot alla som närmar sig reviret - och som revir betraktar han ofta hela akvariet efter ett tag).

                        Utan grottor får någon hane försöka bilda ett födosöksrevir - men det har jag inte sett exempel på i något av mina akvarier i alla fall - gissar att det sker mer i vilt tillstånd.

                        När jag har kört revirfritt vilket jag gjorde härom veckan i ett 150-liters, gick där 5 olika Auloncarahanar (och honor). Inga grottor - ingen fight. Nu hade jag iofs ingen Jacobfreibergi - men ändå.

                        Har nu inrett med mycket grottor (skiffer) över i stort sett hela bottnen, kanske bättre att ha en eller två stora stenar och resten sand.
                        Tror det skulle vara snyggt med något blå och någon gul eller röd art, finns några sådana som passar ihop och inte korsar sig?

                        Kommentar

                        • Hogan1
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 149

                          #13
                          Ursprungligen postat av job
                          Har nu inrett med mycket grottor (skiffer) över i stort sett hela bottnen, kanske bättre att ha en eller två stora stenar och resten sand.
                          Tror det skulle vara snyggt med något blå och någon gul eller röd art, finns några sådana som passar ihop och inte korsar sig?
                          Om du skall ha en röd, blir det ju i så fall Firefish som är en framodlad hybrid och ganska tuff. Blåa, gula och blå-gula finns det gott om. Ser att du bor i Alingsås och föreslår att du tar en tripp till Ciklidhobby i Nol som har ett bra utbud av Aulonocara just nu - med specialpriser på en del varianter.
                          Du kan ju ta en titt längst ner på denna sidan: http://www.ciklid.org/forum/showthre...=57930&page=11 så ser du några av mina.
                          Nedersta bilden är faktiskt en Aulonocara som ingår i Jacobfreibergigruppen och jag tror att det kanske framgår, att den är mindre än de andra. Det beror på att den är yngre - jag har helt enkelt valt en yngre fisk ur den här gruppen, eftersom de är tuffare än de andra.

                          Vad gäller dina grottor så kan du ju pröva att ha det som du byggt upp det nu. Skulle det inte funka, är det ju bara att riva grottorna. Auloncara vill ju iofs ha en hel del öppen sandyta också varför ditt förslag med några stora stenar, låter bättre i mina öron. Det är ingen exakt vetenskap det här - man får prova sig fram lite.
                          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                          Kommentar

                          • job
                            Användare
                            • december 2006
                            • 30

                            #14
                            Tack för tipset

                            Ursprungligen postat av Hogan1
                            Om du skall ha en röd, blir det ju i så fall Firefish som är en framodlad hybrid och ganska tuff. Blåa, gula och blå-gula finns det gott om. Ser att du bor i Alingsås och föreslår att du tar en tripp till Ciklidhobby i Nol som har ett bra utbud av Aulonocara just nu - med specialpriser på en del varianter.
                            Du kan ju ta en titt längst ner på denna sidan: http://www.ciklid.org/forum/showthre...=57930&page=11 så ser du några av mina.
                            Nedersta bilden är faktiskt en Aulonocara som ingår i Jacobfreibergigruppen och jag tror att det kanske framgår, att den är mindre än de andra. Det beror på att den är yngre - jag har helt enkelt valt en yngre fisk ur den här gruppen, eftersom de är tuffare än de andra.

                            Vad gäller dina grottor så kan du ju pröva att ha det som du byggt upp det nu. Skulle det inte funka, är det ju bara att riva grottorna. Auloncara vill ju iofs ha en hel del öppen sandyta också varför ditt förslag med några stora stenar, låter bättre i mina öron. Det är ingen exakt vetenskap det här - man får prova sig fram lite.
                            Tack för tipsen, fina bilder. Självklart köper jag fisken i Nol, hade tidigare tangayikaciklider hemma och de flesta kom från Kent. Tycker han har ett oöverträffat sortiment (Malawi o Tanganyika), bra priser och inget krångel om något skulle strula.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hogan1
                              Om du skall ha en röd, blir det ju i så fall Firefish som är en framodlad hybrid och ganska tuff. Blåa, gula och blå-gula finns det gott om. Ser att du bor i Alingsås och föreslår att du tar en tripp till Ciklidhobby i Nol som har ett bra utbud av Aulonocara just nu - med specialpriser på en del varianter.
                              Du kan ju ta en titt längst ner på denna sidan: http://www.ciklid.org/forum/showthre...=57930&page=11 så ser du några av mina.
                              Nedersta bilden är faktiskt en Aulonocara som ingår i Jacobfreibergigruppen och jag tror att det kanske framgår, att den är mindre än de andra. Det beror på att den är yngre - jag har helt enkelt valt en yngre fisk ur den här gruppen, eftersom de är tuffare än de andra.

                              Vad gäller dina grottor så kan du ju pröva att ha det som du byggt upp det nu. Skulle det inte funka, är det ju bara att riva grottorna. Auloncara vill ju iofs ha en hel del öppen sandyta också varför ditt förslag med några stora stenar, låter bättre i mina öron. Det är ingen exakt vetenskap det här - man får prova sig fram lite.
                              Ja firefishen, som jag nu har hållit i ca 3 år, och faktiskt omvärderat, för att jag trodde vad jag läste att den skulle vara tuff, nej den är inte det minsta tuff varken om det gäller artfränder eller andra firrar, nej jag har inte sett någon av mina firefishar slått ihjäl någon annan firefish, nej jag har inte sett en enda gång som dom har skadat en annan firefishhanne ens.
                              Och då har jag ändå haft utfärgade firefish blandade med med div aulonocarer och hannar av firefish i tre olika baljor.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...