Skygga Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mandis

    Skygga Malawi

    Hej! Jag har ett gäng Malawi (4 Golden, 4 Bright Blue-Zebra och ett par Red Top Hongi) som är nyinflyttade. De var alla framåt och nyfikna (förutom Hongi paret) när jag kollade på dem i zoobutiken, och likaså första dagen här hemma (det var mkt att utforska) och de kom alla väldigt bra överens, simmade som ett enda stort stim. Men efter första natten har de varit jätteskygga av sig, så fort man går förbi eller kommer fram för att titta på de små liven så sticker alla iväg i en härlig fart och gömmer sig i någon av alla de stengrottor de har.
    Nu undrar jag om de beter sig så här för att de är i ett nytt kar och inte riktigt har "vant" sig och kommit till ro (köpte dem för 3 dagar sedan) eller om det beror på något annat?
    Karet hade varit igång i drygt en vecka och en mal har gått och bökat i det under den tiden. När jag startade det hade jag i EasyLife FFM och bakterikultur för att "kickstarta" lite.
    Jag gjorde ett vattenbyte innan jag hade i dem och tillsatte EasyLife FFM.
    Tempen ligger på ca 27 grader, skulle vilja ha ner den lite men även om jag vrider ner doppvärmaren fullt så ändras den inte..?

    Jag är tacksam för alla förslag och ideér ni har om vad skyggheten kan bero på.

    //Amanda
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Det brukar ta ett tag innan firrarna vänjer sig vid rörelser runt burken. Efter ett tag så kommer de förstå att du betyder mat och de kommer de stå vid framrutan och trycka så fort du rör dig i rummet.

    Det man kan tänka på är att de blir rädda för skuggor så om du har lampor som gör att det faller skuggor i burken när du närmar dig så kan det bero på det. Men jag tror som sagt inte att det är ngt du behöver oroa dig för eller ändra på, det kommer lösa sig efter ett tag.

    Det där med doppvärmaren låter inte så bra. Behöver du ha den? Vad blir det för temp om du stänger av den helt? Det tar ju ett tag innan tempen går ner om man justerar på doppvärmaren. Doppvärmare som ballar ur e inget kul!

    Kommentar

    • Mandis

      #3
      Ok, tack! Jag antog (hoppades) på att det bara var en vanefråga Får se hur de beter sig längre fram, de är fortfarande rätt så små dessutom (har hört att ungfisk är skyggare).

      Jag har inte provat att koppla ur den helt, får göra det imorgon då jag har bättre uppsikt över temperaturförändringar. (Vem vet, kanske klarar mig utan den :p) Är 27 grader för varmt annars? Vill ju inte att de ska gå på högvarv.

      Tack för ditt svar!

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        27 grader e helt ok, men det är inte kul om doppvärmaren ballar ur och "kokar" fiskarna. Den verkar ju inte funka som den ska om inte tempen går ner när du justerar den. Beroende på vilken temp man har i rummet och hur mycket värme pumpar och belysning ger så kan man slippa doppvärmare helt. Själv blir jag alltid lite nojjig när jag satt i ny doppvärmare eller om jag inte litar på doppvärmaren av olika anledningar. Mindre risk för knas i burkarna gör ju att man kan njuta i stället för att nojja (oftast i onödan, men ändå...)

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Delvis

          kan det också bero på att man helt enkelt har för lite fisk i akvariet då det gäller malawi. Har man lite fler malawi så har dom fullt upp med de andra fiskarna och har inte tid att oroa sig för vad som händer utanför akvariet på samma sätt som när dom är för få till antalet. Kort o gott blir hotbilden i akvariet större än den utanför. Sedan som skrevs ovan så kommer dom med tiden att tigga mat som en flock svältande pirayor så fort du kommer nära akvariet

          Kommentar

          • Mandis

            #6
            Tempen i akvariet låg i morse på 26 grader så jag antar att det bara tog lite längre tid för tempen att sjunka. (Eller så är det belysningen som höjer tempen, antagligen). Så länge tempen ligger därikring så ska jag iaf inte oroa mig

            Jag ska ha i lite mer fisk om nån vecka men jag ska låta dessa "gå in" akvariet lite mer först.
            Tack!

            Kommentar

            Arbetssätt...