sjuk fisk? malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chleide
    Användare
    • november 2007
    • 43

    sjuk fisk? malawi

    har mbunas i ett 450 kar, nu på senaste tiden har ett par fiskar haft konstigt simsätt, yvigt fram och tillbaka med hela kroppen samt huvudet nedåt och stjärtfenan uppåt, om ni förstår hur jag menar, vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag? medicin osv, vill ju inte att alla ska råka ut för detta, jag byter vatten varje vecka en tredjedel, matar 5 dagar i veckan, har ett fluval fx-5 ytterfilter + en 1100 liters powerhead för cirkulation. Hoppas på hjälp av er erfarna ;-)

    christer
    nyköping
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av chleide
    har mbunas i ett 450 kar, nu på senaste tiden har ett par fiskar haft konstigt simsätt, yvigt fram och tillbaka med hela kroppen samt huvudet nedåt och stjärtfenan uppåt, om ni förstår hur jag menar, vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag? medicin osv, vill ju inte att alla ska råka ut för detta, jag byter vatten varje vecka en tredjedel, matar 5 dagar i veckan, har ett fluval fx-5 ytterfilter + en 1100 liters powerhead för cirkulation. Hoppas på hjälp av er erfarna ;-)

    christer
    nyköping
    Hej!
    Äter fiskarna normalt?
    Hände det inträffade efter ett vattenbyte?
    Senaste tiden?
    Vaggar dom utan att komma framåt?
    Är de drabbade fiskarna svullna om buken och ser tjockare ut än övriga?

    Måste ha mer info innan jag eller någon annan kan ge förslag.

    Mvh Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • chleide
      Användare
      • november 2007
      • 43

      #3
      sjuk fisk?

      de äter, är ej svullna, kommer framåt när de simmar, upptäckte detta för ca 4 veckor sen ej efter vattenbyte. 2 goldenhonor har jag fått tagit upp som dött.

      Kommentar

      • Malawifisk
        NCS Medlem
        • december 2012
        • 95

        #4
        jag skulle kollat vattenvärdena så allt är OK, lätta förgiftningssymtom
        med lätt balansrubbning?
        http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av chleide
          de äter, är ej svullna, kommer framåt när de simmar, upptäckte detta för ca 4 veckor sen ej efter vattenbyte. 2 goldenhonor har jag fått tagit upp som dött.
          Hej!
          Simblåsan har nog fått sig en smäll.
          Eftersom fisken äter och fungerar normalt med undantag på vaggande simsätt så är det här inte enkelt.
          - Kolla alla vattenvärden (ph runt 8 el ngt mer dh/kh=hårt, nitrit=0)
          - Kör i salt duger med salt utan jod 1 msk/75l

          Förgiftning eller osmiskt tryckfall kan ha orsakat detta.
          Saltet fixar trycket.
          Sen blir det till att hålla tummarna.
          mvh Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • chleide
            Användare
            • november 2007
            • 43

            #6
            sjuk fisk

            PH 8,3. nitrit 0. ska prova salt utan jod i morrn, och be en stilla bön. tack för tips så länge.

            christer

            Kommentar

            • chleide
              Användare
              • november 2007
              • 43

              #7
              sjuk fisk

              har studerat akvariet i dag, min golden hane går otroligt hårt på sina honor, kan han ha skadat dom så simblåsan gått åt pipsvängen, varför gör han så i så fall, håller honorna i var sitt hörn,

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                #8
                Ursprungligen postat av chleide
                har studerat akvariet i dag, min golden hane går otroligt hårt på sina honor, kan han ha skadat dom så simblåsan gått åt pipsvängen, varför gör han så i så fall, håller honorna i var sitt hörn,
                Hej!
                Att golden hanen går åt honorna otroligt hårt leder till stress och säkert sämre med mat vid matning. Detta leder tillslut till magra stressade honor. Inget bra.
                Om det är detta som utlöst simstörningen är ev. troligt.
                Mvh Anders
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Mandis

                  #9
                  Är det honorna som simmar kast? För om det är det så är det därför han går på dem. Om en fisk beter sig konstigt och inte som fiskar brukar ser de andra fiskarna det och går därför på dessa för att ta bort "de dåliga". Detta ökar ju såklart stressen vilket aldrig är bra, så om man har dålig fisk kan det vara bra att sätta dem i eget kar så att de får en chans att vila från all mobbning från övrig frisk fisk. Har man inte ett till kar kan en yngelkasse duga ett tag, bara för att ge dem en paus.

                  Jag hade en fisk som simmade dålig bara här om dan. Jag bytte 1/3 vatten, hade i salt och EasyLife FFM (vattenberedningsmedel). Idag simmar fisken mkt bättre.

                  Hoppas det löser sig för dig.

                  Kommentar

                  • chleide
                    Användare
                    • november 2007
                    • 43

                    #10
                    sjuk fisk

                    ok, då tar jag bort honorna och testar med easy life och salt, hoppas det funkar. tack för alla tips och tricks.

                    christer

                    Kommentar

                    Arbetssätt...